Dacia Sandero Stepway jezdí i na E85

Dacia Sandero se nabízí  také v outdoorové verzi Stepway. Ve Francii může mít nový motor upravený na spalování alkoholového paliva.

Dacia Sandero Stepway, oplastovaná verze se zvýšenou světlou výškou, se na francouzském trhu nabízí také v provedení spalující palivo E85 (bioethanol). Tato možnost se zákazníkům na některých trzích nabízela již od roku 2010. Tehdy se ovšem jednalo o klasickou osmiventilovou šestnáctistovku s výkonem 66 kW. Nyní na alkoholové palivo bude jezdit modernější agregát 1.6 16V/77 kW. Motor je schopen bez problémů konzumovat jak E85, tak i běžný benzín s oktanovým číslem 95 nebo směs těchto paliv o libovolném poměru. Nutné technické úpravy přitom nejsou zanedbatelné – zahrnují speciální vstřikovací trysky, ventily, zapalovací svíčky a pístní kroužky. Hlavní výhodou není jen výrazně levnější palivo (ve Francii zhruba o třetinu), ale také daňové úlevy poskytované francouzským státem. Sandero se ve Francii nabízí také ve verzi na LPG, v tomto případě je použita dvouventilová čtrnáctistovka. Využijme tuto zprávu k tomu, abychom si řadu Sandero připomněli trochu podrobněji:

V efektním kabátku

Dacia Sandero Stepway patří do populární kategorie automobilů s terénním vzezřením, které však mají poháněná pouze kola jedné nápravy. Zvýšená světlá výška a plastová ochrana spodní části karoserie nicméně umožňují jízdu po nezpevněných cestách s výrazně menším rizikem poškození vozu. Snad ještě důležitější je atraktivní dobrodružný vzhled, který tuto verzi jasně odlišuje od běžných provedení. Nemalou měrou k němu přispívají také efektní šestnáctipalcová kola z lehké slitiny a podélné střešní ližiny připravené na snadnou montáž různých nosičů jízdních kol, lyží apod. V interiéru se nic zásadního nezměnilo, pokud si ovšem připlatíte 2500 Kč, dostanete jeho některé detaily lakované v červeném odstínu. Pro náročnější se za 15 000 Kč nabízí kožené čalounění. Jinak je standardní výbava verze Stepway docela bohatá, zahrnuje například metalický lak, dělené zadní opěradlo, 2 airbagy, otáčkoměr, posilovač řízení, přední mlhovky, klimatizaci, centrální zamykání, autorádio s CD a hansfree souprava Bluetooth. Na českém trhu ale kupodivu ani za příplatek nelze pro Stepway získat výškovou regulaci sedadla řidiče, boční airbagy, palubní počítač a výškové seřizování volantu, což je jistě škoda. Ti, kteří se bez těchto prvků neobejdou proto musí sáhnout po civilněji vypadající verzi Arctica, která s motorem 1,6 16V/62 kW stojí 199 900 Kč. Stejně motorizovaný Stepway příjde na 229 900 Kč.

Sandero v ČR

Na českém trhu se Sandero ve verzích na alternativní paliva bohužel nenabízí, zájemci o mimořádně úsporné pohonné jednotky proto musí vzít zavděk turbodiesely 1.5 dCi s výkonem 55 nebo 65 kW, které jsou ovšem podstatně dražší než benzinové verze (nejlevnější diesel 1.5 dCi/55 kW Live přijde na 234 900 Kč). Čeští zákazníci proto nejčastěji volí základní motorizaci – v současnosti tuto roli plní benzinový čtyřválec 1.2 16V/55 kW, který je dobře známý například také z Renaultu Clio. Za silnější (a konstrukčně starší) 1.6/62 kW si připlatíte pouze 10 000 Kč, lepší dynamika je ovšem zaplacena citelně vyšší spotřebou i dražším povinným ručením. Se spartánskou výbavou Acces přijde Sandero 1.2 16V na 159 900 Kč. Jelikož ale tato výbava neobsahuje ani takové samozřejmosti, jako posilovač řízení či funkci recirkulace vzduchu v interiéru, zákazníci častěji sahají po Sanderu Live za 179 900 Kč či ještě velkorysejší Arctice za 189 900, které nechybí ani klimatizace.

Ve stopách R4

Tento 4,02 m dlouhý pětidveřový hatchback segmentu B, představený v roce 2008, je typickou Dacií. Nelze tedy čekat oslnivé jízdní vlastnosti, či důkladně odhlučněný interiér a měkčené interiérové plasty. Vůz nabízí jiné přednosti: jednoduchý, přesto však sympatický design, nadprůměrně prostorný a snadno přístupný interiér (k tomu pomáhá rozvor 2,58 m a výška 1,53 m), na svou kategorii velký zavazadlový prostor (v základní konfiguraci 0,320 m3, po sklopení zadního sedadla několikanásobně více), jednoduchou a léty osvědčenou techniku, komfortní odpružení, které si dobře poradí i k méně kvalitními silnicemi a to vše za velmi příznivé ceny. Lze tedy říci, že v nabídce koncernu Renault plní Sandero podobnou úlohu, jakou před lety zastával slavný lidový vůz Renault 4, samozřejmě na podstatně vyšší úrovni vyhovující dnešním nárokům. Prostě maximání užitná hodnota a funkčnost za velmi příznivou cenu.



(15.4. 2012)


Roman Poláček


Galerie


Dacia Stepway se na francouzském trhu prodává také ve verzi na alkoholové palivo E85 Z boku lze verzi Stepway snadno identifikovat podle plastových lemů blatníků a prahů Zvýšená světlá výška se hodí hlavně na cestách s nezpevněným povrchem
Součástí standardní výbavy verze Stepway jsou také střešní ližiny Interiér verze Stepway může být za příplatek opatřen některými detaily s červeným lakováním Stepway na alkohol nyní dostává nový motor, vzniklý úpravou benzinového agregátu 1.6 16V
Přehled vnějších i vnitřních rozměrů verze Stepway Ani běžné Sandero vůbec nevypadá špatně... Dacia Sandero - praktický a technicky jednoduchý hatchback segmentu B (malé vozy)
Praktická pětidveřová karoserie s výklopnou zadní stěnou je pro evropské trhy ideální Přístrojová deska sází na jednoduchost, ergonomie ovládacích prvků se někde neobešla bez kompromisů daných snahou o dosažení co nejpříznivější ceny Sandero je snad jediný vůz svého segmentu, kde se vzadu pohodlně usadí i trojice dospělých osob. Také na kolena i hlavu je místa dostatek.
Zavazadlový prostor lze snadno zvětšit sklopením děleného zadního opěradla Jednoduchý, ale robustní podvozek si dobře poradí i s nekvalitními vozovkami Bezpečnostní výbava je na úrovni dnešních požadavků
Vnější i vnitřní rozměry Dacie Sandero


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Nudíte se? Kupte si medvídka mývala nebo si přijďte popovídat na naše fórum.