Renault představil nový superdiesel
Renault pokračuje ve využívání svého know-how získaného ve Formuli 1 při vývoji nových motorů řady Energy. Nejnovějším příkladem je nový špičkový vznětový motor, který dostal označení dCi 160 Twin Turbo. Jedná se o čtyřválec o objemu pouhých 1598 cm3, díky dvojitému přeplňování ale nabízí výkon na úrovni dosavadních naftových dvoulitrů. Konkrétně se jedná o výkon 160 k (tedy 118 kW) a točivý moment 380 N.m. Renault uvádí, že díky výraznému downsizingu, tedy zmenšení objemu o 0,4 l ve srovnání se staršími jednotkami 2.0 dCi, přineslo snížení spotřeby paliva a emisí CO2 o 25 %, tedy o čtvrtinu.
Klíčovým předpokladem pro získání výše uvedených parametrů je instalace dvojitého přeplňování. Cílem konstruktérů bylo získat mohutný točivý moment dostupný již v nízkých otáčkách a zároveň zajistit velký výkon v těch vyšších. O první úkol se stará malé turbodmychadlo, jehož nízká setrvačnost výrazně omezuje tzv. turbo díru, tedy nepříjemné zpoždění mezi silným sešlápnutím pedálu plynu a zátahem motoru. Motoráři Renaultu se chlubí, že plných 90 % točivého momentu je k dispozici již od 1500 ot./min. Druhé, větší turbodmychadlo se zase stará o vysoký výkon ve vyšších otáčkách. Díky němu motor dosahuje velký měrný výkon 100 k/l. Renault ve své tiskové zprávě rovněž zdůrazňuje, že nárůst výkonu až k nejvyšším otáčkám je příjemně plynulý a lineární.
A jaké že technologie z Formule 1 motoráři Renaultu u nového turbodieselu uplatnili? Jedná se zejména o velmi sofistikovaný systému chlazení a také o minimalizaci třecích ztrát, o které se starají speciální pístní kroužky. Za zmínku jistě stojí také to, že plnicí tlak turbodmychadel dosahuje hodnoty až 1,8 baru. Motor již samozřejmě plní velmi přísnou exhalační normu Euro 6 a je tedy vybaven i filtrem pevných částic.
O tom, do jakých modelů nový superdiesel nasadí, se Renault zatím nezmiňuje, ale logicky lze očekávat, že se bude jednat o větší vozy. Tipujeme tedy novou generaci Laguny a také nový Espace.
(13.3. 2014)
Roman Poláček