Renault Alaskan - užitečný elegán


     Renault se stále snaží rozšiřovat a obohacovat svůj výrobní program, aby pokud možno obsadil všechny segmenty trhu (a nenechal tak volné pole konkurentům). Není proto divu, že nyní přichází i do segmentu středně velkých robustních pick-upů s rámovou konstrukcí, který je velmi důležitý zejména na americkém a také africkém kontinentu. Celosvětový roční prodej vozů této kategorie se pohybuje kolem 5 milionu kusů, což je více než třetina celosvětového odbytu lehkých užitkových automobilů. Na vybraných jihoamerických trzích se od poloviny loňského roku prodává pick-up s půltunovou nosností odvozený od Dacie Duster (Renault Duster Oroch), nyní ovšem přichází i pick-up vyšší kategorie s tunovou užitečnou hmotností, pojmenovaný Renault Alaskan. Tento model je pro nás o to zajímavější, že by se v budoucnu měl dostat i na evropské trhy (zatímco Duster Oroch se na starý kontinent bohužel nepodívá).Renault model Alaskan nezačal vyvíjet na čistém listu papíru. Však by to také byl z ekonomického i časového hlediska čirý nerozum, když s konstrukcí vozu této kategorie má dlouholeté zkušenosti jeho alianční partner Nissan. Jeho pick-up Navara se (od roku 2014) prodává již ve třetí generaci, která nyní posloužila jako základ pro sesterský model Renault Alaskan.  Ten pochopitelně dostal přepracovanou příď, aby odpovídal současnému designovému stylu francouzské značky. Nový je tedy přední nárazník, světlomety (jsou vybaveny diodovým denním osvětlením), maska chladiče a také kapota motoru. U té totiž musel být u předního okraje proveden výřez pro rozměrný firemní znak. Drobnými úpravami prošly i zadní svítilny a výklopná stěna korby. Ani na ní samozřejmě nesmí chybět renaultovský znak, pod kterým se skví nepřehlédnutelný nápis „ALASKAN“. Ostatní části karoserie mají oba pick-upy totožné, vizuální odlišení pochopitelně zesiluje i specifický design litých kol. Na vývoji Alaskanu spolupracovala vývojová pracoviště Renaultu v Evropě a Jižní Americe společně s vývojáři Nissanu.

V kategorii větších pick-upů bývá dobrým zvykem nabízet kabiny různých délek (dvoudveřové single-cab a čtyřdveřové double-cab), na které navazují také různé dlouhé korby. Zatím se představuje posledně jmenované pětimístné provedení s krátkou korbou, později bude k dispozici i krátká kabina s prodlouženou korbou a také provedení bez ní, připravené na instalaci různých speciálních nástaveb. U evropských zákazníků je přitom právě double-cab u pick-upů tradičně nejžádanější verzí. Co se týče kabiny, Alaskan se od Navary liší opravdu pouze symbolicky, a to designem volantu. Všechny ostatní části kabiny (dokonce vč. přístrojového štítu) jsou pro oba modely totožné. 

Renault zatím přesné rozměry Alaskanu neudává, prozatím si ale můžeme vystačit s obdobnými údaji sesterského Nissanu Navara. A ten vykazuje rozvor náprav 3150 mm a celkovou délku lehce přes 5100 mm. Pod mohutnou kapotou se skrývají podélně uložené motory, které pohání zadní či všechna kola (pohon přední nápravy se přiřaďuje dle volby řidiče). Pro evropské trhy je určen čtyřválcový turbodiesel 2.3 dCi, který se již osvědčil pod kapotou užitkového modelu Master. S jednoduchým přeplňováním nabídne 118 kW (160 k) a s dvojicí turbodmychadel dokonce 140 kW (190 k). Oba motory budou spojeny buď se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou, nebo sedmistupňovým automatem, přičemž volit lze také z verze s pohonem pouze zadní nápravy. U verze s pohonem 4x4 řidič speciálním ovladačem volí buď pohon pouze zadní nápravy, tedy režim 2WD (ideální pro kvalitní silnice a úsporný provoz), nebo režim 4H, kdy se samočinně aktivuje i pohon předních kol v případě, že zadní kola začínají ztrácet trakci. Pro jízdu v náročném terénu je určen třetí jízdní režim s označením 4LO, který je aktivován při pomalé jízdě po velmi kluzkých površích (sníh, bahno, písek apod.). Při jízdě s  pohonem všech kol je aktivován také elektronický systém eLSD (Electronic Limited Slip Differencial), který bleskově přibrzdí protáčející se kolo. Zadní diferenciál může být vybaven mechanickou uzávěrkou. 

     Řidič Alaskanu se může spolehnout i na Hill Start Assist (HSA), který při rozjezdu do příkrých stoupání zamezuje nežádoucímu couvnutí vozu, takže za této situace není třeba používat parkovací brzdu. Systém HDC (Hill Descent Control) zase zajišťuje bezpečné sjíždění i prudkých terénních svahů, aniž by řidič musel brzdit. Systémy ABS, EBD a ESP se naopak uplatní hlavně pří jízdě po silnici. Pro jízdu v terénu je důležitá štědrá světlá výška podvozku, která činí 230 mm. Alaskan je také schopen táhnout brzděný přívěs o hmotnosti až 3,5 t, což jistě ocení hlavně chovatelé koní, majitelé velkých motorových člunů, těžších obytných přívěsů apod. Renault vyzdvihuje velkou pozornost, která byla věnována antikorozní odolnosti nejen karoserie, ale i podvozkových partií. Při vývoji se počítalo nejen s častým broděním a provozem po nezpevněných cestách, ale i dlouhodobým stáním vozu na slunci. Na korbě samozřejmě nechybí řada kotvících prvků, jejichž pomocí lze bezpečně uchytit i těžké přepravované předměty.

Obsluhu vozu může usnadňovat bezklíčové odemykání spojené se startováním tlačítkem, a na středové části přístrojové desky může být namontován multifunkční barevný displej s úhlopříčkou 5 palců. Na přání se dodává moderní navigační systém se sedmipalcovým dotykovým displejem, funkční hands-free Bluetooth pro bezpečné používání mobilního telefonu za jízdy, CD přehrávačem, 7 reproduktory a ovládáním rádia na volantu. Výborným pomocníkem řidiče je také systém obsahující 4 kamery s celkovým pokrytím 360 stupňů, které monitorují prostor kolem celého vozu. U pětimístných pick-upů často bývá omezen komfort pro vzadu sedící cestující. Ne tak u Alaskanu, který se chlubí nejen prostorem pro nohy dlouhým 589 mm, ale i příznivým úhlem sklonu zadního opěradla 23 stupňů, což jsou hodnoty srovnatelné s osobními vozy vyšších tříd. Přední sedadla (na přání s elektrickým vyhříváním) poskytují velký komfort se zvýrazněnou oporou bederní páteře, přičemž řidičova sedačka může být seřiditelná ve 4, šesti nebo dokonce 8 směrech (verze s elektrickým ovládáním). Alaskan může být vybaven automatickou dvouzónovou klimatizací se zvláštním přívodem vzduchu ke vzadu sedícím pasažérům. Kabina také obsahuje řadu různých odkládacích schránek a kapes pro bezpečné uložení různých předmětů.

První trh, na kterém se nový Renault Alaskan začíná prodávat, je Kolumbie a brzy budou následovat i další země jihoamerického kontinentu. Poté má přijít na řadu Afrika a Evropa.

(17.9. 2016)






Roman Poláček


Galerie


Pick-up Alaskan je další zajímavé obohacení modelového portfolia Renaultu Alaskanu to sluší i při pohledu zezadu Jako první přichází verze s komfortní čtyřdveřovou kabinou a kratší korbou
Řidič Alaskanu ocení zdařilou ergonomii ovládacích prvků. Ve srovnání se sesterským Nissanem Navara se liší pouze volant. Na zádi samozřejmě nechybí velký kosodelníkový firemní znak a nepřehlédnutelné označení modelu Korba je pokryta houževnatým plastem
Alaskan bude doma hlavně mimo města - na farmách, v horských oblastech, lesích, savanách apod. Při premiéře v Kolumbii Alaskan asistoval i při rodeu koní Robustní Alaskan s tunovou nosností bude v jihoamerické nabídce Renaultu skvěle doplňovat subtilnější Duster Oroch. Ten se v Evropě bohužel neprodává.


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Věděli jste, že Renault Master, Opel Movano a Nissan Interstar jsou téměř stejná auta jen vyráběná na různých místech?


Link to old english version.