Renault Kwid - jak se vám líbí?
Móda crossoverů v posledních letech vládne automobilovému světu a zdá se, že tento trend bude pokračovat. Vždyť prodeje tohoto druhu automobilů rok od roku stoupají. Přispívá k tomu i ten fakt, že tzv. crossovery objevují ve stále nižších tržních segmentech, takže jsou čím dál dostupnější. Příkladem může být třeba horká novinka Renaultu – nový model Kwid. Auto se ještě coby studie představilo v únoru letošního roku na autosalonu v indickém Díllí a nyní se Renault pochlubil jeho sériovou verzí.
Jelikož předpokládáme, že se tato zajímavá novinka (zřejmě v upravené podobě s logem Dacie) brzy objeví i v Evropě, určitě není od věci se na Kwid podívat podrobněji. Při hodnocení nového automobilu je první „na ráně“ samozřejmě design jeho karoserie, a ten se podle našeho názoru určitě povedl. Asi první, co každého napadne je, že se jedná o takovou zmenšenou Dacii Duster. Vnějšími rozměry totiž Kwid spadá někam na vrchol segmentu A, tedy třídy minivozů. Vždyť na délku auto měří jen 3,68 m, a šířka činí rovněž velmi skromných 1,58 m. Výšku Renault zatím neprozradil (stejně jako hodnotu rozvoru), ale soudě podle fotografií bude určitě větší, než u běžného hatchbacku této kategorie. Vždyť právě kvůli snazšímu nastupování a zlepšenému výhledu řidiče si lidé tyto vozy kupují (a samozřejmě také kvůli atraktivnímu „dobrodružně-terénního vzhledu"). Na karoserii nalezneme hodně zajímavé a neotřelé linky – patrné jsou například na spodní linii masky chladiče i na bocích – stačí si všimnout zaobleného horního okraje bočních plastových obkladů dveří nebo „hokejkového“ zakončení oken jejichz zadního páru. Autu to sluší i při pohledu zezadu, a jak se na správný crossover sluší a patří, tak spodní okraje nárazníků i lemy blatníků tvoří nelakované, a tedy odolné černé plasty. Atraktivitu designu podporují i patřičně svalnaté blatníky v kombinaci velmi krátkých převisů karoserie. Designér Renaultu David Durand prostě odvedl velmi dobrou práci.
Dobrá, zvnějšku by Kwid určitě uspěl i u zmlsaných Evropanů, jak je na tom ale jeho interiér, který je dílem indických designérů? Z dosud zveřejněných snímků je patrné, že je poměrně úzký a působí dost spartánským dojmem, to ale u vozu segmentu A málo koho překvapí. Určitě tedy bude třeba počítat s použitím levnějších interiérových plastů, linie přístrojové desky i výplní dveří ale působí úhledně. Jak velí současný trend, na středové konzole nemůže chybět rozměrný dotykový displej. Orientaci na mladší generaci zákazníků odpovídá i použití digitálního přístrojového štítu (a hands-free sady Bluetooth). Ten ovšem obsahuje opravdu jen ty nejnutnější ukazatele – rychloměr a dílkový palivoměr. Pohled na zadní sedadlo nám výrobce prozatím nedopřál, ze snímku předních sedaček je ale patrné, že jejich čalounění může být provedeno i v hodně pestrých barevných odstínech. A to je určitě dobře, protože mladí zákazníci tuto možnost jistě ocení. Na snímku jsou vidět také rozměrné odkládací kapsy v předních dveřích i odkládací police pod přístrojovou deskou. Ta ovšem nahrazuje běžnou uzavíratelnou odkládací schránku, která zřejmě padla za oběť snahy o udržení co nejpříznivější ceny vozu.
A co zatím víme o použité technice? Auto spočívá na nové unifikované alianční podvozkové platformě nazvané CMF-A. O to, aby se Kwid dobře popasoval i s nekvalitními indickými cestami se postará velkorysá světlá výška 180 mm, je ale téměř jisté, že poháněná budou jen přední kola. Pohon všech kol by totiž takto malý vůz příliš prodražil. O použitých pohonných jednotkách zatím není nic známo. V Indii by se mohlo jednat o nějaký maličký nepřelňovaný diesel, protože naftové jednotky jsou zde velmi populární. Pro Evropu bychom odhadovali použití benzinového čtyřválce 1.2 16V a přeplňované jednotky 0.9 TCe, to jsou ale jen naše spekulace.
Renault Kwid bude mít oficiální výstavní premiéru ve druhé polovině letošního roku v Indii. Zde se také v novém závodu Renaultu ve městě Čennaj bude vyrábět, přičemž podíl v Indii vyrobených dílů má dosahovat až 98 %. To je samozřejmě příznivé jak pro místní nabídku pracovních míst, tak i pro výši výrobních nákladů. Jak jsme ale již zmiňovali v úvodu tohoto článku, prodejní potenciál modelu, jako je Kwid je mnohem širší než jen indický trh (byť je velký a prudce rostoucí). Dovedeme si velmi dobře představit, že výroba tohoto atraktivního prcka se postupně rozběhne třeba i v severní Africe, Jižní Americe nebo Rumunsku. Nechme se tedy překvapit, jestli se toto sympatické autíčko třeba za pár let nebude prohánět i po českých silnicích...
(25.5. 2015)
Roman Poláček