Renault a Dacia na ženevském autosalonu 2012

Největší atrakcí v exozici Renaultu je finální podoba elektromobilu Zoe



Při naší návštěvě letošního ženevského autosalonu jsme si samozřejmě důkladně prohlédli také expozice Renaultu a Dacie. Čím se tyto značky snaží v Ženevě upoutat pozornost zhýčkaných evropských zákazníků?

Renault

Zatímco konkurenční Peugeot postavil svoji expozici na nové „dvěstěosmičce“, Renault se podobným kalibrem prozatím pochlubit nemohl - premiéru nového Clia chystá až na podzimní pařížský autosalon. To ovšem neznamená, že by se neměl čím pochlubit. Roli ústřední novinky zde dobře plní pohledný elektromobil Zoe. Ten byl vystavován již dříve, tentokrát již ale byla k vidění jeho finální produkční verze a musíme konstatovat, že působí velmi přitažlivě. Čtyřmetrový pětidveřový liftback se totiž chytře nesnaží šokovat futuristickým designem (jako např. elektromobil Nissan Leaf), ale sází na zcela civilní úhledné tvary, který by slušely i běžnému vozu se spalovacím motorem. Elektromotor o výkonu 65 kW umožňuje dosažení rychlosti až 135 km/h, dojezd na jedno dobití akumulátoru činí podle podmínek 100-210 km.  Zoe lze ve Francii již objednávat a zdejší základní cena začíná na 15 700 Euro (po započítání zdejší dotace na elektromobily ve výši 5000 Euro).

Hlavně mladým návštěvníkům se evidentně zamlouval dvoumístný městský elektromobil Z.E., který je originálním přechodem mezi automobilem a čtyřkolovým motocyklem s uzavřenou kabinou. Také tento stroj, který je určený hlavně do města, míří do sériové výroby.

Příznivci tradičních forem motorismu si mohli důkladně prohlédnout faceliftované Twingo, včetně nedávno představené sportovní verze R.S. V modernizovaném provedení pro modelový rok 2012 se samozřejmě představil také Mégane a ani v jeho případě nechyběla vylepšená sportovní verze R.S.  V osvěžené podobě jako model 2012 byl vystavován také Scénic.

Expozici největší francouzské značky vhodně doplňoval vůz Formule 1 týmu Red Bull Racing Renault, historický Renault z počátku 20. Století a také stojany s novými spalovacími zážehovými i naftovými motory rodiny Energy.  O nich, stejně jako o modernizovaných řadách Twingo/Twingo R.S., Scénic a Mégane/Mégane R.S./Méganu CC Floride jsme váš již na našich klubových stránkách informovali ve zvláštních článcích.

Dacia

Velmi úspěšná rumunská značka levných automobilů vystavovala i populární SUV Duster, ale vše se zde pochopitelně točí kolem zbrusu nového MPV Lodgy. Podrobili jsme jej důkladné prohlídce a zde jsou naše první statické dojmy: Lodgy bude skvělou volbou větších rodin, které mají více dětí a současně také hodně omezený rozpočet na nákup vhodného vozu. Tato zákaznická skupina Lodgy jistě ráda promine poněkud jednoduchý design, který spíše než na eleganci sází na praktičnost. Hlavním záměrem konstruktérů bylo nabídnout mimořádně štědrý vnitřní prostor a vysokou funkčnost, a tento cíl se podařilo bohatě splnit.

Vůz nabízí dostatek místa až pětici osob a za příplatek lze získat další dvousedadlo do obrovského a snadno přístupného zavazadlového prostoru. Dokonce ani ve třetí řadě si dvojice cestujících středního vzrůstu nebude stěžovat na přílišnou stísněnost. Poloha řidiče za výškově seřiditelným volantem se nám zdála zdařilá , stejně jako výhled z vozu a komfort předních sedadel i zadní lavice. Ergonomie ovládacích prvků se nám přitom jevila lepší než u starších modelových řad Logan/Sandero a použití laciných plastů je u takto cenově orientované značky pochopitelné a plně ospravedlnitelné. Po stránce variability druhá a případná třetí řada sedadel nabízí jejich snadné dvojité sklápění vpřed, naopak podélný posun po kolejničkách byl zřejmě z cenových důvodů zavržen.

 Podtrženo a sečteno – Lodgy se určitě nemusí bát nedostatku zájemců, protože výrobce slibuje již zmiňovanou mimořádně příznivou cenu, která v kategorii středně velkých MPV nemá mít konkurenci. Její výše ale dosud není známa, takže se nechme překvapit. Náš předběžný (a nezávazný) odhad je, že základní pětimístná verze s benzinovým motrem 1,6 l a skromnou základní výbavou by se mohla cenově pohybovat kolem čtvrt milionu Kč. Verze s bohatší výbavou a turbodieselem 1.5 dCi budou jistě citelně dražší, ale i tak se pravděpodobně bude jednat o velmi zajímavou nabídku.

(12.3. 2012)

 


Text a foto Roman Poláček


Galerie


Úhledný elektromobil Zoe dospěl do definitivní sériové podoby Svoji čtyřmetrovou délkou Zoe zapadá mezi běžné evropské hatchbacky segmentu B (malé vozy), je ale o něco vyšší. Neoficiální zprávy hovoří o tom, že některé jeho designové prvky se objeví i na novém Cliu. Na takto úhledné a líbivé tvary u elektromobilů dosud nejsme příliš zvyklí. Bravo, Renaulte!
Také pracoviště řidiče Zoe připomíná běžný automobil se spalovacím motorem Twingo faceliftem ohromně získalo na vzhledové přitažlivosti a osobitosti V novém kabátu se již představila i sportovní verze R.S., zde ve vrcholném provedení Gordini
Modernizovaný Mégane se prezentoval také v novém atraktivním odstínu žlutooranžové metalízy. Na snímku pětidveřový hatchback. Nejúspornější verzi vylepšeného Méganu pohání turbodiesel 1.5 dCi. Vůz se chlubí mimořádnou úsporností, a tedy i velmi nízkými emisemi CO2 Speciální retro série Méganu CC nazvaná Floride si podmanila zejména ženské publikum
Béžovo-cihlové barevné ladění interiéru Méganu CC Floride působí velmi exkluzivně Nejnovější verze ostrého Méganu R.S. je zase o něco silnější a podle výrobce prý také vydává ještě lepší zvuk Pohled na vysokootáčkovou nepřeplňovanou šestnáctistovku Twinga R.S. Pokochejte se, dokud je čas, protože pod tlakem na snižování emisí CO2 jsou takovéto agregáty již na vyhynutí...
Renault Z.E. působí velmi originálně. Největší pozornost poutá u dětí a mladých návštěvníků. Jedná se ovšem o naprosto dospělé vozidlo připravené pro brzkou sériovou výrobu. Zcela nový přeplňovaný benzinový tříválec o objemu 0,9 l se již brzy objeví coby základní motorizace nového Clia Renault neopomněl připomenout ani své úspěchy ve F1
Prarenault z počátku minulého století se musel velice divit, kam až se za uplynulé století vývoj automobilu posunul... Tak to je ono - první MPV značky Dacia nazvané Lodgy Určitě se nejedná zrovna o em-pí-víčkovou královnu krásy, poměr ceny a užitné hodnoty má ale být bezkonkurenční!
Úsporný a přitom poměrně silný turbodiesel 1.5 dCi se pro pohon mohutného Lodgy ideálně hodí Přístrojová deska je sice kompletně vyrobena z tvrdých plastů, ergonomie ovládacích prvků se ale proti starším modelům Dacie výrazně zlepšila. Jak vidíte, v nabídce je i zabudovaná navigace. Na lavici ve druhé řadě se sedí překvapivě pohodlně
Přídavné sedačky ukotvené v podlaze zavazadlového prostoru lze po odjištění západek snadno sklopit směrem vpřed, totéž platí o lavici ve druhé řadě V sedmimístné konfiguraci již pochopitelně příliš místa na zavazadla nezbývá, řešením může být třeba instalace střešního nosiče se zavazadlovým boxem V pětimístném uspořádání je zavazadlový prostor skutečně obrovský
Velká zadní výklopná stěna umožňuje snadný přistup do kufru, její otevření ale bude vyžadovat dost volného místa za vozem Nechyběl ani Lodgy ve sportovní podobě. Vysokovýkonný speciál pro závody na ledových okruzích má ovšem se sériovým MPV shodné asi jen jméno a světlomety...


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Máte-li ve voze kůži, střezte se ji polít Coca Colou. Její působení kůže nenávratně poškodí. Když už se tak stane, nešetřete vodou. Ihned.