Dacia Logan 1,6 Lauréate (2006)

Dacia Logan 1,6 Lauréate

Jak se jezdí s Dacií Logan?

Když se řekne Dacia Logan, málokdo zůstane chladný ve svém názoru. Někteří povytáhnou obočí řka: “Rumun“. Jiní také povytáhnou obočí a řeknou: „No za ty prachy je to kus auta“. V mnohých diskusích se střetávají tyto dva protichůdné názory.

Oba dva tábory mají pravdu. Ano, je to Rumun a ano, za ty prachy je to 980 kg auta. I když ti první to moc lichotivě nemyslí.

Zajímalo nás, jak si auto, které můžete mít v základu (v akci) už za 179.000,- Kč doopravdy stojí. Požádali jsme tedy importéra o zapůjčení jednoho Loganu abychom si ho vyzkoušeli na vlastní kůži.

Když jsme si auto přebírali, vonělo novotou a na tachometru byly jen dvě číslice – 32.

Nijak zvláštní radost jsem z toho neměl, protože nová auta se testují obtížně. Nezajeté motory mají leckdy mizernou dynamiku a vyšší spotřebu paliva, člověk se k nim musí chovat něžně až mateřsky a musí pamatovat na to, že kromě testu navíc ještě zajíždí.

Ještě s klíčky v ruce jsme auto obcházeli a zkoumali. Zaujalo nás hned několik věcí. Klíček neměl plip, takže dálkové zamykání se nekoná. S absenci dálkově ovládaných zámků dveří jsem se naposledy u nového auta setkal před několika lety u Mazdy, ale u Renaulta, eh vlastně u Dacie... A jsme u toho. Vnímáme Dacii resp. Logana jako Renault. Ostatně marketingová strategie automobilky si to tak přeje. (Pozn. red.: Současný ceník Dacie Logan 1,6MPI Lauréate uvádí dálkové ovládání centrálního zamykání v základní výbavě.) Máme ho tedy hodnotit podle přísných kritérií a nebo máme být trochu benevolentní vzhledem k jeho ceně?

Nakonec jsme se rozhodli, že tento test provedeme z pozice běžného uživatele, typického řidiče Loganu. Typický řidič Loganu nemá mnoho peněz, chce nové auto, ročně najede do 10.000 kilometrů a většinou bydlí mimo větší aglomerace.

Čudlíkovo intermezzo

Ale zpátky k autu. Tak fajn, nemáme dálkové ovládání, no a? Uvnitř čeká překvapení: tlačítko centrálního zamykání. Funguje. Připomíná mi to jednoho z mých oldtimerů pocházejícího z doby, kdy se centrální zamykání montovalo pouze do těch nejluxusnějších aut z luxusních. Řidič nastoupí a uvolní zámky na ostatních dveřích. V duchu se zasměji věkovému rozdílu a také rozdílu váhovému, který činí jeden a půl tuny, na délku je pak ten oldie ještě o metr deset delší. Logan měří na délku 4247mm. Pak si uvědomím třílitrový rozdíl v objemu motoru a úsměv se mi ještě trochu rozšíří. Na tváři mi vydrží tak dlouho, dokud si neuvědomím desetilitrový rozdíl ve spotřebě při velmi úsporné jízdě.



Hle, jaké myšlenky může vyvolat jeden čudlík.

Tedy zpátky k Loganu. Jsem uživatel, který zjistil, že sice má centrální zamykání, ale nemá k němu dálkové ovládání. Buď si ho mohu dokoupit u dealera a nebo si mohu od jednoho spolehlivého českého výrobce koupit samotné dálkové ovládání za cenu kolem jednoho tisíce korun.

Ještě chvíli chodíme kolem a zkoušíme kde co. Otevíráme kufr a nacházíme první slabinu Logana. Klíč se v zámku otáčí poměrně lehce. Zámek cvakne, víko zavazadlového prostoru mírně nadskočí, ale ... za co se otevírá? Chybí zde jakékoliv madlo, takže musíme mírným tahem za klíč. Pravdou je, že silné pružiny nám pomáhají a víko jde zvednout lehce, moc dobrý pocit z toho však nemám. Po odklopení víka zavazadelníku se otevírá rozměrný nakládací otvor. Nakládací hrana je poněkud výše jakožto připomínka daně za tuhost zádě vozu.

Na cestách necestách

Logan na první pohled zaujme svou relativně velkou výškou a to jak světlou tak i celkovou. Ta činí 1534 mm. Na rozbitých silnicích ani na polňačkách nebude mít Logan potíže. Zdvih pérování tomu také odpovídá. Na rozbitých pražských cestách se cítí jako doma v Rumunsku. Nic nevrže ani nerezonuje.

Je zimní čas a je třeba svítit. Rozsvícení světel nám prozradí, že Logan má osvětlenou přihrádku u spolujezdce, milý detail. Dlužno podotknout, že nám to prozradil aniž bychom přihrádku otevírali. Vypínač ve schránce z důvodu úspor na nákladech chybí a tak světélko svítí stále. Vinou nedobře slícovaných dílů pak prosvítá i do interiéru. Někde se ta úspora projevit musí. Asi bych, pokud bych si Logana koupil, těch několik korun do vypínače investoval.

Od kol auta přede mnou odletuje sněhová břečka. Zapínám poněkud archaicky vypadající stěrače. Fungují bezvadně. Trochu mi chybí, že při ostříknutí předního skla musím jaksi navíc ještě stěrače zapnout, ale zvykám si.

Začínám se ve voze cítit dobře. Motor v záběhu je sice trochu hlučnější, ale táhne skvěle odspodu. Je to nám renaulťákům dobře známá osmiventilová šestnáctistovka prověřená miliony kilometrů v různých modelech Renault Mégane.

Před výjezdem z Prahy přemýšlím, jak bych asi autu říkal, kdybych se stal jeho majitelem. Projížděje rozbitou Libní mě napadá, že asi „Hopsadlo“. Jak už jsem psal výše, Logan má poměrně dlouhý zdvih pérování, takže na rozbité dlažbě spolu jdeme dolů a nahoru a dolů a nahoru. Přitom ale skvěle vede stopu, neodskakuje.
Na dálnici naladím stočtyřicítku. Logan je auto, které vás nenechá zapomenout, že má motor. Jeho zvuk je při této rychlosti poměrně výrazný. Po ujetí cca 500 km si však „sedá“ a tichne. Absolutní ticho však ale u tohoto auta očekávat nelze. Šetřilo se i na tlumícím materiálu.

Žádný frajer, skromný kluk

Dacia Logan zkrátka je tím čím je. Autem s velmi slušnou nabídkou vnitřního prostoru, dostatkem místa nad hlavou, gigantickým „kufrem“ a to všechno za cenu ojetého automobilu. Na nic si nehraje. Vše co má mít nějakou funkci funguje. Že je při tom trochu hlučnější? Co na tom sejde. Ten, kdo si toto auto koupí asi ticho nebude bezpodmínečně požadovat. Nicméně musím konstatovat, že příplatková litá kola o rozměru 185/65/15 mu moc sluší.

Na místě spolujezdce na mě zívá otvor, kde může trůnit příplatkový air bag spolujezdce. Nic proti rozměrné schránce, leč její využitelnost je vzhledem k malému sklonu odkládací plochy poněkud diskutabilní. Stačí prudší přidání plynu a spolujezdec má odložené věci na klíně.

Kromě výše uvedeného na autě neshledáváme nic, co bychom mohli vytknout. Naopak. V kapličce sdružených přístrojů na nás kouká velmi přehledný tachometr s otáčkoměrem a displej palubního počítače, který zobrazuje množství paliva v nádrži, teplotu vody, celkové a denní počitadlo ujeté vzdálenosti, měřič okamžité a průměrné spotřeby atd. Ne že by byl palubní počítač bůhvíjakou raritou, ale nečekal bych ho u vozu této cenové kategorie.

I přes to, že je motor syrový, nezajetý, i přes to, že teploty se pohybují kolem minus 10 stupňů Celsia, nepřehoupne se průměrná spotřeba přes hranici 8,6 l/100km v kombinovaném provozu. Vzhledem k podmínkám to je velmi dobrá hodnota. Lze očekávat, že po zajetí může klesnout až o jeden litr na každých sto kilometrů.

Námi testovaný vůz byl vybaven klimatizací. V teplotách, které po dobu testu panovaly jsem však spíše ocenil, že Logan topil přímo pekelně a velmi brzo po nastartování.

Další plusové body získává Logan za snadný přístup k pojistkám (viz obrázek) a za velmi dobře přístupné důležité komponenty v motorovém prostoru. To jsou přesně věci, které bych, pokud bych byl uživatelem Loganu, velmi uvítal.

Přestože je Logan vybaven z dnešního pohledu archaickými světlomety osazenými žárovkami H4 svítí velmi dobře a standardně montované mlhové světlomety to jen podtrhují.

V jednoduchosti je síla

Vrátím se ještě jednou k zavazadlovému prostoru, na kterém můžeme demonstrovat jednoduchost prostupující celý tento vůz. Snaha ušetřit každou korunu, nebo snad spíše Lei je všudypřítomná. Neberte to, prosím, jako hanu. Chcete-li levné auto, šetřit se musí. Čalounění vnitřku zavazadlového prostoru je vyrobeno pouze z tenké lisované textilie. Zapomeňte na plynové vzpěry víka zavazadlového prostoru. Byly nahrazeny levnějšími ale stejně funkčními péry. Jedinou nevýhodou tohoto systému je že konstrukčně zasahuje do prostoru pro zavazadla a je třeba to mít při plně naloženém „kufru“ na paměti. Uchycení zvedáku a kliky je také „na ostro“. Kapsy a další zakrytování, které stojí peníze se nevedou. Kdysi jsem od jednoho prodavače v autobazaru slyšel větu, kterou reagoval na podiv kupujícího, že vůz nemá elektrické stahování oken vzadu. Ten dobrý muž zachoval stoický klid a děl: Co tam nejni nemůže se rozbít. Měl pravdu. Loganu přejeme aby se nerozbilo ani nic, co v autě je ;)

Uživatelský závěr

Dacia Logan je zcela jistě auto, které plní a bude plnit svou funkci dobře. Vzhledem k ceně je mu nutno odpustit některé drobnosti které zpříjemňují uživatelům život. Za to se Logan odmění slušným komfortem na především rozbitých silnicích a ne nezpevněných cestách. Rozhodně s ním nikdo nebude v běžném provozu překážet. Jízdní výkony jsou dostatečné a spotřeba přiměřená.

Na podzim letošního roku vyjede Logan v provedení kombi. Určitě o něm od nás ještě uslyšíte.

Diskuse k článku


Viktor Kazda


Galerie


Dacia Logan 1,6 Dacia Logan 1,6 Dacia Logan - přístroje
Dacia Logan - ovládání klimatizace Dacia Logan - přihrádka Dacia Logan - motor 1,6
Dacia Logan - otevírání víka z.p. Dacia Logan - vyšší nakládací hrana Dacia Logan - detail pojistkové skříně


Technické údaje
1.4 MPI 1.6 MPI
Počet míst 5 5
Počet dveří 4 4
MOTORY
Zdvihový objem [cm3] 1390 1598
Typ vstřikování Vícebodové Vícebodové
Počet válců / ventilů 4/8 4/8
Vrtání x zdvih [mm] 79,5 x 70 79,5 x 80,5
Kompresní poměr 9,5 : 1 9,7 : 1
Palivo bezolovnatý benzín bezolovnatý benzín
(okt.č. 95) (okt. č. 95)
Maximální výkon [kW] 55 / 75 64 / 90
Při otáčkách [ot./min] 5500 5500
Maximální točivý moment [Nm] 112 128
Při otáčkách [ot./min] 3000 3000
PŘEVODOVKA
Počet převodových stupňů 5 5
ŘÍZENÍ
Stopový průměr otáčení [m] 10,5 10,5
BRZDY
Vpředu : kotoučové - průměr [mm] 238 (239*) 238 (239*)
Vzadu : bubnové - průměr [] 7 (8*) 7 (8*)
PODVOZEK
Přední náprava Typu McPherson s trojúhelníkovým ramenem
Zadní náprava Ve tvaru H s torzní příčkou
RÁFKY A PNEUMATIKY
Ráfky [rozměr] 5,50 J 14 (6,0 J 15**)
Pneumatiky [rozměr] 165 / 80 R14 (185 / 65 R15**)
OBJEMY
Objem zavazadlového prostoru [l] 510
Objem palivové nádrže [l] 50
VÝKONY
Maximální rychlost [km/h] 162 175
Zrychlení z 0 na 100 km/h [s] 13 11,5
SPOTŘEBA PALIVA
Město [l / 100 km] 9,2 10
Mimo město [l / 100 km] 5,5 5,7
Průměrná spotřeba [l / 100 km] 6,8 7,2
Emise CO2 [g/km] 164 173
HMOTNOSTI
Provozní hmotnost minimální [kg] 1050 1055
Provozní hmotnost maximální [kg] 1145 1150
Max. dovolená celková hmotnost [kg] 1535 1540
Max. dovolená hmotn. brzd. přívěsu [kg] 1100 1100
Max. dovol. hmotn. nebrzd. přívěsu [kg] 525 525
ROZMĚRY
Rozvor [mm] 2630
Celková délka [mm] 4247
Šířka bez/s vnějšími zp. zrcátky [mm] 1740/1975
Výška nezatíženého vozu [mm] 1525
*verze s ABS  **podle verze
Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 5. Zraněným poskytni první pomoc.