Dacia Duster 1.5 dCi/80 kW 4x4 Prestige - velmi zdařilá evoluce (II. díl)

Výkonnější verze turbodieselu 1.5 dCi je pro nový Duster ideální volbou
Přinášíme slíbený závěrečný díl testu Dacie Duster 1.5 dCi/80 kW 4x4 Prestige:




Kufr stále dost skromný...

V poslední kapitole prvního dílu tohoto testu jsme nijak nejásali nad velikostí kabiny nového Dusteru, kterou tento automobil stále připomíná spíš prostorný model segmentu B (malé vozy), než plnohodnotné Céčko (nižší střední třídu), kam je svými vnějšími rozměry oficiálně řazen. Bohužel i zavazadlový prostor je mezi Es-Ú-Véčky nižší střední třídy spíše podprůměrný. V případě testované verze s poháněnou zadní nápravou totiž jeho základní objem činí 411 l a po sklopení zadního sedadla a využití až po strop 1444 l (pokud by se jednalo o předokolku s prostorově úspornější zadní nápravou, obdobné parametry by byly o něco příznivější – 445/1478 l, protože kufr je v tomto případě mírně hlubší). Nabízených 411 l základního objemu není pro cestování dejme tomu čtyřčlenné rodiny žádné terno, to se ovšem bavíme o standardním provedení s lepicí sadou na opravu pneumatik, která rozhodně nepředstavuje příliš spolehlivé řešení případného defektu (opravit s ní lze pouze malé průrazy a samozřejmě pouze v dotykové části běhounu). Testované auto ovšem mělo za příplatek 1800 Kč plnohodnotné rezervní kolo, což jsme samozřejmě kvitovali s povděkem. Rezervu navíc po stranách obepíná poměrně silná polystyrénová vložka, aby byla zachována rovná podlaha. Základní objem kufru se tak ovšem smrskl na již opravdu skromných 376 l, což už je hodnota běžná u současných hatchbacků nižší střední třídy... Aspoň že v polystyrénu pod kobercem se nachází poměrně rozměrné dutiny pro uložení různých drobností. Pro náročnější rodinné přesuny se samozřejmě nabízí možnost využití střešních ližin k instalaci objemné „rakve“, za mnohem lepší řešení ale považujeme montáž ochranné svislé mříže za zadní opěradlo, která sahá až po strop. Pak už jen stačí vyjmout krycí plato a zavazadla můžete bez problémů vršit do výšky... Okna od sloupku B dozadu se zvýšeným tónováním se v tomto případě velmi hodí i k tomu, aby znesnadňovala pohled do nekrytého zavazadlového prostoru (u testované špičkové verze Prestige jsou součástí standardní výbavy, u druhé nejbohatší výbavy Comfort je možné je získat za příplatek v paketu Look). Mělké provedení kufru má ale i výhodu, a to v tom, že podlaha v tomto případě přesně navazuje na nákladovou hranu, což výrazně usnadňuje manipulaci s těžšími zavazadly. Hrana se nachází ve výšce 76 cm nad zemí, což je na SUV solidní hodnota, stejně jako průchozí výška pod zcela otevřenou zadní výklopnou stěnou 188 cm. Co se týče rozměrů samotného kufru, jeho šířku mezi zadními podběhy jsme naměřili solidních 100 cm, na délku má průměrně kolem 93 cm a hloubka pod krycím platem v tomto provedení činí jen 45,5 cm. Za levým zadním podběhem se nachází praktická prohlubeň vhodná např. na odložení pouzdra s povinnou výbavou (viz foto), na pravém bočním plastovém panelu (který nese krycí plato) je umístěna elektrická zásuvka, vhodná např. k zapojení cestovní chladničky. Nechybí ani háčky na zavěšení igelitek s nákupem, jsou ale hodně malé, a tedy nepříliš praktické.  Postrádali jsme ale otvor v zadním opěradle na protažení vaku s lyžemi, který by podle našeho názoru měl být u SUV být samozřejmostí. Bohužel ale ani nový Duster nelze získat ani se zadní středovou loketní opěrkou, která je pro toto praktické řešení podmínkou... Po sklopení zadního opěradla vzniklá prodloužená plocha není zcela rovná, ale naštěstí se na ní nevytváří žádný nepraktický schod.

Příjemné svezení

Ani první generace Dusteru nejezdí špatně, ale nástupce je na tom ještě o dost lépe. Podvozková platforma s rozvorem 2,67 m a doširoka rozkročenými oběma nápravami byla převzata od předchůdce bez nějakých zásadních změn, mezigenerační pokrok je ale i tak citelně znát. Kromě nového naladění pružin a tlumičů a zavedení o palec větších kol se na jízdních vlastnostech nového Dusteru pozitivně projevilo zejména hojnější použití vysokopevnostní oceli na karoserii, které vedlo ke zvýšení její pevnosti a odolnosti vůči kroucení.  A určitě nesmíme zapomenout ani na nový elektromechanický posilovač řízení, který nahradil dřívější čistou hydrauliku. Nový posilovač totiž pracuje s proměnnou účinností – při otáčení volantem na místě či velmi pomalém pohybu vozu je jeho asistence mnohem citelnější, než dříve, což ocení zejména ženy či starší řidiči. Po rozjezdu se jeho aktivita naopak výrazně snižuje a v dálničním tempu je zřejmě zcela nefunkční. Výsledkem je optimální stav, kdy za jízdy má řidič má ve volantu žádoucí pocit pevnosti a jistoty. Zpětné vazby od předních kol celkem pochopitelně není moc, to ovšem můžete kritizovat u cca 90 % současné automobilové produkce... S prací brzd jsme vzhledem k nabízené dynamice a hmotnosti vozu byli spokojeni, byť zadní kola zpomalují pouze bubny. Subjektivně je totiž účinnost brzdového systému při běžném stylu jízdy plně dostatečná a odezva na sešlápnutí brzdového pedálu dostatečně progresivní, že zpomalování lze dobře dávkovat.  Řazení testované verze 1.5 dCI také vůbec není špatné. Řadicí páka má sice v podélném směru trošku delší krok, v kulise se ale pohybuje precizně a jednotlivé rychlosti zapadají příjemně přesně a pevně, tedy bez pocitu protivné „gumovosti“. Osvědčená naftová patnáctistovka 1.5 dCi v nejvýkonnější verzi s 80 kW (110 k) a 260 N.m již při 1750 ot./min je pro Duster jednoznačně nejlepší (a pochopitelně i nejdražší) volbou. A pokud se rozhodnete pro pohon všech kol (který měl i testovaný exemplář), platí to dvojnásob. Po krátkém zaváhání, nezbytném pro pořádné natlakování turbodmychadla, tento naftový agregát vozu propůjčuje slušné pružné zrychlení, i když akcelerace z 0 na 100 km/h za rozvážných 12,4 s signalizuje, že se rozhodně nejedná o žádného divocha. Jestliže se s autem rozjíždíte na rovině či dokonce z kopce, je nejlepší na ultrakrátkou jedničku (v terénu supluje redukci) rovnou zapomenout. I na dvojku se totiž auto rozjíždí naprosto ochotně, a tak je na silnici jednička ve smysluplné záloze pro snadný rozjezd do příkrého stoupání či při vlečení přívěsu či plného využití užitečné hmotnosti. Od třetího až po šestý převodový stupeň už jsou přeskoky mezi rychlostmi větší a při dálničním limitu na šestku tak motor točí akceptovatelných 2700 ot./min. Zejména na dálnici posádka ocení mezigeneračně zásadně zlepšené odhlučnění kabiny. Výrazně štědřejší použití tlumicích hmot i mírně zesílená skla předních dveří jsou opravdu znát. V novém Dusteru totiž můžete i při jízdě českým rychlostním dálničním limitu (nebo i mírně nad ním) s ostatními cestujícími konverzovat nezvýšeným hlasem. Motor totiž na nejvyšší rychlostní stupeň skoro není slyšet a taky hladina valivého a aerodynamického hluku v kabině ve srovnání s předchůdcem citelně poklesla. Neméně podstatný je fakt, že i v takto svižném tempu se auto chová naprosto jistě a klidně a není ani přehnaně citlivé na boční vítr. Vzhledem k nepříliš aerodynamické karoserii a aerodynamicky nevýhodné velké světlé výšce (což jsou ovšem vrozené „dálniční“ nevýhody všech SUV a crossoverů) je to cenný konstruktérský úspěch. 

Svižně, ale s rozumem

A jak se nový Duster projevuje, když se snažíte o ostřejší tempo na členité silnici? Pokut tak činíte s rozumem, auto vyhoví. Jestliže ale začnete „tlačit na pilu“ důrazněji, karoserie se v  zatáčkách začne dost naklánět a při ostrém brzdění dochází k výraznému ponořování přídě. Samozřejmě se také začne hlásit poměrně výrazná nedotáčivost, na kterou začne možná až příliš časně reagovat stabilizační systém. I u druhé generace Dusteru prostě platí, že s ním samozřejmě lze jezdit svižně, ale v rozumné míře. Na nějaké sportovní hrátky toto auto samozřejmě není stavěné, což ovšem vůbec nemyslíme jako nějakou kritiku, protože je to zcela pochopitelné. Řidič i ostatní cestující tohoto SUV totiž mnohem více ocení jinou přednost tohoto podvozku – velmi dobrý jízdní komfort. Dokonce i na větším z dvojice rozměrů dodávaných kol (pneu 215/60 R17, základem je 215/65 R16) ) se nový Duster přes většinu děr, prasklin, propadlých kanálových vpustí a dalších „lahůdek“ českých silnic a dálnic přenáší s obdivuhodným přehledem a nepříjemné rázy k posádce doléhají opravdu jen výjimečně, při překonávání výtluků velikosti „pastí na mamuty“. Při jízdě po městě řidič ocení slušný výhled přes přední sloupky, směrem šikmo dozadu už to ale taková sláva není. Také stopový průměr otáčení 10,15 m není zrovna malý, jde ovšem na vrub poměrně dlouhého rozvoru náprav 2,68 m. A jak na tom byl testovaný Duster 1.5 dCi/80 kW 4x4 se spotřebou paliva? V průběhu testu (se stále zapnutým ekonomickým jízdním modem 2WD) jsme dosáhli průměru 6,9 l/100 km. Celkem rovnoměrně přitom byly zastoupeny jízdy po městě, silnici i v dálničním provozu a většinou jsme se pohybovali na hranici daných rychlostních limitů, takže rozhodně nešlo o žádné eko-rally. Při rozváznějším jízdním stylu tak není nereálné průměrný apetit udržet okolo 6,5 l/100 km. Při slušném objemu palivové nádrže 50 l tak nový Duster nabízí solidní jízdní dojezd bez potřeby tankování. 


Prostě povedené auto

Když bychom tedy měli naše zkušenosti s týdenním soužitím s vrcholnou verzí nového Dusteru krátce shrnout, budou výrazně převažovat pozitiva. Všestranný mezigenerační posun vpřed je u tohoto vozu opravdu výrazný, přitom nárůst jeho ceny minimální. Žádný z konkurentů prostě nedovede nabídnout tak příznivý poměr ceny, výkonu, výbavy a užitné hodnoty, jako Duster. Pokud bychom měli vypíchnout nejdůležitější přednost tohoto nového poloterénního Rumuna, bylo by to zásadní zlepšení jízdního komfortu i citelné vylepšení dílenského zpracování, nemluvě o opravdu sympatickém vnějším i vnitřním designu (i když je fakt, že toto hodnocení je možno považovat za subjektivní). Řekněme to tedy ještě jinak – z hlediska automobilového trhu se nový Duster ve srovnání se svým předchůdcem posunul z kategorie čistého low-endu směrem ke skromnější části mainstreamu. Jako hlavní (a vlastně jedinou výraznější) nevýhodu tohoto vozu musíme uvést relativně skromnou nabídku vnitřního i zavazadlového prostoru (ve srovnání s většinou konkurenčních SUV segmentu C). Konkurence je ovšem zcela zásadně dražší v řádu mnoha desítek až stovek tisíc Kč, takže tento nedostatek Dusteru vlastně považujeme za plně ospravedlnitelný. Závěrem ještě upozorňujeme, že naše dojmy z jízdy v náročném terénu se stejnou verzí nového dusteru naleznete v článku z 24. ledna letošního roku.


Dacia Duster 1.5 dCi/80 kW 4x4 – základní technické údaje. cena, konkurenti
Motor: vznětový čtyřválec uložený vpředu napříč. Zdvihový objem 1461 cm3. Největší výkon 80 kW při 4000 ot./min, největší točivý moment 260 N.m při 1750 ot./min.
Převodové ústrojí: šestistupňová přímo řazená převodovka (ultrakrátký první převodový stupeň plní funkci redukce),  pohon předních nebo všech kol (podle zvoleného jízdního režimu výhradní pohon předních kol, nebo samočinné připojování pohonu zadní nápravy při protočení předních kol nebo trvalý pohon všech kol při pomalé jízdě v náročném terénu). Pohon zadní nápravy vč. nápravy samotné převzatý od sesterské značky Nissan.
Podvozek: přední kola nezávisle zavěšena na vzpěrách McPherson a spodních příčných ramenech, zadní na víceprvkových závěsech. Odpružení vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči, příčné zkrutné stabilizátory. Hřebenové řízení s elektromechanickým posilovačem. Brzdy vpředu kotoučové, vzadu bubnové, s posilovačem, ABS, ESC, ASR. Objem palivové nádrže 50 l. Kola z lehké slitiny, testovaný vůz s pneu 215/60 R17.
Karoserie: samonosná, ocelová, pětidveřové SUV nižší střední třídy.
Rozměry a hmotnosti: vnější rozměry 4341 x 1804 x 1693 mm (výška vč. střešních ližin). Rozvor náprav 2676 mm. Pohotovostní/užitečná hmotnost 1320/499 kg (hodnoty platí pro vůz se standardní výbavou).  Maximální povolená hmotnost brzděného přívěsu 1500 kg. Objem zavazadlového prostoru 411/1444 l (se sadou na opravu pneumatik).
Jízdní výkony: Největší rychlost 169 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,4 s. Normovaná spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) 4,8/4,7/4,7 l/100 km. Emise CO2 123 g/km.
Cena: základní cena 421 900 Kč (výbava Comfort), 448 900 Kč (testovaná výbava Prestige)
Hlavní konkurenti: Fiat 500 X, Ford Kuga, Honda CR-V, Hyundai Tucson, Jeep Renegade, Kia Sportage, Mazda CX-3, Mitsubishi ASX, Nissan Quashqai, Seat Ateca, Škoda Karoq, Suzuki Vitara (v úvahu jsme brali alespoň trochu cenově srovnatelné modely, nabízející alternativně verzi 4x4)

(27.4. 2018)


Roman Poláček


Galerie


Za tímto oranžovým fešákem se leckdo s obdivem otočil... ...a sluší mu to i zezadu, co říkáte? Duster má vzhledem ke své celkové délce poměrně krátké převisy, což prospívá vzhledu i průchodnosti terénem
Zadní výklopná stěna nenutí k ohýbání ani vyšší uživatele, a to je moc dobře! Při přítomnosti rezervy je kufr dost mělký, ale má alespoň skladný tvar a je výborně přístupný Uložení široké rezervy do jen mělké prohlubně v podlaze (pod ní se totiž nachází ještě příčně zavěšený tlumič výfuku) si vynutilo použití tlusté polystyrénové vložky. Obsahuje ale praktické prohlubně pro uložení povinné výbavy apod.
Prohlubeň za levým zadním podběhem se skvěle hodí např. pro uložení tohoto podélného pouzdra s lanem a lékárničkou Po sklopení zadního opěradla sine nevznikne rovná plocha, ale ani nepraktický schod Ještě pohled z druhé strany...
Těsně vedle zadních podběhů jsou v podlaze ukotvena oka pro zaklesnutí stabilizačních popruhů dětských sedaček systému Top Tether Palubní zásuvka na bočním panelu kufru se výborně hodí například na napájení autochladničky Lehké a pevné plato má svoji zadní výklopnou část zavěšenu na pátých dveřích. Pamatujete si ještě na zoufalou plachetku na dvou tyčkách, která se snažila krýt kufr původního Dusteru?
Vnitřní výplň zadní výklopné stěny ji kryje v celé šířce, nechybí ani vnitřní madlo Vnější kliky dveří i nadále zůstávají v zastaralém pákovém provedení, mají ale příjemnější chod Plastová zadní partie předního blatníku imituje sací potrubí, její hlavní výhodou je ale neprůstřelná antikorozní odolnost...
Příplatkové lité sedmnáctky jsou krásné a autu moc sluší, dosti vystrčený ráfek je ale při těsném nájezdu k obrubníku velmi snadno zranitelný... Střešní ližiny vypadají podstatně lépe a pevněji, než u předchůdce Dlouhý klasický bič nad čelním sklem je u nového Dusteru nahrazen moderní krátkou anténkou, ukotvenou na zadní části střechy
Zadní kamera se skrývá v liště s nápisem Duster Navzdory chybějícímu pomocnému trojúhelníkovému okénku lze sklo zadních dveří stáhnout skoro celé Výhled dozadu je při vtyčených zadních opěrkách hlavy dost bídný a nepomáhá mu ani směrem vzad silně se zužující boční okénko na úrovni kufru
Spodní okraj dveří je opatřen těsněním, které zamezuje nepříjemnému špinění vnitřních partií prahů Vnější zpětná zrcátka mají optimální velikost, u nejvyšší výbavy Prestige se na jejich odrazové ploše nachází také kontrolní svítilna signalizující přítomnost jiného vozu v jejich mrtvém úhlu Jak se na správný moderní vůz sluší a patří, stěrače čelního skla jsou v klidové poloze z větší části schované za okrajem kapoty. Zlepšuje to aerodynamiku a snižuje ohrožení případných sražených chodců.
Přední kamera systému Multiview se skrývá za čelním sklem na úrovni vnitřního zpětného zrcátka Plasty chrání i prahy a spodní část zadního blatníku Navzdory použití tradiční halogenové konstrukce se světlomety vyznačují solidním výkonem. A jejich parabolám se zabudovaným páskem diod denního svícení to velice sluší.
Zadní sdružené svítilny mají téměř čtvercový tvar a silně zaoblené rohy. I kvůli centrálnímu blikači ve tvaru kříže trochu připomínají ty na vozech Jeep Přední sloupky (tzv. A sloupky) jsou nyní více skloněné, díky jejich nijak extrémní šířce ale i tak neomezují výhled řidiče nad nezbytnou mez Běžné těsnění rámu dveří je v oblasti A sloupku a střechy doplněno o další těsnění
Krátký motorový prostor byl u testovaného vozu zcela zaplněn oblíbenou vznětovou patnáctistovkou V tomto pohledu nevelká délka motorového prostoru vynikne ještě více. Důvodem je směrem vpřed posunuté čelní sklo (a tedy i přední sloupky) Dacia se i nadále chlubí použitím plynokapalinových vzpěr kapoty motoru. Leckteré podstatně dražší značky by si v tomto směru od ní měly vzít příklad!


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 9. Zajisti totožnost automobilů.


Link to old english version.