Renault Clio Sport 2,0 16V

Renault Clio Sport 2,0 16V



Půlnoční expres

Mnozí z nás Renault Clio podvědomě řadí do kategorie nákupní vozík a ženy po něm touží, protože to je ideální autíčko do města. Tohle Clio je ale jiné a neliší se pouze nápisem sport na zádi.

Už když k němu přicházíte, všimnete si podezřelých nádechů pod předními světlomety a nádherných patnáctipalcových litých kol. Vnímavější možná postřehnou spoiler prodlužující střechu a lehce rozšířené blatníky. Vše ale působí harmonicky a nenápadně, Clio Sport není z těch aut které by musely svým vzezřením dokazovat že jsou opravdu úžasně rychlá, ono prostě rychlé je, a to stačí.

Stisknete tlačítko na klíčence, centrální zamykání poslušně otevře a Clio na Vás přátelsky zabliká. Vyrábí se pouze třídveřová varianta a jak by se dalo očekávat, pětičlenná rodina by si při cestování moc pohodlí neužila. Pro posádku na předních sedadlech je však místa dost. Celý interiér je vyveden v kombinaci kůže Alcantara a hliníku.

Do sedadel se nikoliv posadíte, ale spíše vsadíte a za jízdy pak velmi dobře celým tělem vnímáte, co se s autem děje. Dobré boční vedení je u vozu tohoto zaměření samozřejmostí.

Až se dotknete volantu, potaženého velice jemnou kůží, zjistíte, že neexistuje vhodnější materiál. Ať máte ruce příliš suché a nebo naopak zpocené, nikdy Vám volant neproklouzne a také se velice příjemně drží. Řadící páka má hlavici ve tvaru koule z hliníku, vypadá velice hezky a dobře se drží. Ale zde jsem našel první nedostatek, ovšem pouze díky tomu, že jsme Clio Sport testovali v zimě. Než se v mrazivém ránu vůz zahřeje, kovová hlavice studí do ruky. Pedály mají efektní hliníkové šlapky a jsou profilované, aby po nich boty neklouzaly. Do standardní výbavy Clia Sport patří mimo jiné klimatizace, dva přední a dva boční airbagy, bezpečnostní pásy se systémem programovaného upoutání, elektrické ovládání oken a autorádio Radiosat 4 x 15 W s přehrávačem kazet. K pasivní bezpečnosti již tradičně přispívá ovládání rádia umístěné pod volantem a informační displej posunutý na střední konzoli úplně nahoru aby řidič nemusel příliš klopit zrak, když ladí rádio.

Když nastartujete, ozve se naprosto civilní, kultivovaný a tichý zvuk motoru. Výfuk je přímo mistrovské dílo. Je veden paralelně přes dva katalyzátory kvůli průtoku plynů, ale žádnou rouru od kamen vzadu neuvidíte. V nízkých otáčkách se ozývá pouhý šepot květin, ale když sešlápnete pedál a ručička otáčkoměru skočí přes 4500 ot./min uslyšíte ostrý nádherný zvuk sportovního auta. Chcete-li slyšet nejúžasnější symfonii svého života, kupte si Clio Sport a vezměte někoho na výlet někam do lesů, kde je naprosté ticho. Tam vystupte a řekněte mu, ať odjede. Zvuk vzdalujícího se Clia je nádherný a teprve zvenku si ho můžete plně vychutnat.

Musím se s Vámi podělit i o jednu historku. Seznámil jsem se totiž během testování s Vítkem Novákem, majitelem Subaru Impreza upravovaném u anglické tuningové firmy Prodrive, výkon 250 koní, náhon na všechna čtyři kola, atd. A s tímto vozem jsme porovnávali zrychlení.

Provedli jsme dvě rozjížďky s pevným startem a délkou cca 500m. Clio pokaždé vyhrálo metodou start-cíl i když má pouze přední náhon a slabší motor. Přihlížející diváci takový výsledek rozhodně nečekali. Zrychlení je impozantní. Když se Vám podaří rozjet se tak aby pneumatiky plně využívaly své adheze a neprotáčely se, zarazí vás neviditelná brutální síla do sedadla a Váš mozek bude sveřepě odmítat možnost že by se ta věc mohla takhle rychle rozhýbat. Přistihl jsem se, že v takové chvíli ani nedýchám. Nádherným zážitkem je akcelerace z 50 na 100 km/h na druhý rychlostní stupeň. Už jste někdy zrychlili z 50km/h a předjeli auto jedoucí stejnou rychlostí na pouhých 20ti metrech? Srdcem Clia Sport je motor odvozený od F4R 2.0 16v, což je 150ti koňový čtyřválec, který můžete najít v Laguně, Espace nebo Scénicu. Tento je však upravený. Přibylo variabilní časování ventilu, duté vačky, bylo vylepšeno sací a sběrné výfukové potrubí, nová je hlava válců, ventily jsou vyrobeny ze slitiny niklu (75%), chromu (25%) a titanu, zapalovací svíčky s platinovou elektrodou mají životnost 120.000 km. Změnou nastavení ventilů bylo dosaženo lepšího plnění ve vysokých otáčkách. Díky těmto a dalším změnám má Clio Sport výkon 172k při 6250 ot. a točivý moment 200Nm při 5400 ot. Ten neklesá pod 85% svého maxima mezi 2.500 a 6.500 otáčkami za minutu a 95% výkonu je dosahováno mezi 5.800 a 6250 otáčkami za minutu.

Stejně jako všechny 16V motory se i tento rád a ochotně točí. Řidič má na přístrojové desce k dispozici poněkud netradiční indikátor, který doporučí, kdy přeřadit na další rychlostní stupeň. Omezovač pak sepne při 7250ot. při 1. a 2. rychlostním stupni a při 7000ot. při vyšších. Spotřebou jsem byl příjemně překvapen. Mimo město 7,2 a ve městě 10,7 l/100km je na tak silný vůz docela málo, určitě za to může i váha vozu. Pohotovostní hmotnost je totiž pouhých 1035kg. Největší překvapení nás však čekalo, když jsme s Cliem jezdili sportovně a plně jsme využívali výkon motoru, spotřeba 14 l/100km je velice příznivá. Nutno ovšem podotknout, že výrobce doporučuje tankovat Natural 98.

Převodovka je manuální pětistupňová JC5. Řazení jde velice přesně. Rychlostní stupně jsou zpřevodovány spíše do síly, nicméně i tak je maximální rychlost Clia Sport dle výrobce 220km/h. Já jsem však dosáhl rychlosti 235km/h (dle tachometru) i když jsem nejel úplně na plný plyn. Překvapivě ani v takovýchto extrémních rychlostech nebyl aerodynamický hluk příliš vysoký. Stejně tak stabilita vozu zůstávala i při této rychlosti velice dobrá.

Podvozek je součást vozu, jejíž kvality se bohužel nedají podchytit číselně a nebo jinak exaktně vyjádřit. Informace o tom, že přední náprava je typu MacPherson a zadní je zkrutná ve tvaru H těžko prozradí, jak se s Cliem jezdí. Ale vězte, že podvozek Clia Sport je další mistrovské dílo. Je sportovně tvrdý, ale ne nepohodlný. Nejdůležitější je, že neustále vnímáte a víte co se děje, chování vozu je vyzpytatelné (opak slova nevyzpytatelné). Řízení je rázem tak snadné! Během testu jsem nikdy neztratil kontrolu nad vozem a to ani při driftování a podobných náročných kreacích. Naopak jsem objevil zcela nový problém. Při sportovní jízdě, kdy na Vás působí velké přetížení je nutno velice dobře a oběma rukama držet volant. Precizní řízení reaguje velice citlivě a to může být problém ve chvíli kdy máte problém kvůli přetížení uřídit své vlastní tělo. Dále musíte při průjezdu zatáčkou velice citlivě zacházet s plynem. Přemíra výkonu totiž může velice snadno způsobit nedotáčivý smyk. To všechno ale ke sportovním vozům patří. Musím se přiznat, že jsem ještě nikdy neřídil opravdový velký supersport jako například Ferrari nebo Lamborghini, ale dovolil bych si Clio Sport zařadit někam k těmto velikánům. Tak moc mne nadchlo! V mém osobním žebříčku pokořilo dokonce i Audi TT a nyní je tím nejlepším autem se kterým jsem kdy jezdil.

Když se moc rozvášníte, zastaví Vás spolehlivě a rychle záměrně naddimenzované brzdy. Vpředu jsou 280mm kotouče s vnitřním chlazením, vzadu pak jednoduché kotouče 228mm. Při brzdění Vám pak pomůže ABS a EBV (elektronické rozdělení brzdného účinku). Kontakt s vozovkou zajistí pneumatiky Michelin Pilot 195/50.

Aby tento článek nevypadal jako óda na Clio musím se také zmínit o tom, co se mi nelíbilo. Nejzávažnější problém je rána, kterou uslyšíte při přeřazení při prudké akceleraci. Původně jsem se domníval, že se jedná o závadu, ale jak se nakonec ukázalo, je to vlastnost. Při ubrání plynu a opětovném přidání se motor zhoupne. Jestliže se zhoupne moc, nevydrží silentbloky, narazí do sebe a ozve se rána. A také se mi nelíbí umístění indikátoru pro přeřazení v rohu přístrojové desky, často je problém ho postřehnout.

Cena Clia Sport 2.0 16V je 680.000,-kč. Já jsem si již pořídil prasátko.


Petr Havlíček


Galerie


Renault Clio Sport 2,0 16V Renault Clio Sport 2,0 16V Renault Clio Sport 2,0 16V
Renault Clio Sport 2,0 16V Renault Clio Sport 2,0 16V Renault Clio Sport 2,0 16V a Subaru Impreza GT
Renault Clio Sport 2,0 16V Renault Clio Sport 2,0 16V Renault Clio Sport 2,0 16V
Tak takhle teď vypadá moje pracovní plocha ve Windows :) Prohlížíme zvednuté Clio Sport v Renaulťáckém doupěti Jakuba Vrby


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 8. Je-li nutné změnit pozici havarovaných vozidel, obkresli jejich původní postavení.


Link to old english version.