jízda v zimě
Moderátor: Moderators General
Pravidla fóra
Zde je možné povídat si na libovolné téma, třeba i takové, které nesouvisí s automobily.
Zde se neřeší technické dotazy. Ty patří do Technické sekce podle modelu.
Technický dotaz tady může být bez dalšího smazán.
Zde je možné povídat si na libovolné téma, třeba i takové, které nesouvisí s automobily.
Zde se neřeší technické dotazy. Ty patří do Technické sekce podle modelu.
Technický dotaz tady může být bez dalšího smazán.
- ext3fs
- Člen RCČR
- Příspěvky: 155
- Registrován: úte říj 26, 2004 15:07
- Bydliště: Vyškov
- Kontaktovat uživatele:
jízda v zimě
Dobrý den,
udařila zima, někde je sněhu více někde míň. Tak mne napadl námět na diskusi ohledně vašich zkušeností z jízdou v zimě. Sám mám auto 3 roky, takže pravidelné a větší jízdy si užívám od doby co mám auto. Včera jsem jel z vysočiny domů - směr brno (...- Svitavy - Brno - Vyškov) a nestačil jsem se divit co jsem viděl nehod. Dvě auta v poli na střeše. Nějaké to auto ve škarpě, něco na dálnici.
Trasu co jsem jel byla vesměs celá na sněhu, moc nemrzlo, takže sníh ještě nebyl zledovatělý, ale ujetý byl. Když jsem sjížděl prutší kopce směrem dolů, sem tam to docela klouzlo. Auto nemá ABS, tak jsem praktikoval rychlé přerušované lechtání brzdového pedálu, když nešlo brzdit jinak než motorem. Zimní gumy mám, ale i tak pri jemné zatáčce auto někdy proklouzlo. Po cestě jsem pak přemýšlel, jak nejbezpečněji sjet prutší kopce zda brzda motorem + jemné přibržďování nebo dobrďovat ruční brzdou. Právě to brždění ruční brzdou mne zajímá. Používáte to někdo v nouzi?
Byl bych rád kdyby se zkušení jezdci podělili o zkušenosti. Leckdo se jistě velmi rád přiučí
udařila zima, někde je sněhu více někde míň. Tak mne napadl námět na diskusi ohledně vašich zkušeností z jízdou v zimě. Sám mám auto 3 roky, takže pravidelné a větší jízdy si užívám od doby co mám auto. Včera jsem jel z vysočiny domů - směr brno (...- Svitavy - Brno - Vyškov) a nestačil jsem se divit co jsem viděl nehod. Dvě auta v poli na střeše. Nějaké to auto ve škarpě, něco na dálnici.
Trasu co jsem jel byla vesměs celá na sněhu, moc nemrzlo, takže sníh ještě nebyl zledovatělý, ale ujetý byl. Když jsem sjížděl prutší kopce směrem dolů, sem tam to docela klouzlo. Auto nemá ABS, tak jsem praktikoval rychlé přerušované lechtání brzdového pedálu, když nešlo brzdit jinak než motorem. Zimní gumy mám, ale i tak pri jemné zatáčce auto někdy proklouzlo. Po cestě jsem pak přemýšlel, jak nejbezpečněji sjet prutší kopce zda brzda motorem + jemné přibržďování nebo dobrďovat ruční brzdou. Právě to brždění ruční brzdou mne zajímá. Používáte to někdo v nouzi?
Byl bych rád kdyby se zkušení jezdci podělili o zkušenosti. Leckdo se jistě velmi rád přiučí
Thalia Expression 1.5dCi, r.2002
- kšanda
- Člen RCČR
- Příspěvky: 2462
- Registrován: úte úno 08, 2005 22:09
- Bydliště: Praha - Zahradní Město -> Orlické Záhoří
- Kontaktovat uživatele:
no nepatřím mezi zkušenější jezdce. jezdim 3 roky. ale každej víkend do hor. tak snad by moje zkušenosti mohly pomoct. přibržďování ručkou je moc dobrá věc. ale dělám to jen pokud nejsem v zatáčce. protože brždění motorem s autem na přední náhon neni úplně ideální. stalo se mi že sem brzdil z fáčkemm motorem a jen tak lehce šimral plynovej pedál (podotýkám že to bylo z kopce na rovném úseku. ne v zatáčce). pak sem dal nohu s pedálu a auto šlo do smyku právě tim že přední kola zbrzdily. vytáhlo mě zatáhnutí ručky, přidání plynu a stočení kol. o projíždění zatáček přez ručku si ale nemyslim že by bylo bezpečnější než projíždění normálně. je to jen na blbnutí v úseku kterej máte zmáklej a kterej je přehlednej.
jinak jízda do kopce je taky samostatná sloka. jestli chcete vyject tak se snažte nijak motor netočit. ideální 2000ot (benzín. nevim kolik u diesla) a čádný prudký přidávání(pokud kola začnou výrazně prokluzovat je dobrý trošku ubrat plyn aby se chytily. a když už ten kopec nevyjedete, tak se snažte auto dát co nejvíc na stranu a nezastavujte ostatní řidiče kteří jedou bez řetězů. nesnášim když někdo v kopci vystaví auto do prostřed silnice a eště stojí vedle auta aby ste nemohli project. nikdy bych nezastavil. teda pokud bych neměl řetězy. protože bych se pak už nerozjel a musel bych dávat řetězy. hlavně mě neberte nikdo za slovo. nikdy je myšleno pokud to auto pouze nevyjelo. pád ze stráně je něco jinýho. u toho sem loni zastavoval 2x
uf to sem se rozepsal
jinak jízda do kopce je taky samostatná sloka. jestli chcete vyject tak se snažte nijak motor netočit. ideální 2000ot (benzín. nevim kolik u diesla) a čádný prudký přidávání(pokud kola začnou výrazně prokluzovat je dobrý trošku ubrat plyn aby se chytily. a když už ten kopec nevyjedete, tak se snažte auto dát co nejvíc na stranu a nezastavujte ostatní řidiče kteří jedou bez řetězů. nesnášim když někdo v kopci vystaví auto do prostřed silnice a eště stojí vedle auta aby ste nemohli project. nikdy bych nezastavil. teda pokud bych neměl řetězy. protože bych se pak už nerozjel a musel bych dávat řetězy. hlavně mě neberte nikdo za slovo. nikdy je myšleno pokud to auto pouze nevyjelo. pád ze stráně je něco jinýho. u toho sem loni zastavoval 2x
uf to sem se rozepsal
Naposledy upravil(a) kšanda dne čtv pro 01, 2005 15:32, celkem upraveno 1 x.
Prej jen francouzi dělaj auta pro lidi. Ale co my prasata?
exRENAULT 21 nyní MITSUBISHI PAJERO r.v. 98 2,5 Td
co nejde silou, jde silou eště větší proto 4x4
exRENAULT 21 nyní MITSUBISHI PAJERO r.v. 98 2,5 Td
co nejde silou, jde silou eště větší proto 4x4
ono v fyzikalniho hlediska "neni" rozdil hrubym asfaltem a naledim, ty sily tam porad pusobi, jen krajni mez nutna k dosazeni smyku se meni a prilnavosti guma-vozovka...
auto s prednim nahonem je pretacive, tj. zadek se tlaci dopredu a do protismeru... poucka zni: pred zatackou snizit rychlost a zatacku projet pod plynem.
myslim, ze je to jasne, v lete staci u dane zatacky zpomalit treba na 80km/h, v zime treba na 20km/h mozna i mene...
to je ten hlavni problem cechu, nejsou ochotni prizpusobit stavu vozovky rychlost...
jak brzdit z kopce v primem smeru je zase trochu jina vec, opet je zde fyzika, opet tu jsou naky meze, pricemz je jasne, ze pokud je souvisla ledovka, neubrzdis nic a jedes...
zimni gumy maji lepsi prilnavost pri nizkych teplotach a lepe se samocisti, letni gumy takove nejsou, protoze s vetsim valivym odporem rostle spotreba a hluk...
ovsem zadne gumy nejsou obecnym resenim, jen posouvaji ty meze
auto s prednim nahonem je pretacive, tj. zadek se tlaci dopredu a do protismeru... poucka zni: pred zatackou snizit rychlost a zatacku projet pod plynem.
myslim, ze je to jasne, v lete staci u dane zatacky zpomalit treba na 80km/h, v zime treba na 20km/h mozna i mene...
to je ten hlavni problem cechu, nejsou ochotni prizpusobit stavu vozovky rychlost...
jak brzdit z kopce v primem smeru je zase trochu jina vec, opet je zde fyzika, opet tu jsou naky meze, pricemz je jasne, ze pokud je souvisla ledovka, neubrzdis nic a jedes...
zimni gumy maji lepsi prilnavost pri nizkych teplotach a lepe se samocisti, letni gumy takove nejsou, protoze s vetsim valivym odporem rostle spotreba a hluk...
ovsem zadne gumy nejsou obecnym resenim, jen posouvaji ty meze
kulihrasek,
Megan Grandtour 1.6 100k Advantage, 2011+, 14.000km, cca 7l/100km
Megan Grandtour 1.6 100k Advantage, 2011+, 14.000km, cca 7l/100km
No
Pri jazdeni v zime na zasnezenych a zamrznutych cestach sa drzim jedneho jednoducheho pravidla:
"Jazdi tak, aby si nemusel pouzivat brzdy. Respektive aby si brzdy pouzival co najmenej. A ak brzda tak len jemna noha!"
Dalej: prisposobit jazdu stavu vozovky, dobrzdovat motorom najviac ako sa da, absolutne ziadne dupanie na brzdu (vtedy ides tak, kde nechces ) a hlavne snazit sa predvidat, co urobia ini pred a za tebou!
Prajem uspesne prezitie zimy na cestach
"Jazdi tak, aby si nemusel pouzivat brzdy. Respektive aby si brzdy pouzival co najmenej. A ak brzda tak len jemna noha!"
Dalej: prisposobit jazdu stavu vozovky, dobrzdovat motorom najviac ako sa da, absolutne ziadne dupanie na brzdu (vtedy ides tak, kde nechces ) a hlavne snazit sa predvidat, co urobia ini pred a za tebou!
Prajem uspesne prezitie zimy na cestach
Mazda 6 GY 2.0i F/L 108 kW (Mio C520 iGO8) ZOOM-ZOOM
Bejvavalo: Laguna 2000 1.9dTi
Bejvavalo: Laguna 2000 1.9dTi
- ext3fs
- Člen RCČR
- Příspěvky: 155
- Registrován: úte říj 26, 2004 15:07
- Bydliště: Vyškov
- Kontaktovat uživatele:
Dávám za pravdu. Velmi důležité nejen hlídat si brzdy, ale také plyn.kšanda píše: žádný prudký přidávání(pokud kola začnou výrazně prokluzovat je dobrý trošku ubrat plyn aby se chytily
Jednou se mi stalo, že jedu po sněhu tak 40-50km/h rovinka, ale vyjeté koleje. Byl jsem mimo ty koleje protože mimo ně byl sníh neujetý a kola tam měla lepší záběr. Proti mne jelo auto, tak se snažím držet více na pravé straně aby měl více prostoru protijedoucí. Auto mne mine, nepatrně jsem akceleroval (opravdu nepatrně) sjedu do vyjetých kolejí a v tom okamžiku jsem dostal hodiny tak o 700 stupňů Naštěstí jsem se točil na místě. Absolutně nic jsem nemohl dělat. Naštěstí nic nejelo. Auto skapalo, tak nahodím motor, opatrně se vracím na svou stranu vozovky a v šoku se smíchem, že to dobře dopadlo jedu dál. Další část cesty jsem jel už jen 40km/h.
Thalia Expression 1.5dCi, r.2002
jasne... silnice v zime neni stejne prilnava, misty je sterk, misty sul, prudka accelerace zpusobi spatne rozlozeni sil v diferencialu a hodiny jsou na svete...
u nahonu zadnich kol je dobre pritahnout trochu rucku aby prave diferencial tolik neprokluzoval...
u nahonu zadnich kol je dobre pritahnout trochu rucku aby prave diferencial tolik neprokluzoval...
kulihrasek,
Megan Grandtour 1.6 100k Advantage, 2011+, 14.000km, cca 7l/100km
Megan Grandtour 1.6 100k Advantage, 2011+, 14.000km, cca 7l/100km
Tak tohle mi hlava nebere.... snad ses jen spletl. Ja mam za to, ze auto s prednim nahonem bude temer vzdy nedotacive (predek jede ven ze zatacky) . Jde prece o to, kde je vetsina hmotnosti (vepredu) a ktera kola tahnou (predni). Jinak s tou pouckou souhlasim az na to, ze nikdy bych nejel celou zatacku pod plynem. Je treba "poslouchat" co auto dela. Pokud citim, ze ujizdim ven, pak plyn ubiram nez se znovu chytne. Zaklad je podle me tak jak uz rekli ostatni, prizpusobit rychlost stavu vozovky.xmsi píše: auto s prednim nahonem je pretacive, tj. zadek se tlaci dopredu a do protismeru... poucka zni: pred zatackou snizit rychlost a zatacku projet pod plynem.
meze
Tak nevim jak vas predni nahon, ale muj predni nahon je pod plyem vyrazne nedotacivy (auto opousti zatacku "rovne", cumakem napred). V zime bych vubec nedoporucoval projizdet zatacky pod plynem. U predniho nahonu ti plyn pomuze pri pretacivem smyku, to se uci snad vsude: male pridani a kontra volantem. Ale tohle jsou zakladni veci, to by snad mel vedet kazdej (praxe je neco jineho). Myslim ze Gib to vyjadril dobre...
Spise by me zajimalo, jak predchazt nedotacivemu smyku, pokud zavrhneme pouzivani rucni brzdy? Presneji, jak se z nej dostat, kdyz nastane? Je auto s prednim nahonem pretacive pri brzdeni motorem? A pri brzdeni provozni brzdou ( )? Drive to rallye jezdci resili brzdenim pod plynem, ale na to nemam (zatim).
Divim se, ze se zatim nevyjadrili mistni odbornici na rizeni... DDT? Napiste taky neco, at tu nezaznivaj takovy blaboly...
Spise by me zajimalo, jak predchazt nedotacivemu smyku, pokud zavrhneme pouzivani rucni brzdy? Presneji, jak se z nej dostat, kdyz nastane? Je auto s prednim nahonem pretacive pri brzdeni motorem? A pri brzdeni provozni brzdou ( )? Drive to rallye jezdci resili brzdenim pod plynem, ale na to nemam (zatim).
Divim se, ze se zatim nevyjadrili mistni odbornici na rizeni... DDT? Napiste taky neco, at tu nezaznivaj takovy blaboly...
Renault 19 16S Phase 2 (1995) - rozbito a prodano
BMW 5 Touring (e39/2, 2002)
BMW 5 Touring (e39/2, 2002)
Predejit nedotacivemu smyku ? Jedine rozumna najezdova rychlost.Regis píše: Spise by me zajimalo, jak predchazt nedotacivemu smyku, pokud zavrhneme pouzivani rucni brzdy? Presneji, jak se z nej dostat, kdyz nastane? Je auto s prednim nahonem pretacive pri brzdeni motorem? A pri brzdeni provozni brzdou ( )? Drive to rallye jezdci resili brzdenim pod plynem, ale na to nemam (zatim).
A jak vyresit nedotacivy smyk ? Ubrat plyn a cekat az se to chytne. Tedy v pripade ze jsem jel do zatacky pod plynem (coz je uz samo o sobe riskantni). Mozna bych trosku pritahl rucku, ale to chce s citem a spis jen v opravdu krizove situaci... osobne mi prijde jako lepsi naraz dozadu do boku nez trefit neco celne i kdyz to je asi sporne (airbagy apod.)...
Najezdova rychlost - s tim souhlasim, ale stane se...
Naraz: nejlepsi je nenabourat, to je to co resim. Jak nejlepe nabourat se resilo jinde. Rucka je mimo diskusi, je moc daleko a nebrzdi (kotouce) a navic je riziko, ze se ti smekne ruka a zustane zatazena. Proste na tohle nebyla delana...
Naraz: nejlepsi je nenabourat, to je to co resim. Jak nejlepe nabourat se resilo jinde. Rucka je mimo diskusi, je moc daleko a nebrzdi (kotouce) a navic je riziko, ze se ti smekne ruka a zustane zatazena. Proste na tohle nebyla delana...
Renault 19 16S Phase 2 (1995) - rozbito a prodano
BMW 5 Touring (e39/2, 2002)
BMW 5 Touring (e39/2, 2002)
- Jan Kalina
- Grafoman
- Příspěvky: 5887
- Registrován: čtv bře 04, 2004 17:14
- Bydliště: královéhradecko - rychnovsko
Ufff Nebylo by dobrý tuhle diskuzi smazat a novou začít až po článku? Něco z toho je tady dost zavádějící a třeba "..jen jsem vas zkousel, ze davate pozor..." je vážně geniální..
R20 TS 2.0 1982/www.R20 Turbo-D.zde 2.1 1983/www.R25 V6Turbo.zde 2.5-V6 1985/R25 V6Turbo 2.5-V6 1986/www.R25 Turbo-DX.zde 2.1 1985/R25 V6 Injection 2.7-V6 1985/R25 V6 Injection 2.9-V6 1987, 1988, 1989/Express 1.4 198?/R1363 GTX Automatic 2.0 1983/R136C GTA V6 1985/2017+?/Espace V6 1993/Espace V6 1994/Espace V6 LPG 1996/XR25 1990/Express 1.9dT RT-E3 1997/Laguna 2.0 1995/Kangoo dCi 2008
*** Hledá se odcizená R25 V6 šedá, více info -->>ZDE<<-- ***
*** Hledá se odcizená R25 Baccara vínová, více info -->>ZDE<<-- ***
*** Hledá se odcizená R25 V6 šedá, více info -->>ZDE<<-- ***
*** Hledá se odcizená R25 Baccara vínová, více info -->>ZDE<<-- ***
- Čeněk Urbanec
- Člen RCČR
- Příspěvky: 2065
- Registrován: stř úno 25, 2004 22:55
- Bydliště: Žatec
- Kontaktovat uživatele:
>"...jen jsem vas zkousel, ze davate pozor..."
omlouvam se... bylo to nerozumne... o tomhle tematu popravde nic nevim, mam najeto 4.000km ve S120, jen jsem nasel par frazi v googlu a nejak je sem pospojoval aby to vyvolalo bourlive reakce...
me to prislo tady takovy moc klidny, kazdej tady diskutuje, kolik ktery auto da jakou maximalku, ktere predjede jine, co je spatny na fabii, co na onom, ale to hlavni -- JAK JEZDIT -- se tu rozebira pomerne malo... spotreba jeste jakz tak, ale to je asi vse...
kazdej clovek ma jine moznosti a pri vyberu auta musi resit jine naroky a potreby... nekdy je vysledkem thalie, jindy laguna, co na tom, hlavni je to konkretni auto pochopit, najit slabe a silne stranky a pouzivat auto tak, aby nedal vyniknout tem nedostatkum a naopak vyuzil ty prednosti...
tak uzavrme toto tema, necht zkuseni sepisou par radek a pak diskutujme nad tim, jak se to shoduje s nasimi praktickymi zkusenostmi.
omlouvam se... bylo to nerozumne... o tomhle tematu popravde nic nevim, mam najeto 4.000km ve S120, jen jsem nasel par frazi v googlu a nejak je sem pospojoval aby to vyvolalo bourlive reakce...
me to prislo tady takovy moc klidny, kazdej tady diskutuje, kolik ktery auto da jakou maximalku, ktere predjede jine, co je spatny na fabii, co na onom, ale to hlavni -- JAK JEZDIT -- se tu rozebira pomerne malo... spotreba jeste jakz tak, ale to je asi vse...
kazdej clovek ma jine moznosti a pri vyberu auta musi resit jine naroky a potreby... nekdy je vysledkem thalie, jindy laguna, co na tom, hlavni je to konkretni auto pochopit, najit slabe a silne stranky a pouzivat auto tak, aby nedal vyniknout tem nedostatkum a naopak vyuzil ty prednosti...
tak uzavrme toto tema, necht zkuseni sepisou par radek a pak diskutujme nad tim, jak se to shoduje s nasimi praktickymi zkusenostmi.
kulihrasek,
Megan Grandtour 1.6 100k Advantage, 2011+, 14.000km, cca 7l/100km
Megan Grandtour 1.6 100k Advantage, 2011+, 14.000km, cca 7l/100km
- Mario Horak
- Člen RCČR
- Příspěvky: 1301
- Registrován: úte kvě 24, 2005 07:53
- Bydliště: Bratislava, SK
- Mario Horak
- Člen RCČR
- Příspěvky: 1301
- Registrován: úte kvě 24, 2005 07:53
- Bydliště: Bratislava, SK
- kšanda
- Člen RCČR
- Příspěvky: 2462
- Registrován: úte úno 08, 2005 22:09
- Bydliště: Praha - Zahradní Město -> Orlické Záhoří
- Kontaktovat uživatele:
jo tak já přidám taky jednu zkušenost. žádná cesta nemůže být tak neupravená abych jí nevyjel. Jan Kšána prosinec 2005 (i lidová moudra se mohou plést
Prej jen francouzi dělaj auta pro lidi. Ale co my prasata?
exRENAULT 21 nyní MITSUBISHI PAJERO r.v. 98 2,5 Td
co nejde silou, jde silou eště větší proto 4x4
exRENAULT 21 nyní MITSUBISHI PAJERO r.v. 98 2,5 Td
co nejde silou, jde silou eště větší proto 4x4
- Mario Horak
- Člen RCČR
- Příspěvky: 1301
- Registrován: úte kvě 24, 2005 07:53
- Bydliště: Bratislava, SK
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti