Renault Kadjar dCi 130 4x4 Bose - Sázka na jistotu (II. díl)

Testovaný Kadjar byl černý, pro srovnání přikládáme i foto vozu s nádherným příplatkovým odstínem Červená Flamme

Zavazadla nejsou problém

Hlavní skupinou zákazníků Kadjaru jsou rodiny, takže je samozřejmé, že kromě prostorného interiéru musí nabídnout také odpovídající zavazadelník. Výrobcem udávaný základní objem 472 l v kategorii crossoverů nižší střední třídy rozhodně není zklamáním, i když je pravda, že typický kombík téhož segmentu (nižší střední třída) většinou nabídne kufr ještě o něco větší. Na délku jsme zavazadlovému prostoru Kadjaru v základní konfiguraci naměřili 86 cm a šířka mezi podběhy činí pěkných 110 cm. Výška nákladové hrany 78 cm by se u klasického kombíku určitě stala terčem kritiky, u SUV s výše posazenou karoserií je ale akceptovatelnou hodnotou. Průchozí výška pod otevřenou zadní výklopnou stěnou činí 189 cm, což uspokojí i národnosti s vyšší průměrnou výškou, než mají Francouzi. Důležité je, že pokud je v autě přítomna mezipodlaha, nákladová hrana leží přesně na její úrovni. V takovém případě máte mezi ní a navíjecí krycí roletou k dispozici nijak oslnivou hloubku 40-44 cm, jestliže však podlážku vyjmete, je k dispozici mnohem uspokojivějších 54 cm. Zadní nesouměrně dělené opěradlo lze velmi snadno sklopit zatáhnutím za praktické páčky po stranách kufru. Nepraktický schod sice nevznikne, ale ani při přítomnosti mezipodlahy není takto vzniklá prodloužená plocha zcela rovná. 

Velmi cenná je možnost sklopit dopředu i opěradlo spolujezdce. Díky ní vůz suverénně zvládne převoz i předmětu dlouhého až 2,56 m – třeba stočeného koberce apod. U základní výbavy Life je tento prvek výbavy nedostupný, u druhé nejnižší Zen jej můžete získat za příplatek 11 000 Kč v rámci paketu Variabilita, u výbavy Intens a Bose patří do standardní výbavy. A jak je to s opravou proražené pneumatiky? Standardem je lepicí sada, rozhodně ale doporučujeme si připlatit 3000 Kč za alespoň dojezdové rezervní kolo (plnohodnotná rezerva se nenabízí vůbec). Pokud ovšem zvolíte testovanou špičkovou výbavu Bose, máte smůlu, protože v prohlubni podlahy kufru trůní subwoofer, takže rezervu v tomto případě nelze získat ani za příplatek.

Motor 1.6 dCi je dobrý, skromnější objem je ale znát

Pokud se budeme bavit o nabídce motorizací Kadjaru, musíme si přiznat, že není zrovna moc široká, přesto by ale měla pokrýt naprostou většinu běžných požadavků zákazníků. Čtyřválcová přeplňovaná dvanáctistovka s označením TCe 130 je pro ctitele zážehových motorů jedinou možností a k dispozici bude od září letošního roku. Příznivci nafty, kterých je mezi kupujícími větších SUV většina, si mohou vybrat buď motor dCi 110 o objemu1461 cm3 (jako jediný jej lze zkombinovat i se samočinnou převodovkou), nebo o něco větší agregát dCi 130 s objemem 1598 cm3. Právě ten také poháněl testovaný vůz, a to v kombinaci s pohonem všech kol. Tato vymoženost se nabízí právě jen k této pohonné jednotce a výhradně s manuálně řazenou šestistupňovou převodovkou. Za označením dCi 130 se skrývá vyspělý čtyřválcový turbodiesel, který známe třeba z Méganu či ze Scénicu. Největší výkon 96 kW i křivka točivého momentu vrcholící hodnotou 320 N.m při 1750 ot./min jistě vypadají slibně. Další předností je kultivovaný chod, žádné nepříjemné rachtání či nýtování se nekoná a motor je výrazněji slyšet jen při důrazném vytočení.  Kvalitního odhlučnění jsme si užívali i při svižné jízdě po dálnici, ani aerodynamický šum totiž není příliš výrazný.

To nejlepší ze sebe motor 1.6 dCi vydává ve středních otáčkách, zhruba mezi 2000-3000 ot./min. Pod spodní hranicí tohoto pásma se projevuje výrazný turboefekt – pokud ručka otáčkoměru spadla až pod 1500 ot./min, někdy trvalo i 2-3 vteřiny, než se turbodmychadlo pořádně roztočilo a motor naplno zabral.  Nevelký zdvihový objem tohoto agregátu je samozřejmě znát, takže v případě potřeby výrazné akcelerace (např. při předjíždění, ale třeba i v městském provozu) je nezbytné si včas podřadit. Je prostě třeba si uvědomit, že motor s objemem pouhých 1,6 l si musí poradit s poměrně vysokou karoserií a v případě testované verze 4x4 také s pohotovostní hmotností minimálně 1536 kg (údaj bez započítání hmotnosti řidiče 75 kg) a dalších více než půl tuny může vážit posádka a zavazadla... Dvoulitr by tedy byl jistě lepší, automobilky jsou ale pod stále sílícím tlakem EU, který je žene do stálého snižování normovaných emisí CO2 a tedy do downsizingu (zmenšování zdvihového objemu motorů i počtu jejich válců).  Když to shrneme, tak motor 1.6 dCi se v Kadjaru jeví jako dostatečná motorizace, v optimálním případě bychom ale v nabídce verze 4x4 uvítali i ještě silnější jednotku pro nejnáročnější uživatele. Buďme ale rádi, že konstruktéři šestnáctistovce nenaordinovali přehnaně dlouhé převody, jako je tomu u některých konkurenčních modelů. To je totiž pro menší motory (a i řidiče) hodně hořká „medicína“. V Kadjaru 1.6 dCi je ale zpřevodování v naprostém pořádku – při zařazené „šestce“ motor při dálničním limitu 130 km/h točí zhruba 2500 ot./min a to je při tomto tempu zcela optimální provozní režim. Řazení s poněkud delším krokem páky bychom sice neoznačili jako vynikající, ale hodnocení „dobré“ si určitě zaslouží. Při svižné, ale nikoliv zbrklé jízdě v režimu Auto (pohon zadní nápravy je připraven se v případě potřeby okamžitě aktivovat) nám palubní počítač ukazoval průměrnou spotřebu 6,4 l/100 km, v režimu 2WD (pohon zadní nápravy je zcela deaktivován) dokonce jen 6,1 l/100 km. A při popojíždění po Praze se apetit zvednul na 7,5 l/100 km. Vzhledem ke hmotnosti, čelní ploše a přítomnosti pohonu všech kol považujeme naměřenou spotřebu paliva verze 1.6 dCi 4x4 za velmi příznivou.

Jistý v kramflecích

Od rodinného SUV lze těžko vyžadovat nějaký mimořádný požitek z ostřejšího svezení, na druhou stranu se ale očekává, že ani při svižném tempu jeho podvozek neztratí jistotu. A přesně tento požadavek Kadjar plní. Navzdory vyšší karoserii v zatáčkách netrpí výraznými náklony a vrozená nedotáčivost se začne projevovat až při hodně přehnaných nájezdových rychlostech do oblouků (u testovaného kusu tomu jistě napomáhaly i hodně široké nízkoprofilové pláště s nadprůměrnou přílnavostí k suchému asfaltu). Testovaná verze 4x4 má výhodu nejen v pohonu i zadní nápravy, ale i v použití zadní nápravy s víceprvkovými závěsy (předokolkové verze se vzadu musí spokojit s vlečenými rameny spojenými zkrutnou příčkou). Volbu správné stopy usnadňuje dostatečně přesné a strmé řízení, které však postrádá větší citlivost. Podobnou výtku lze ale vyřknout na adresu naprosté většiny současné automobilové produkce (veskrze již vybavené elektrickým posilovačem řízení). 

Dobře dimenzovaná brzdová soustava si nechá líbit i zvýšené namáhání a její nástup účinku se prostřednictvím pedálu dobře dávkuje. Podtrženo a sečteno je jízda s Kadjarem příjemná a uvolněná. Co se týče odpružení, na kvalitních vozovkách se Kajdar chová pěkně plavně, ale nikoliv houpavě. Nepříjemné rázy od kol přišly pouze při překonávání velkých krátkých nerovností, ale v těchto případech to zřejmě byla vina hlavně použitých devatenáctipalcových kol. Tato velikost je pro vrcholnou výbavu Bose standardem, velice ale chválíme, že na přání lze i k této výbavě získat skromnější sedmnáctky a nechat si ze základní ceny odečíst 12 000 Kč. Pneumatiky s vyšším bočním profilem se konec konců více hodí i pro případné jízdy mimo zpevněné vozovky, protože se tak redukuje riziko poškození ráfku o nerovnosti. Ani verze 4x4 samozřejmě není žádný pravověrný off-road, ale třeba na prudce stoupající polní cestu si může troufnout bez obav a nejvíce ji samozřejmě oceníte v zimním období.

Jakou verzi zvolit?

Testovaná verze dCi 130 4x4 Bose je naprostá špička nabídky a tomu odpovídá i její cena 749 900 Kč. To jistě není málo, ale je třeba si uvědomit, že kromě pohonu všech kol si u něj můžete užívat opravdu bohaté standardní výbavy (viz. ceník na adrese www.renault.cz). Prodej Kadjaru byl ovšem zahájen zvýhodněnou, tzv. Premiere Edition, která u druhého, třetího i špičkového nejvyššího stupně výbavy nabízí pakety výbavy zdarma. Motor 1.6 dCi (s obchodním označením dCi 130 podle jeho výkonu v koňských silách) se nám pro Kadjara zdá jako optimální volba, doporučujeme Vám ale zvážit, zda-li se vyplatí příplatek 50 000 Kč za pohon všech kol. Pokud totiž se svým vozem vyrážíte jen ročně na lyžování do hor a jinak se s ním pohybujete hlavně po městě a po dálnicích, může se tato investice jevit jako až příliš velký luxus (nemluvě o 0,6 s pomalejší akceleraci z 0 na 100 km/h a o půl litru vyšší průměrné normované spotřebě paliva).  Na druhou stranu ale získáte dokonalejší zadní nápravu a k zahození není ani palivová nádrž větší o 10 l… Je jistě potěšitelné, že již základní výbava Life (bude dodávána pouze s benzinovým motorem TCe 130 a to od září) obsahuje všechny potřebné prvky pasivní bezpečnosti. Její cena dosud není známa, ale odhadovali bychom ji někde kolem 400 000 Kč.

Úspěch zaručen

Souhrnem svých užitných vlastností a velmi přitažlivého vzhledu je Kadjar velmi zdařilý crossover, který se o zájem zákazníků určitě nemusí obávat. Stejně jako v případě bratského Nissanu Quashqai II. generace tak vlastně pro výrobce jde o sázku na jistotu.  A nám už jen zbývá dodat – je velká škoda, že Renault neměl takový model v nabídce již mnohem dříve!

 

Renault Kadjar Energy dCi 130 4x4 – základní technické údaje:

Pětidveřový crossover nižší střední třídy.

Motor: vznětový řadový čtyřválec uložený vpředu napříč. Zdvihový objem 1598 cm3. Největší výkon 96 kW (130 k) při 4000 ot./min, největší točivý moment 320 N.m při 1750 ot./min.

Převodné ústrojí: šestistupňová přímo řazená převodovka, pohon všech kol, volič trojice jízdních režimů.

Podvozek: přední kola zavěšena na vzpěrách McPherson a spodních příčných ramenech, zadní na víceprvkových závěsech. Odpružení vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči, příčné zkrutné stabilizátory. Hřebenové řízení s elektrickým posilovačem. Brzdy vpředu i vzadu kotoučové, podtlakový posilovač, ABS, ESC, ASR, asistent rozjezdu do kopce. Objem palivové nádrže 65 l.  Kola z lehké slitiny, pneu 225/45 R19 (testovaný vůz s vrcholnou výbavou Bose), na přání (či u výbavy Zen a Intens) pneu 215/60 R17.

Karoserie: Samonosná, ocelová, u testovaného exempláře s prosklenou střechou. Pětidveřový crossover.

Rozměry a hmotnosti: vnější rozměry 4449 x 1836 x 1613 mm (výška vč. střešních ližin). Rozchod kol vpředu/vzadu 1556/1542 mm, rozvor náprav 2646 mm. Světlá výška 200 mm. Pohotovostní/užitečná hmotnost 1536/523 kg (údaj o užitečné hmotnosti zahrnuje 75 kg vážícího řidiče). Maximální povolená hmotnost přívěsu brzděného/nebrzděného 1800/750 kg. Objem zavazadlového prostoru 472/1478 l (druhý údaj platí pro sklopené zadní opěradlo a využití prostoru až po strop).

Jízdní výkony: Největší rychlost 190 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,5 s. Normovaná spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace, verze s nejvyšším stupněm výbavy) 5,5/4,6/4,9 l/100 km. Emise CO2 129 g/km.



(21.8. 2015)


 


Roman Poláček


Galerie


Na české prezentaci Kadjaru jsme jezdili s vozem v nádherné červené metalíze. Líbí se vám více, než testovaný černý exemplář? Na červeném voze jsou dobře patrné nelakované černé partie karoserie Při přítomnosti mezipodlahy dno kufru přesně navazuje na nákladovou hranu, jeho hloubka ale není příliš velká...
Po odstranění podlážky se hloubka výrazně zvětší Mezipodlahu lze využít i pro příčné rozdělení zavazadlového prostoru, které zabrání pohybu osamoceného zavazadla Kufr je krytý samonavícejí roletkou po stranách ukotvenou ve vodicích drážkách - lehké, a přitom praktické řešení
Verze Bose má místo pro uložení případné dojezdové rezervy zaplněné subwooferem Při přítomnosti mezipodlahy po sklopení zadního opěradla nezvniká schod, ale ani zcela rovná plocha... Zadní opěradlo lze snadno sklopit zatáhnutím za tuto páčku umístěnou na straně zavazadelníku. Každá část opěradla má svoji.
Důležitá maličkost, kterou oceníte hlavně když je zadní výklopná stěna špinavá a mokrá Mimořádně praktickou vychytávkou je vpřed sklopné opěradlo spolujezdce Masivní tahové kliky budí důvěru a při případném vyprošťování osob z havarovaného vozu jsou maximálně bezpečné
Zpětná zrcátka mají dostatečnou plochu a sférickou krajní část skla, která zmenšuje mrtvý úhel Typickým designérským prvkem současných Renaultů je elegantně klenutý horní okraj ochranné lišty dveří Lité devatenáctky autu moc sluší, alternativně nabízené sedmnáctky obuté do vyšších pneumatik ale zlepší komfort jízdy


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 10. Pokud je to možné, zajisti průjezdnost kritického místa.


Link to old english version.