Renault Scénic Kaleido 1,6 16V

Renault Scénic Kaleido 1,6 16V



Když Renault před patnácti lety přišel na trh se zcela novým pojetím osobního vozu, Espacem, a vytvořil tak zcela novou kategorii a třídu MPV (Multi purpose vehicle -- neboli víceúčelové vozidlo) byl to pro mnohé šok a také důvod k posměchu... Ten se však vytrácel stejně rychle jako si Espace hledal své majitele. Jeho mladší sourozenec to měl v tomto směru podstatně jednodušší. I když jedno mají společné, myšlenku využití prostoru a prvenství ve své třídě.

My jsme měli možnost vyzkoušet si akční model Kaleido, který se od ostatních odlišuje poněkud jiným pojetím interiéru a poněkud vylepšenou výbavou. Námi testovaný model byl vybaven šestnáctiventilovou šestnáctistovkou o výkonu 79kW (110 k ). Toto srdce s poměrně vysokým měrným výkonem poskytuje vozu poměrně slušné dynamické vlastnosti. Námi naměřené zrychlení 11,5 s z nuly na sto vypovídá o tom, že tenhle jednoprostorový rodinný vůz není žádný lenochod. Také točivý moment vrcholící hodnotou 148 Nm při 3.750 ot./min vypovídá o pružnosti motoru. Poměrně výkonnému motoru je přizpůsoben podvozek, který bez ohledu na to, že je těžiště Scénicu podstatně výše, než jak je u osobních vozů zvykem. Poskytuje tradiční francouzskou plavnost při jízdě, ale zároveň poskytuje velmi dobrou směrovou i boční stabilitu. Ačkoli se vůz v zatáčkách poněkud více naklání, což je daň za výšku vozidla, zvolenou stopu drží výborně. Při testování jsme sáhli až na samé dno možností vozu a podrobili ho těžké zkoušce jízdní stability ve snaze odhalit jeho slabiny. Scénic se však držel až nad očekávání dobře. Pouze po překonání jeho konstrukční rychlosti začíná na vozovce plavat a jízda s ním se stává poněkud méně pohodlná a řízení vyžaduje skutečné soustředění.

Dynamice vozu odpovídají i brzdy, které byly oproti dříve vyráběným verzím posíleny. Renault tím dosáhnul toho, že brzdy i při největším zatížení téměř neztrácejí svou účinnost.

Velkou pozornost jsme věnovali interiéru, zejména pak využití volného prostoru uvnitř kabiny. Každá sedačka v tomto voze má jinou barvu, je to věc, kterou jsem ještě nikdy předtím v žádném voze neviděl. Na první pohled na mě kombinace vkusných barev působila poněkud rozporuplně, na druhý pohled jsem si řekl: Není to špatný nápad, a na třetí pohled se mi to začalo moc líbit. Právě díky sedačkám, jejichž sedáky jsou poměrně vysoko nad podlahou vozu má pasažér dojem, že cestuje v mnohem větším voze. Díky vyššímu posazu není totiž třeba tolik prostoru pro nohy v horizontální rovině. Ke tvarování zadních sedaček však máme jednu malou výtku. Díky malému vyboulení v oblasti lopatek je cestující s výškou nad 175 cm nucen sedět s dopředu nachýlenými rameny. Variabilitou uspořádání sedaček si však Scénic nezadá se svým větším bratrem. Zadní řada sedaček je posuvná v rozmezí cca 15 centimetrů. Tím lze zvětšit už tak dost velký zavazadlový prostor. Navíc každá ze snadno vyjímatelných sedaček se dá posunovat samostatně. Například posunutím prostřední sedačky vpřed a jejím sklopením vznikne odkládací stolek na nejrůznější drobnosti. Konstruktér tu nezapomněl ani na odkládací místo pro nápoje. Dopravují-li se voze pouze čtyři osoby, je možno vyjmout prostřední sedačku a obě krajní posunout o několik centimetrů směrem do středu vozu. Cestující tak získají mnohem více prostoru a pohodlí. Odkládacích prostor ve Scénicu je dostatek. Nejen, že je jejich umístění nápadité, ale je též příspěvkem k bezpečnosti. Renault už před časem varoval před úrazem způsobeným volnými předměty, které mohou v případě intenzivního brždění nebo kolize způsobit těžká zranění nebo dokonce smrt. I z tohoto důvodu lze nalézt odkládací schránky pod podlahou, nebo za zadními sedadly skloněné proti směru jízdy. Mimochodem do schránek za zadními sedadly se pohodlně vejde láhev dvoulitrové Coly, která je tak cestujícím kdykoli k dispozici. To cestující ocení především v parných letních dnech. Zajímavé je i uspořádání zavazadlového prostoru. Kromě nezbytných uzamykatelných schránek a vysoké využitelnosti dané plochým dnem i stěnami stojí za zmínku možnost rozdělit si zavazadlový prostor odkládací poličkou o nosnosti 50 Kg jejím posunutím směrem dolů. Poté lze spodní a horní díl zavazadlového prostoru používat odděleně.

Novinkou u Renaultu je změna v dálkovém ovládání centrálního zamykání. Doposud jsme byli zvyklí, že dálkové ovládání pracovalo na principu přenosu digitálního signálu pomocí infračerveného paprsku z vysílače umístěného v klíči. Tento systém měl velkou výhodu v tom, že na rozdíl od ostatních systémů byl signál k otevření dveří nezachytitelný od lapků, kteří velmi rádi tímto způsobem otevírali vozy po zachycení radiového kódu vysílaného jinými systémy. Optický přenos signálu měl však i svou nevýhodu - fungoval jen na relativně krátkou vzdálenost a při otevírání a zavírání vozu musel vysílač mířit na přijímač. Nyní, když Renault vyřešil problém se zachytáváním kódu začal používat radiového signálu. Po této změně je možno automobil otevřít a zavřít na volném prostranství i na vzdálenost kolem 50 metrů. Problém s nechtěným otevřením vozu např. při cestě od auta náhodným stisknutím klíče v kapse Renault vyřešil automatickým zamykáním. Nedojde-li do 30 sekund po odjištění zámků k otevření vozu nebo zavazadlového prostoru, vozidlo se opět samo zamkne a do chodu se uvede jeho zabezpečovací zařízení.

Při testu Renaultu Scénic jsme ujeli kolem 1.000 kilometrů v různých podmínkách s různým zatížením. Dosahovaná spotřeba paliva nás velmi uspokojila. Při rodinné jízdě jsme dosáhli průměru 5,6 l/100 km, v městském a příměstském provozu 7,4 a při razantní jízdě na hranicích možností vozu po dálnici a průměrné rychlosti 151,2 km/h se spotřeba vyšplhala na 10,1 l/100 km.

Cena testovaného vozu: 549.900,- Kč


Viktor Kazda


Galerie


Renault Scénic - polička v opěradle př. sedadla Renault Scénic - prostor na zadních sedadlech Renault Scénic
Renault Scénic - odkládací prostor Renault Scénic - interiér Renault Scénic - nastavitelná polička
Renault Scénic - motor 1,6 16V Renault Scénic


Výsledky testu
Spotřeba v průběhu testu [l/100km]
městský okruh 7,4
mimo město s dodržováním předpisů (50 / 90 / 130 km/h) 5,6
Sportovní jízda 10,1
Celkový dojem z testu
Karoserie - vzhled 5
Jízdní vlastnosti 3
Brzdy 4
Motor 5
Převodovka 4
Spotřeba 4
Zavazadlový prostor 5
Interiér, ovládací prvky 4
Cena 3
Celkem 37
Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 7. Dohodni případné svědky.