Twingo 1,2 1999

Renault Twingo



Test - Twingo pack

Nejmenší z rodu

Představovat Twingo by bylo nošením dříví do lesa. Každý ho zná a názory na něj jsou většinou velmi vyhraněné. Buď se líbí moc, nebo se nelíbí vůbec, ale nic mezi tím.

V době nedávno minulé prošlo Twingo několika změnami, které znamenaly změnu vzhledu a zvýšení bezpečnosti. Zatímco vzhled se změnil jen minimálně směrem ke zvýšení sounáležitosti s větším modelem Laguna tím, že byly upraveny hlavní a koncové světlomety a modifikovaný nárazník, na straně bezpečnosti se toho událo mnohem více. Přibyl standardně airbag na straně řidiče, předpínače bezpečnostních pásů a výztuhy v důležitých bodech karoserie. Zdá se, že Renault nechce ponechat pověst výrobce, jenž dbá na bezpečnost ladem a snaží se, aby z každého modelu bylo jedno z nejbezpečnější vozů své třídy. Mégane má tuto pověst v nižší střední třídě a Laguna ve střední. Bude Twingo jejich následovníkem ve třídě miniautomobilů? Změny, které byly provedeny nasvědčují, že ano.

Twingo se vyrábí už poměrně dlouho a v současné době je služebně nejstarším modelem celé palety osobních vozů vyráběných automobilkou Renault. Nezdá se však, že by mu tato skutečnost cokoli ubírala na jeho eleganci. Našemu testujsme podrobili Twingo pack v barvě ginger. Na prcka, jakým twingo bezesporu je, bylo vybaveno velkým množstvím doplňků, které zpříjemňují jízdu a zvyšují bezpečnost pasažérů. Airbag na straně řidiče i spolujezdce spolu s bočními airbagy jsou věci, které jsou vlastní spíše vozům střední třídy a jejich dražších kolegů ze tříd vyšších. Tónovaná skla sice nijak moc k bezpečnosti nepřispívají, ale zvyšují jízdní pohodu zvláště ve slunečných dnech, Naproti tomu reflexivní přední sklo, kterým bylo Twingo též vybaveno snižuje riziko oslnění tím, že paprsky, které by řidiče oslnily odráží zpět do prostoru. Dále musíme jmenovat elektrické ovládání oken a zpětných zrcátek autorádio s ovládáním pod volantem, díky němuž nemusí řidič ani na chvilku spustit oči z vozovky, výškově nastavitelné bezpečnostní pásy, ABS, vnitřní cirkulace vzduchu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a imobilizér. Nesmíme samozřejmě zapomenout na skleněnou elektricky ovládanou otevírací střechu, která sahá doslova od předního po zadní sklo.

Twingo bylo prvním vozem ve své třídě. Vlastně tuto třídu založilo a stalo se jakýmsi etalonem využití vnitřního prostoru. Zaměřili jsme se tedy v první řadě na to, zda slogan největší malé auto je pravdivý. Zvenku vypadá Twingo jako by uvnitř mohly jezdit jen sardinky s dětským doprovodem. Po otevření dveří je ale vše jinak. Vpředu mají dva dospělí místa dost, rozhodně v podélném směru. Na šířku je to již trochu horší a osobám nad 190 cm chybí výškově nastavitelnésedadlo řidiče. Vzhledem k tomu, že vůz je určen především krásnějšímu a něžnějšímu pohlaví není to nijak závažná závada. I vzadu je místa dost díky posuvné lavici. Pokud je lavice v zadní poloze, mohou se vzadu dopravovat i dvě dospělé osoby aniž by trpěly nedostatkem místa pro nohy. V takovém případě je objem zavazadlového prostoru 168 dm3. ve chvíli, kdy je potřeba dopravovat více zavazadel, posune se lavice pomocí jednoduchého mechanismu vpřed a rázem se prostor pro zavazadla zvětší až na 261 dm3. Nápad s posuvnou zadní lavicí je stejně tak jednoduchý, jako geniální.

Po usednutí za volat jsme ocenili uspořádání přístrojové desky, které ač neobvyklé, přesto je velmi praktické. Rychloměr je uprostřed poměrně blízko čelního skla a tak řidič nemusí na dlouhou dobu spustit oči z vozovky. Nad kapličkou rychloměru je tlačítko výstražných blikačů ve tvaru pingpongového míčku. Jak umístění, tak vtipný tvar tohoto tlačítka je zcela v duchu řešení interiéru Twinga. Překvapivě dobrou viditelnost poskytují malá boční zpětná zrcátka. Výtku od nás si ale zaslouží tvarování podlahy. Stávalo se nám totiž, že při ovládání plynového pedálu mělo mužské osazenstvo tendenci vadit nohou o prolis vedle plynového pedálu, následkem čeho pak nedošlo v daném okamžiku k došlápnutí pedálu až na podlahu. Dámám s menšími botami prolis potíže nečinil.

Vzhledem k velkým dveřím jsou bezpečnostní pásy ukotveny poměrně daleko vzadu, což dodává pocit bezpečí tí, že jak řidič, tak i spolujezdec jsou pásy doslova obepnuti. Twingo, které jsme testovali bylo vybaveno žlutými doplňky interiéru, které sice vypadají velmi líbivě, o to více se však špiní. Ocenili bychom také více přístrojů vypovídajících o momentálním dění, jako je otáčkoměr, teploměr chladící kapaliny a dvě kontrolky zapnutých blikačů.

Při jízdě se Twingo chová díky kolům v rozích karoserie nezáludně a skoro se nabízí říct že jako velké auto. Po celou dobu testu jeme nezaznamenali z hlediska chování vozu na silnici žádný nedostatek. Jistě k tomu přispěly i dobře dimenzované brzdy s ABS které neprojevovaly ani při delším namáhání sklon k výraznějšímu vadnutí. Při parkování by autu však neškodil posilovačřízení. řazení převodových stupňů bylo uspokojivé až na pátý rychlostní stupeň, který je poměrně odkloněný od pracoviště řidiče a př jeho zasouvání je nutno vynaložit větší ovládací sílu na překonání pružiny, která vrací řadící páku do polohy neutral. I když Twingo vybaveno motorem o objemu 1149 ccm s papírovým výkonem 43kW, což není nikterak mnoho, není rozhodně brzdou provozu. Podle výrobce dokáže uhánět stopadesátikilometrovou rychlostí. My jsme ho po kratším přemlouvání rozhýbali až na výslednou rychlost 174 km/h, kterou dokázalo trvale udržet. Slušel by mu však i silnější motor, který bohužel není v nabídce.

Měření zrychlení a spotřeby je tentokrát velmi orientační v důsledku podmínek, za kterých test probíhal. Teploty se málokdy vyšplhaly výše než na --5 st. Celsia a sněhová kalamita byla v plném proudu. Doporučujeme je proto porovnat s údaji výrobce, které jsou uvedeny v sekci současná produkce.

Cena testovaného vozu: 331.507,- Kč


Petr Havlíček, foto Marek Dostál


Galerie


Renault Twingo - palubní deska Renault Twingo - palubní deska Renault Twingo - interiér
Renault Twingo Renault Twingo - motor


Výsledky testu
Spotřeba v průběhu testu [l/100km]
městský okruh 6,5
mimo město s dodržováním předpisů (50 /90 / 130 km/h) 5,9
Sportovní jízda 7,4
Celkový dojem z testu
Karoserie - vzhled 4
Jízdní vlastnosti 4
Brzdy 4
Motor 3
Převodovka 2
Spotřeba 4
Zavazadlový prostor 4
Interiér, ovládací prvky 4
Cena 3
Celkem 32
Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 9. Zajisti totožnost automobilů.