Renault Twin Run - malý ďábel, ze kterého se tají dech!

Studie malého sporťáčku Twin´Run prý hodně prozrazuje o vnějším designu chystané třetí generace Twinga



Renault se pochlubil atraktivní studií nového sportovně laděného minivozu, která by neměla ujít pozornosti nejen sportovních fanoušků, ale i příznivců běžné produkce této automobilky. Vnější design karoserie atraktivního konceptu nazvaného Renault Twin Run totiž hodně napovídá, jak bude vypadat nová generace Twinga. Již nyní je známo, že na jeho vývoji Renault spolupracuje s automobilkou Smart patřící Mercedesu.  Začínají také prosakovat neoficiální informace, že proběhne revoluční změna koncepce pohonné soustavy – nové Twingo prý bude mít pohon zadních kol a motor uložený u zadní poháněné nápravy! Nad ní se má nacházet hlavní zavazadlový prostor (který bude možno zvětšit sklopením zadního opěradla či posunutím celého zadního sedadla), druhý se bude skrývat pod přední kapotou. Zdali se tak skutečně stane, nebo jestli Renault setrvá u osvědčené koncepce „vše v předu“  raději ještě nechme otevřené, jedno „Twingo“ s pohonem zadních kol se už ale objevilo – koncept Twin Run!

Atraktivní sportovní speciál

Vnější tvary karoserie dosti názorně demonstrují, jak asi bude budoucí Twingo vypadat – tedy když si odmyslíme mohutné lemy blatníků, velká kola, přítlačné křídlo a pomocné diodové světlomety na přídi. Po konstrukční stránce ovšem Twin Run nemá s připravovaným novým mini Renaultem nic společného.  Tato studie totiž používá rámovou konstrukci podvozku vytvořenou z vysokopevnostních trubek, převzatou ze speciálu Mégane Trophy.  Z téhož automobilu také pochází pohonná jednotka – benzinový vidlicový šestiválec s 24 ventily a atmosférickým plněním válců, který z objemu 3,5 l dává 235 kW (320 k) při 6800 ot./min a točivý moment 380 N.m při 4850 ot./min. Základ tohoto motoru dodala sesterská automobilka Nissan. Úctyhodný potenciál této jednotky se prostřednictvím sekvenční šestistupňové převodovky, dvoukotoučové závodní spojky s průměrem 184 mm a diferenciálu s omezenou svorností přenáší na zadní kola. Pod krátkou přední kapotou je uložen chladič, bezpečnostní palivová nádrž o objemu 40 l a hydraulické systémy. Díky tomu je dosaženo příznivého rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu v poměru 43/57 %. Přední i zadní náprava je tvořena dvojitými lichoběžníky, přední šestipístkové brzdy mají průměr kotoučů 356 mm, zadní čtyřpístkové 328 mm.

Špičková technika, kam se podíváš

Na konstrukci vozu se podílely také specializovaní dodavatelé – Tork Engineering (podvozek, karoserie), Michelin (pneumatiky, vpředu rozměru 205/40 R18, vzadu 245/35 R18), Sparco (sedadla) a Sabelt (bezpečnostní pásy). Dvoumístná kabina, důkladně chráněná trubkovou bezpečnostní klecí, je pojata přísně účelově. Kromě dvojice skořepinových anatomických sedaček se šestibodovými bezpečnostními pásy je zde už jen malý sportovní volant, spartánská přístrojová deska a dvojice mohutných pák mezi sedadly. Jednou z nich pilot sekvenčně řadí (páka se tedy pohybuje jen vpřed nebo vzad), druhou ovládá výkonnou ruční brzdu s účinkem na zadní kola, díky které lze záď snadno uvést do přetáčivého smyku nebo před sportovním publikem provádět efektní rotaci vozu s mohutnými oblaky kouře od pneumatik.  Stejně jako výplně dveří je i přístrojová deska čalouněna umělým semišem, tzv. alcantarou. Na straně řidiče se na desce nachází velký multifunkční  displej, na kterém se zobrazují všechny důležité provozní informace (rychlost, otáčky motoru, právě zařazený rychlostní stupeň, tlak oleje, tlak v palivové soustavě a tlak v hydraulickém okruhu spojky).

Bláznivá střela

Twin Run vykazuje hodně kompaktní vnější rozměry – je dlouhý jen 3680 mm a vysoký 1493 mm. Pro kategorii minivozů je velmi nestandardní pouze šířka 1750 mm, kterou mají na svědomí vytažené lemy blatníků, kryjící široká kola s nízkoprofilovým obutím – sériové Clio je bude mít určitě citelně menší a užší.  Rozchod předních kol je 1522 mm, zadních pak 1497 mm. Díky tomu, že karoserie je vyrobena z lehkého kompozitu (částečně je použit i drahý karbon), má Twin Run velmi příznivou pohotovostní hmotnost - pouhých 950 kg. Výborná výkonová hmotnost se samozřejmě projevuje na jízdních výkonech: akceleraci z 0 na 100 km/h vůz zvládá za 4,5 s a pak může pokračovat až do tempa 250 km/h. Mohutné větrací otvory na přídi i na zadních blatnících prozrazují, že velká pozornost byla věnována dostatečnému chlazení všech vysoce namáhaných komponent a spoiler na přídi i přítlačné křídlo na zádi zase signalizují velkou péči věnovanou aerodynamice.

V duchu slavné tradice

Studie Twin Run navazuje na kultovní malosériové Renaulty minulosti, které obohatily běžnou modelovou nabídku této značky – samozřejmě máme na mysli vozy s motorem uloženým před zadní nápravou - Renault 5 Turbo a Renault Clio V6. Design karoserie studie Twin Run je dílem designéra Axela Brauna a podle automobilky se jedná již o pátý příspěvek do tvorby nového designového jazyka značky Renault, který se nazývá Hra. Vůz měl světovou premiéru na letošní 71. Velké ceně Monaca F1. Za jeho volant zde usedl výkonný ředitel Renaultu Carlos Tavares, společnost mu na okruhu dělalo Clio V6 řízené hvězdou Formlule 1 Charlesem Picem a slavným soutěžním jezdcem Jeanem Ragnottim s Renaultem Maxi 5 Turbo.

Poznámka: Název vozu se správně píše s apostrofem mezi slovy Twin a Run, ale systém tvorby těchto webových stránek neumožňuje jeho použití.  Děkuji za pochopení.

(28.5. 2013)


Roman Poláček


Galerie


Studie malého, ale mimořádně výkonného sporťáčku všem příznivcům značky Renault určitě pořádně zvýší tep! Do zadního nárazníku ústí dvě mohutné koncovky výfuku i otvory odvádějicí teplý vzduch od zadních brzd a možná i z motorového prostoru Na závodní trati je Twin Run ve svém živlu...
Pohled do spartánské, ale účelné kabiny, kterou chrání důkladný trubkový rám Po odstrojení líbivé karoserie se ukáže, že je připevněna k tuhému prostorovému rámu, svařenému z vysokopevnostních trubek Pro karoserii Twin Runu jsou typické opravdu minimalistické převisy
Motor o výkonu 320 k a poháněná zadní kola propůjčují Twin Runu famózní dynamiku Na zádi nesmí chybět mohutné přítlačné křídlo, které krátkému, ale pekelně nadupanému autíčku zajišťuje dostatečnou jízdní stabilitu i v rychlostech hodně přes 200 km/h Miniaturní zrcátka jsou jedním z dílů, které prozrazují, že se jedná pouze o studii
Čtveřice čtvercových přídavných světlometů využívá LED diody. Vozu dodávají patřičně rallyový výraz. Práce designéra vždy začíná na prázdném listu papíru a ani Twin Run nebyl výjimkou Jistě zajímavý pohled do haly Technocentra - obrovského vývojového komplexu značky Renault. Vpravo čtveřice zmenšených modelů, které Twin Runu předcházely a které rozvíjely nový designérský jazyk Renaultu


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Při nehodě na dálnici: Odejdi mimo vozovku, na svah nebo za svodidla.