Renault Brand Day 2016

Renault ČR ve čtvrtek 27.10. 2016 pořádal na Autodromu Most velkou prezentační akci svých nejnovějších modelů

Dne 27.10. 2016 Renault ČR pro české novináře v Mostě připravil velkou prezentační akci. Zástupci Renaultu ČR zde shrnuli výsledky velké modelové ofenzivy značky Renault, která se právě nyní završuje. Dozvěděli jsme se také cenu nástupce oblíbeného Fluence, modelu Mégane GrandCoupé. A pak jsme si mohli na ploše mosteckého autodromu prakticky otestovat moderní asistenční systémy současných vozů Renault, vyzkoušet si v terénu schopnosti SUV Kadjar a projet se s nejnovějšími modely po závodním okruhu.

Modelová ofenziva, která nemá obdoby

Brand Manager Renaultu ČR pro malé, kompaktní a sportovní vozy Roman Sládek v poutavé prezentaci stručně shrnul přehled modelů nové generace, se kterými Renault v posledních čtyřech letech přišel. Všechny jsme vám průběžně na našich stránkách představili, je jich ale tolik, že určitě neuškodí jejich stručná rekapitulace: První přišlo na řadu v roce 2012 Clio IV. generace, v roce 2013 následovalo nové Clio ve verzi GrandTour, veleúspěšný malý crossover Captur a sportovně laděné Clio RS. V roce 2014 následovala nová generace minivozu Twingo s revolučně změněnou koncepcí (motor vzadu, pohon zadních kol) a také další generace oblíbené dodávky Traffic. Rok 2015 byl zasvěcen novým velkým Renaultům: velkému MPV s crossoverovými rysy Espace, SUV Kadjar (nevlastní sourozenec Nissanu Qushqai) a sedanu Talisman. Celá obrovská modelová ofenziva vyvrcholila v letošním roce 2016. Na jaře jsme se seznámili s novým vydáním hatchbacku Mégane, poté s důležitým kombi střední třídy Talisman Grandtour, následoval facelift malého hatchbacku a kombi Clio/Clio Grandtour i hot-hatch Clio RS. Podzim se nesl ve znamení dalších zásadních novinek – Méganu Grandtour (kombi), Méganu GrandCoupé (sedan) a v neposlední řadě nové generace oblíbených MPV Scénic/Grand Scénic. Ty dorazí na český trh v samém závěru letošního roku a budou snažit o sportovnější image.

Líbivý design

Výše zmíněná modelová ofenziva přinesla novou generaci vozů Renault, které se vyznačují některými společnými rysy. Nejnápadnějším z nich je nový designový styl, který vytyčil tehdy rovněž nový šéfdesignér značky Van den Ecker. Své funkce se ujal na podzim roku 2009. Novou designovou strategii Renaultu představil jako květ kopretiny, jehož jednotlivé lístky symbolizují různé oblasti lidského života a zároveň různé designové strategie – lásku, poznávání, rodinu, práci, hru a moudrost. Jak nový styl bude vypadat v praxi designové studio Renaultu nejdříve demonstrovalo na šestici výstavních automobilových konceptů DeZir, Captur, R-Space, Frendzy, Twin´Run a Initiale Paris. Již na těchto studiích se představily výrazné charakteristické rysy, se kterými jsme se poté setkali i u sériových modelů – např. nepřehlédnutelná maska chladiče s velikým firemním logem či svalnatě působící blatníky a směrem vzad zvlněná spodní linie bočního zasklení. Stručně řečeno jsou modely Renaultu nové generace nadprůměrně pohledná auta a to je moc dobře, protože ne nadarmo se říká, že obal prodává.

Technika

Cílem konstruktérů byla zejména minimalizace emisí CO2, což se projevilo ve velkém důrazu na dieselové motory a také v až extrémním downsizingu (všechny použité pohonné jednotky mají objem do 1,6 l, a to i v největších modelech Talisman a Espace). Nezbytností se proto samozřejmě stalo jednoduché či dokonce dvojité přeplňování a o minimalizaci spotřeby se stará přímý vstřik paliva. Velký důraz je kladen také na použití samočinné dvouspojkové převodovky EDC, přičemž špičkové benzinové motorizace přímo řazenou manuální převodovku dokonce ani nenabízejí (bohužel). V rámci objektivity se ale sluší dodat, že nynější rozšíření nabídky motorizací Clia a Capturu o verzi 1.2 TCe s manuální převodovkou ukazuje, že se v tomto směru možná blýská na lepší časy.

Co se týče podvozku, nová generace Renaultů sází na jednoduchá a tedy i nákladově úsporná řešení, která se již dávno osvědčila – vpředu na vzpěry McPherson a spodní příčná ramena, vzadu pak na jednoduchou nápravu tvořenou dvojicí vlečených ramen spojených zkrutnou příčkou. Je sice pravda, že Renault dokáže i s takto jednoduchou zadní nápravou dosáhnout velmi dobrých jízdních vlastností, u velkých a luxusních modelů typu Talisman či Espace by ale znalec automobilové techniky očekával plně nezávislé zavěšení zadních kol pomocí viceprvkové zadní nápravy… Přiznejme si rovněž, že u tak velkého výrobce, jakým je Renault, je poněkud překvapivé, že v nižší střední ani střední třídě nenabízí své běžné cestovní modely s alternativním pohonem všech kol. Jedinou čtyřkolkou v současném výrobním programu osobních modelů je tak pouze SUV Kadjar. Renault ale má v rukávu přece jen jednu podvozkovou „vychytávku“ – vrcholné verze modelů Talisman a nyní i Mégane dostávají aktivní řízení všech kol 4Control. Kromě předních jsou v tomto případě natáčena i kola zadní, byť jen v rozsahu několika stupňů a pomocí elektromotoru, který je samozřejmě řízen chytrou elektronikou. Při pomalém manévrování se u vozu zadní kola mírně natáčí do opačného směru než kola přední, čímž se zmenšuje jeho poloměr otáčení a zvyšuje obratnost. Při zatáčení ve vyšší rychlosti se zadní kola naopak natáčejí do stejného směru jako ta přední, čímž se zvyšuje jízdní stabilita vozu. Hřebenová řízení nejnovější generace Renaultů jsou vždy opatřena moderním elektrickým posilovačem, které šetří energii motoru a jejichž účinek slábne s rostoucí rychlostí nebo se přizpůsobí zvolenému jízdnímu programu systému MultiSense. 

Nové technologie

Současné moderní vozy jsou čím dál více prošpikovány elektronikou, resp. celou armádou asistenčních a informačních systémů. Nejinak je tomu samozřejmě i u nejnovější generace Renaultů. Tato značka například jako vůbec první přinesla u vozu nižší střední třídy head-up displej (promítání nejdůležitějších jízdních údajů na výsuvnou průhlednou destičku, která se nachází na spodním okraji řidičova zorného pole), diodové denní osvětlení (LED Edge Light) či plně diodové vnější osvětlení (LED Pur Vision), uživatelsky přívětivé multimediální systémy R-Link, jejichž součástí je i vyspělý navigační systém (nyní již 2. generace), či systém Multi-Sence. Ten umožňuje řidiči, aby si vybral z několika jízdních programů svého vozu.

Má na výběr hned 5 nastavení pojmenovaná Neutral, Eco, Comfort, Sport a Perso. První z nich je základním univerzálním nastavením, druhý je zaměřen na co nejpříznivější energetickou bilanci vozu a tím i minimalizaci spotřeby paliva a třetí má za úkol řidiči přinášet sportovní jízdní zážitky. Konečně režim Perso umožňuje řidiči, aby si jednotlivé nastavitelné položky „namixoval“ zcela dle vlastního uvážení. A jakých že prvků se systém Multi-Sence týká? Není jich málo – účinnost posilovače řízení (mění velikost síly, kterou je třeba vynakládat na otáčení volantem), zvukový projev motoru (tiší nebo naopak výraznější, sportovní zvuk motoru při vytáčení), grafika přístrojového štítu (bílá stupnice otáčkoměru při standardním režimu, červená při sportovním, zelená při ekologickém), citlivost motoru na přidání plynu (při sportovním režimu zvýšená, při ekologickém otupěná), řadicí program samočinné převodovky EDC (při sportovním režimu nechá motor více vytáčet, při eko režimu naopak řadí co nejdříve nahoru), tuhost elektronicky řízených tlumičů (při sportovní jízdě mají tlumiče tužší charakteristiku, při komfortním naopak měkčí), masážní sedadla + klimatizace (při ekologickém jízdním režimu mají tyto elektrospotřebiče zvláštní omezený program, aby šetřily energii), světelná atmosféra ve voze (je možné si vybrat z několika barev ambientního osvětlení umístěného na přístrojové desce a středové konzole a výplních dveří).

Nejnovější generace Renaultů je opatřena celou armádou asistenčních systémů, jejichž úkolem je zvyšovat aktivní bezpečnost a usnadňovat řidiči jeho práci. Renault je rozděluje do třech skupin: ochrana (např. samočinné brzdění vozu před překážkou, couvací kamera monitorující prostor za vozidlem), upozornění (při překročení předem stanoveného rychlostního limitu, při nechtěném vyjetí z jízdního pruhu, při pohybu jiného vozidla v mrtvém úhlu zpětných zrcátek, při nadměrné únavě řidiče) a usnadnění (samočinné přepínání tlumených a dálkových světlometů, parkovací asistent). Renault nezapomíná ani na audiofily, pro které již řadu let nabízí špičkové audiosoupravy navržené na míru jednotlivým modelům od renomované firmy Bose.

Nový Renault GrandCoupé má určeny české ceny

Na tiskové konferenci jsme se také dozvěděli zcela čerstvou informaci o cenách nového Méganu v provedení sedan, tedy Méganu GrandCoupé. Jeho základní cena byla celkem logicky umístěna přesně mezi cenou základním hatchbackem a cenou praktického kombíku Grand Tour, takže činí 349 900 Kč. Tato částka se vztahuje na základní provedení poháněné benzinovou nepřeplňovanou šestnáctistovkou s obchodním označením Sce 115 a základní výbavou Life. Ta obsahuje například veškeré základní jízdní asistenty (ABS, ASR, ESC, CSV), 6 airbagů, tempomat, asistent rozjezdu do kopce, šestnáctipalcová ocelová kola s ozdobnými kryty, LED denní svítilny, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, tónovaná skla, elektrický posilovač řízení s variabilním účinkem, palubní počítač, manuálně řízenou klimatizaci, dálkově ovládané centrální zamykání, el. ovládání předních i zadních bočních oken, zadní sedadlo se sklopným a děleným zadním opěradlem a rádio s přehrávačem MP3. Standardem je rovněž záruka na celý vůz v trvání 5 let do ujetí 100 000 km. Nejdražší Mégane GrandCoupé je špičkově vybavená naftová verze Energy dCi 110 se samočinnou převodovkou EDC, nabízená za 529 900 Kč. Nejdražší verzí s manuální převodovkou je vůz poháněný turbodieselem Energy dCi 130 Intens za 519 900 Kč.

Nepříjemným překvapením je fakt, že nejsilnější benzinová verze Energy TCe 130 se nabízí výhradně se samočinnou převodovkou EDC. Jak ale uvedl produktový manager Renaultu ČR, není vyloučeno, že v budoucnu se nabídka motorizací Méganu GrandCoupé dále rozšíří. Jedno je ale již nyní jisté – nový GrandCoupé je po technické i kvalitativní stránce zcela rovnocenným členem rodiny Mégane, a tomu odpovídají i jeho ceny. I nový Mégane GrandCoupé se sice vyrábí v tureckém závodu ve městě Bursa, ovšem podobně nízké ceny jako v případě nízkonákladového Flunce se již nebudou opakovat. Tuto část trhu totiž pro Renault bude obsazovat výhradně jeho sesterská značka Dacia. Ještě dodejme, že celková délka sedanu je 4632 mm a že má (stejně jako kombi Grandtour) rozvor prodloužený na 2711 mm, přičemž zavazadlový prostor vykazuje objem 550 l. Podrobný ceník této atraktivní tříprostorové novinky samozřejmě naleznete na stránkách www.renault.cz  .

Doufáme, že shrnutí základních informací o nové generaci vozů Renault pro vás bude přínosem. Díky vstřícnému přístupu Renaultu ČR vám můžeme slíbit, že i všechny nejnovější novinky postupně otestujeme a s našimi praktickými poznatky vás podrobně seznámíme.




Foto Renault ČR

(31.10. 2016)





Roman Poláček


Galerie


Že byl Renault Brand Day 2016 hodně významnou akcí, potvrzovala i hojná účast motoristických novinářů Hlavní referát shrnující informace o nejnovější generaci vozů Renault poutavě přednesl brand manager Renaultu ČR pro malé, kompaktní a sportovní vozy Roman Sládek. Po jeho pravici sedí P.R. managerka Renaultu ČR, paní Jitka Skaličková. Nechyběla ani ukázka renaultovských upomínkových předmětů a příslušenství
Na novináře čekala flotila více než sto automobilů Renault. Díky tomu se na každého dostalo bez čekání. Příznivce značky Renault nevěděl, čím se má kochat dřív. Co třeba tato půvabná rodinka vozů Clio a Mégane? Zvládnout náhlý smyk na mokré vozovce není žádná legrace ani za pomocí nejmodernějších jízdních asistenčních systémů...
...a co teprve, když jsme si pro srovnání totéž vyzkoušeli se starším Méganem bez ESP Na tomto stanovišti si bylo možno vyzkoušet účinnost soustavy ABS Sportovně založení řidiči ocenili možnost se vyřádit mezi kuželkami s hbitým a nadupaným Cliem RS
Někteří řidiči sportovní Clio opravdu nešetřili... SUV Kadjar opatřené pohonem všech kol demonstrovalo své schopnosti při jízdě po nezpevněném a místy i rozbahněném povrchu Nejnovější generaci vozů Renault novináři prohnali i po trati mosteckého závodního okruhu
Nechyběla ani ukázka nejnovějších užitkových vozů Renault, naprostou novinku představuje Master s pohonem všech kol. Nabídka specializovaných nástaveb pro Master obsahuje i tuto plošinovou soupravu, která kromě pětice osob převeze automobil s hmotností až 4750 kg Master se představil i jako pojízdná prodejna širokého sortimentu vynikajících kávových a čokoládových nápojů


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Věděli jste, že Renault Master, Opel Movano a Nissan Interstar jsou téměř stejná auta jen vyráběná na různých místech?