Renault v Alžíru otevřel nový montážní závod


Renault stojí u zrodu alžírského automobilového průmyslu – 10. listopadu byl slavnostně otevřen nový montážní závod, který je společným podnikem Renaultu a alžírských partnerů (Renault vlastní 49% podíl, 34 % vlastní alžírské Národní sdružení pro užitková vozidla a zbylých 17 % Alžířský státní investiční fond). Továrna byla vybudována u městečka Oued Tlelat, 27 km jihozápadně od města Oran na pozemku o rozloze 151 hektarů, z toho 20 hektarů je vyhrazeno pro subdodavatele. Závod prozatím zahrnuje montážní linku, která je na stejné technické úrovni, jako v jiných továrnách skupiny Renault.  Do budoucna se v tomto závodu počítá i s vybudováním vlastní lisovny a lakovny.

Prvním modelem, který se v novém alžírském závodu montuje, je Renault Symbol. Jedná o Dacii Logan II. generace ve verzi sedan, která má specifickou příď a také mírně pozměněnou zadní část. Většina potřebných dílů pro montáž se dováží z rumunského závodu Dacia v Pitesti. Kapacita alžírské továrny, která samozřejmě těží z výhody místní levné pracovní síly, je 25 000 vozů za rok (7 vozů za hodinu). Ve druhé fázi se počítá se zvýšením produkce na 75 000 vozů za rok (15 vozů za hodinu). Nová továrna si vyžádala investice ve výši 50 milionů euro (v přepočtu zhruba 1,4 miliardy Kč). V první fázi rozběhu výroby závod vytvořil 350 pracovních míst, z čehož 40% obsadily ženy. Dalších 500 pracovních míst vznikne u subdodavatelů. Pro Renault je to vyvrcholení jeho aktivit v Alžíru, kde je se svými vozy přítomen již více než 90 let. V současné době zde má značka 127 koncesionářů a na  vysoké úrovni je zde i její servisní síť. Alžír je pro Renault velmi důležitý trh – loni se zde prodalo celkem 425 000 vozů, což je po Jihoafrické republice nejvíce na tomto kontinentu. Podíl Renaultu na zdejším trhu činil v září letošního roku 25,5 %. V současnosti jsou zde nabízeny modely Clio IV, Captur,  Symbol II, Logan II, Sandero II, Kangoo II, Fluence a Duster.  Alžír má velmi mladou populaci – z 37 milionů současných obyvatel je polovina mladších 25 let. Jezdí zde přes 3 miliony automobilů, jejich průměrný věk je ale 16 let a přes 70 % vozového parku je starší 10 let. Motorizace zde prozatím činí jen 100 vozů na 1000 obyvatel. Pro srovnání – v západní Evropě se toto číslo pohybuje mezi 500-1000 automobily na 1000 obyvatel. Město Oued Tlelat bylo zvoleno pro jeho dobrou polohu blízko přístavu Oran, se kterým je spojeno kvalitní silniční sítí.

Výroba v alžírském závodu prý používá stejné postupy a dosahuje srovnatelné kvality, jako v jiných závodech skupiny Renault. Výroba využívá postup SKD (semi-knocked down), jedná se tedy o montáž dovážených kompletně rozložených vozů (samozřejmě kromě pohonné jednotky), což klade značné nároky na systém logistiky. Rozložené vozy putují ve speciálních kontejnerech ze závodu Dacie v Pitesti. Každý týden z rumunského přístavu Konstance do alžírského přístavu Oran putuje lodí 220 kontejnerů, přičemž celá cesta z Pitesti až do Oued Tlelat trvá 8 týdnů.  Sedan Symbol samozřejmě nebyl zvolen náhodou – již od svého uvedení na alžírském trhu je zde tento vůz mimořádně oblíbený.  Značka Renault (vč. modelů vyráběných Dacii) je v Alžíru již 8 let jasnou prodejní jedničkou.  Renault Symbol, který je v Alžíru montován, disponuje nejvyšším stupněm výbavy, který mimo jiné zahrnuje i  plnou bezpečnostní výbavu, hands free soupravu a navigační systém. Specialitou alžírského Symbolu jsou černé boční ochranné lišty, šestnáctipalcová kola a zadní svítilny v tmavě červeném odstínu. Segment M0, kam Symbol patří, tvoří v současnosti celou jednu třetinu prodejů nových osobních automobilů v Alžíru. Alžír je pro Renault 10. největším trhem, přičemž mimoevropské země odebírají polovinu jeho celkové výroby.  Právě díky tomu (a veleúspěšné nízkonákladové značce Dacia) Renault úspěšně překonal několikaletou prodejní krizi, která panovala na evropských trzích.



/17.11. 2014/


Roman Poláček


Galerie


Renault Symbol v ulicích Alžíru Velký význam, který Renault otevření nové alžírské továrny přikládá, potvrzuje i fakt, že jejího slavnostního otevření se zúčastnil i generální ředitel Renaultu Carlos Ghosn. Na snímku si právě potřásá rukou s předsedou alžírské vlády Abdelmalekem Sellalem Celkový pohled na nový montážní závod Renault, postavený nedaleko přístavu Oran
Pod plachtami se skrývají kompletní nalakované karoserie, které do továrny přicházejí lodní dopravou z rumunského závodu Dacia v Pitesti Renault slibuje, že kvalita alžírské produkce se nebude nijak lišit od Renaultů a Dacii vyráběných v Evropě. Aby se dosáhlo tohoto cíle, místní pracovníci závodu prošli rozsáhlým školením pod dohledem odborníků z Francie a Rumunska. Jak je na současných montážních linkách obvyklé, i v alžírském závodu se dveře do karoserie montují až po dokončení kompletace interiéru, aby byl zajištěn co nejsnadnější přístup dovnitř karoserie
Rychlé a přesné nalepení označení modelu na víko zavazadlového prostoru zajišťuje přesně uchycená šablona Ženy pracují i na montážní lince. Kvůli islámské víře ani zde dělnicím nesmí chybět šátek, který jim zahaluje hlavu Plničku provozních  kapalin obsluhují také ženy
Pohled na pracoviště výstupní kontroly. Pracovnice hmatem prověřuje přesnost slícování dveří. Zatímco první Renaultu Symbol byl přejmenovaný Renault Thalia, druhá generace vychází ze sedanu Dacia Logan II. generace. Celá příď je ale odlišná. Pohled na vyrobené Renaulty Symbol dává jasnou odpověď,na otázku, jaké barvy mají na svých vozech Alžířané nejraději


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 3. Zajisti místo výstražným trojúhelníkem.


Link to old english version.