Souhlasim, taky se mi to stalo. Jen nechapu proc to tak je, muze mi to nekdo vysvetlit ?Mirek-Vsetín píše: Tak,přesně jsi mi "nahrál".Vím,že se tady bavíme o jízdě na sněhu, v tom máš pravdu!
Ale zkuste to v létě, když tzv. vletíte do zatáčky větší rychlostí, tak Vám přední náhon auto krásně vytáhne ve směru zatáčky,pokud máte sešlápnutý plyn na podlaze.Pokud by jste plyn ubrali, skončíte v příkopě.
Souhlas?
jízda v zimě
Moderátor: Moderators General
Pravidla fóra
Zde je možné povídat si na libovolné téma, třeba i takové, které nesouvisí s automobily.
Zde se neřeší technické dotazy. Ty patří do Technické sekce podle modelu.
Technický dotaz tady může být bez dalšího smazán.
Zde je možné povídat si na libovolné téma, třeba i takové, které nesouvisí s automobily.
Zde se neřeší technické dotazy. Ty patří do Technické sekce podle modelu.
Technický dotaz tady může být bez dalšího smazán.
- ext3fs
- Člen RCČR
- Příspěvky: 155
- Registrován: úte říj 26, 2004 15:07
- Bydliště: Vyškov
- Kontaktovat uživatele:
Z osobní zkušenosti mám pocit, že na suché letní silnici v prutké zatáčce je postup takový:Agnus píše:Souhlasim, taky se mi to stalo. Jen nechapu proc to tak je, muze mi to nekdo vysvetlit ?Mirek-Vsetín píše: Tak,přesně jsi mi "nahrál".Vím,že se tady bavíme o jízdě na sněhu, v tom máš pravdu!
Ale zkuste to v létě, když tzv. vletíte do zatáčky větší rychlostí, tak Vám přední náhon auto krásně vytáhne ve směru zatáčky,pokud máte sešlápnutý plyn na podlaze.Pokud by jste plyn ubrali, skončíte v příkopě.
Souhlas?
- pokud mám pocit, že zatáčku v dané rychlosti projedu špatně = auto špatně projíždí (sune se ke krajnici) v takovém případě akceleruji (mírně přidám plyn). s rostoucí rychlostí a točením projedu zatáčku snáze = menší poloměr dráhy
Tento postup ale neplatí v zimě. Jak psal Viktor v článku (za který tímto moc děkuji, zdá se mi být velmi vydařený). Pokud na namrzlé silnici projíždím zatáčku a ve snaze projet ostřeji přidám plyn, síly působící na kola zcela jistě vyvolají prokluz (fyzikálně řečeno kolo koná smýkání + rotaci a působí zde mimo jiného sily F(třecí) a F(tečná)) tyto síly eliminuji odpojením náhonu (vyšlápnutí spojky) a přiměřeným přibržďováním nejlépe před průjezdem zatáčky. Nejdůležitější tedy je podle mne samotné odpojení hnací soustavy od kol a tím zmenšení momentu (M), který koná rotační pohyb kol, díky němůž dochází k prokluzu.
Thalia Expression 1.5dCi, r.2002
V letě na suchý silnici je větší přilnavost gum a i když se protáčí tak se něco chytne, ale když je zima sníh a led tak se nechytne nic, naopak to stratí přilnavost úplněAgnus píše:Souhlasim, taky se mi to stalo. Jen nechapu proc to tak je, muze mi to nekdo vysvetlit ?Mirek-Vsetín píše: Tak,přesně jsi mi "nahrál".Vím,že se tady bavíme o jízdě na sněhu, v tom máš pravdu!
Ale zkuste to v létě, když tzv. vletíte do zatáčky větší rychlostí, tak Vám přední náhon auto krásně vytáhne ve směru zatáčky,pokud máte sešlápnutý plyn na podlaze.Pokud by jste plyn ubrali, skončíte v příkopě.
Souhlas?
V zimě to chápu, to jsi napsal pěkně, ale proč je to v létě jinak ? Z hlediska fyzikálního ? Jak bylo někde na začátku řečeno: v zimě i v létě působí stejné síly, jen mezní podmínky přilnavosti pneumatik jsou jiné. Proč tedy v létě lze přidáním plynu vyřešit nedotáčivý smyk ?ext3fs píše: Z osobní zkušenosti mám pocit, že na suché letní silnici v prutké zatáčce je postup takový:
- pokud mám pocit, že zatáčku v dané rychlosti projedu špatně = auto špatně projíždí (sune se ke krajnici) v takovém případě akceleruji (mírně přidám plyn). s rostoucí rychlostí a točením projedu zatáčku snáze = menší poloměr dráhy
Tento postup ale neplatí v zimě. Jak psal Viktor v článku (za který tímto moc děkuji, zdá se mi být velmi vydařený). Pokud na namrzlé silnici projíždím zatáčku a ve snaze projet ostřeji přidám plyn, síly působící na kola zcela jistě vyvolají prokluz (fyzikálně řečeno kolo koná smýkání + rotaci a působí zde mimo jiného sily F(třecí) a F(tečná)) tyto síly eliminuji odpojením náhonu (vyšlápnutí spojky) a přiměřeným přibržďováním nejlépe před průjezdem zatáčky. Nejdůležitější tedy je podle mne samotné odpojení hnací soustavy od kol a tím zmenšení momentu (M), který koná rotační pohyb kol, díky němůž dochází k prokluzu.
Nějak tuším, že by to mohlo souviset s tím, že v létě je pneumatika schopna přenášet mnohem více síly při zatočení kol než v zimě. Je to tak ?
- ext3fs
- Člen RCČR
- Příspěvky: 155
- Registrován: úte říj 26, 2004 15:07
- Bydliště: Vyškov
- Kontaktovat uživatele:
V létě je styková plocha po které se kola odvalují jiná než v zimě. V létě je tedy tato plocha (vozovka) drsnější (Styková síla mezi vozovkou a pneumatikou je větší = zavislá na drsnosti stykových ploch) a proto může kolo přenášet mnohem větší síly, aby nedošlo k prokluzu. V zimě je to naopak. Kluzká vozovka způsobí, že je mezi stykovou plochou a pneumatikou styková třecí síla menší (opět závislost na drsnosti ploch).Agnus píše: V zimě to chápu, to jsi napsal pěkně, ale proč je to v létě jinak ? Z hlediska fyzikálního ? Jak bylo někde na začátku řečeno: v zimě i v létě působí stejné síly, jen mezní podmínky přilnavosti pneumatik jsou jiné. Proč tedy v létě lze přidáním plynu vyřešit nedotáčivý smyk ?
Nějak tuším, že by to mohlo souviset s tím, že v létě je pneumatika schopna přenášet mnohem více síly při zatočení kol než v zimě. Je to tak ?
Thalia Expression 1.5dCi, r.2002
- Mirek-Vsetín
- Junior member
- Příspěvky: 124
- Registrován: čtv pro 02, 2004 01:12
- Bydliště: Vsetín
- Kontaktovat uživatele:
Ještě bych výše uvedené příspěvky doplnil....
Pokud najedete v lětě(suchá vozovka) do zatáčky větší rychlostí, než by "snesla",tak při akceleraci se auto nakloní směrem do zatáčky, a tudíž na kola působí větší přítlačná síla a proto kolo má lepší přilnavost k povrchu vozovky.Pokud plyn pustíte, auto se vyrovná (je nakloněné,ale né tak, jako při plné akceleraci) a pneu ztráci přilnavost k vozovce.
Vše je uvedeno pouze pro auta s předním pohonem a za podmínek suché silnice v létě!!
Jinak se mi taky líbíl článek od Viktora.Je povedený a zaslouží pochvalu.Berme ale v úvahu, že to platí nejen na zmrzlé,nebo zasněžené silnici, ale i na mokré!
Pokud najedete v lětě(suchá vozovka) do zatáčky větší rychlostí, než by "snesla",tak při akceleraci se auto nakloní směrem do zatáčky, a tudíž na kola působí větší přítlačná síla a proto kolo má lepší přilnavost k povrchu vozovky.Pokud plyn pustíte, auto se vyrovná (je nakloněné,ale né tak, jako při plné akceleraci) a pneu ztráci přilnavost k vozovce.
Vše je uvedeno pouze pro auta s předním pohonem a za podmínek suché silnice v létě!!
Jinak se mi taky líbíl článek od Viktora.Je povedený a zaslouží pochvalu.Berme ale v úvahu, že to platí nejen na zmrzlé,nebo zasněžené silnici, ale i na mokré!
Mirek
Renault 21, 2.0 Txi 12V,100Kw (136 Šemíků),Phase 2
Renault 21, 2.0 Txi 12V,100Kw (136 Šemíků),Phase 2
- DDT
- Site Admin
- Příspěvky: 9329
- Registrován: pon pro 29, 2003 08:26
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
To, co je v článku napsané platí obecně.
Platí to v létě, na podzim, v zimě, na jaře, prostě pořád.
Je lhostejné, na jakém povrchu se nacházíte. Fyzika nemá dovolenou, prázdniny ani náhradní volno. Vždy se síly sčítají a vždy dokáže pneumatika přenést jen tolik síly, kolik je schopna přenést.
Jestliže na styčnou plochu pneumatika - podklad působí síla větší, než jakou je schopna pneumatika přenést, dojde ke smyku.
Mohou nastat situace, kdy přidání plynu pomůže. To platí ale pouze v případě, že existuje rezerva v síle, kterou je možno přenést. Není li tam rezerva, pak smůla.
Platí to v létě, na podzim, v zimě, na jaře, prostě pořád.
Je lhostejné, na jakém povrchu se nacházíte. Fyzika nemá dovolenou, prázdniny ani náhradní volno. Vždy se síly sčítají a vždy dokáže pneumatika přenést jen tolik síly, kolik je schopna přenést.
Jestliže na styčnou plochu pneumatika - podklad působí síla větší, než jakou je schopna pneumatika přenést, dojde ke smyku.
Mohou nastat situace, kdy přidání plynu pomůže. To platí ale pouze v případě, že existuje rezerva v síle, kterou je možno přenést. Není li tam rezerva, pak smůla.
- Mario Horak
- Člen RCČR
- Příspěvky: 1320
- Registrován: úte kvě 24, 2005 07:53
- Bydliště: Bratislava, SK
Presne tak. Pre názornosť si predstavte kružnicu okolo miesta styku pneumatiky s vozovkou (pohľad zhora) o polomere, ktorý sa rovná veľkosti sily, ktrú je schopná pneumatika preniesť. Vektory síl pôsobiace na auto treba sčítať(bočnú s brzdnou, alebo akceleračnou). Pokiaľ výslednica je vo vnútri kruhu, tak auto poslúcha, pokiaľ kružnicu prekročí auto neposlúcha. Toto je moment ktorý, chcem vypichnúť. Auto naozaj sa šmýka len tam, kde ho ženie zotrvačná sila, bez ohľadu na to ako silno šlapete na pedály, alebo točíte volantom. Jediná možnosť ako to dostať späť pod kontrolu je vrátiť výslednú silu dnu do imaginárnej kružnice.Fyzika nemá dovolenou, prázdniny ani náhradní volno. Vždy se síly sčítají a vždy dokáže pneumatika přenést jen tolik síly, kolik je schopna přenést.
Obecne možno povedať, že keď treba brzdiť, tak netočiť a naopak, keď sa treba vyhýbať tak nebrzdť ani neakcelerovať.
To Kšanda:
Ručná je dobrá len na frajeriny na parkovisku. Prakticky má len dva stavy a to zablokované kolá a uvoľnené kolá, čo je pre zvládavanie cestného šmyku obtiažne použiteľné.
----------------------
Mario Horak
R 5 GTE Kurtizána
Mario Horak
R 5 GTE Kurtizána
- kšanda
- Člen RCČR
- Příspěvky: 2744
- Registrován: úte úno 08, 2005 22:09
- Bydliště: Praha - Zahradní Město -> Orlické Záhoří
- Kontaktovat uživatele:
mario. ručka je určitě jen na frajeřinky a na zebezpečení auta proti odjetí. ale když jedu z kopce kde to klouže tak ručkou přibržďuju. nezablokovávám kola. jen přibržďuju. a jen na rovině. ne v zatáčce. tady při tom slouží myslim dost bezpečně. protože při deceleraci jak tu už bylo řečeno, má zadek někdy sklony k předjetí auta. a i na rovině (samozřejmě myslim jízdu z kopce)
Prej jen francouzi dělaj auta pro lidi. Ale co my prasata?
exRENAULT 21 nyní MITSUBISHI PAJERO r.v. 98 2,5 Td
co nejde silou, jde silou eště větší proto 4x4
exRENAULT 21 nyní MITSUBISHI PAJERO r.v. 98 2,5 Td
co nejde silou, jde silou eště větší proto 4x4
- Santy
- Junior member
- Příspěvky: 136
- Registrován: stř pro 29, 2004 05:20
- Bydliště: Tišnov
- Kontaktovat uživatele:
Ještě bych k velmi dobře napsanému článku doplnil něco málo o nedotáčivém smyku. Jestliže tedy již taková situace nastane a jdete ze zatáčky ven, není vždy nutné (a ani vždy nejlepší) vyšlápnout spojku, ale většinou stačí jen ubrat plyn a zase lehce přidat (i opakovaně), v té nejkritičtější situaci ale nezbude nic jiného než vyšlápnou spojku a případně ještě autu pomoci do požadovaného směru kratičkým zatažením ruční brzdy.
To ale mám namysli v rychlostech k tomu "použitelných" a v 80km/h bych to s ruční brzdou nezkoušel
To ale mám namysli v rychlostech k tomu "použitelných" a v 80km/h bych to s ruční brzdou nezkoušel
Santy
Laguna 2.0 RXE 1994, klima, vše v elektrice a taky bohužel xenony.
Laguna 2.0 RXE 1994, klima, vše v elektrice a taky bohužel xenony.
- Ivan Rous
- Šílený Ivan
- Příspěvky: 1115
- Registrován: pon led 26, 2004 09:48
- Bydliště: Liberec
- Kontaktovat uživatele:
Mňo, dlho jsem tu nebyl, budu asi mimo diskuzi, přesto si dovolím napsat ještě jednu věc, nevěda, zda to již někdo nepsal:
Jízda z kopce a do kopce může v sobě skrývat v zimě pár záludností. Tak třeba moje R25 když jede po sněhu do kopce (a nemusíte mít plyn na podlaze) má mírnou tendenci k nedotáčivosti a spíše je neutrální, když jede z kopce je silně! přetáčivá. Stejně se chová i Felicie (tam je rozdíl mezi jízdou z a do asi nejmenší) a stejně se kupodivu chovala i Š 105 s motorem vzadu. Žigul se choval téměř přesně obráceně. Mám to vyzkoušené na ledu, na sněhu a nově i na louce pod sněhem (chudák R25 - přední kolo "ten" velkej šutrák ještě přeletělo, no dopadl jsem na něj akorát mým 2 roky starým pravým prahem a je v něm pěkná díra ).
Ivan
Jízda z kopce a do kopce může v sobě skrývat v zimě pár záludností. Tak třeba moje R25 když jede po sněhu do kopce (a nemusíte mít plyn na podlaze) má mírnou tendenci k nedotáčivosti a spíše je neutrální, když jede z kopce je silně! přetáčivá. Stejně se chová i Felicie (tam je rozdíl mezi jízdou z a do asi nejmenší) a stejně se kupodivu chovala i Š 105 s motorem vzadu. Žigul se choval téměř přesně obráceně. Mám to vyzkoušené na ledu, na sněhu a nově i na louce pod sněhem (chudák R25 - přední kolo "ten" velkej šutrák ještě přeletělo, no dopadl jsem na něj akorát mým 2 roky starým pravým prahem a je v něm pěkná díra ).
Ivan
- Mirek-Vsetín
- Junior member
- Příspěvky: 124
- Registrován: čtv pro 02, 2004 01:12
- Bydliště: Vsetín
- Kontaktovat uživatele:
Dám příklad:DDT píše:To, co je v článku napsané platí obecně.
Platí to v létě, na podzim, v zimě, na jaře, prostě pořád.
Je lhostejné, na jakém povrchu se nacházíte. Fyzika nemá dovolenou, prázdniny ani náhradní volno. Vždy se síly sčítají a vždy dokáže pneumatika přenést jen tolik síly, kolik je schopna přenést.
Jestliže na styčnou plochu pneumatika - podklad působí síla větší, než jakou je schopna pneumatika přenést, dojde ke smyku.
Mohou nastat situace, kdy přidání plynu pomůže. To platí ale pouze v případě, že existuje rezerva v síle, kterou je možno přenést. Není li tam rezerva, pak smůla.
Jedu do pravoúhlé zatačky rychlostí 80Km/h, udržuji konstantní rychlost(jen tak lechtám plyn) před zatáčkou, silnice v létě, suchá.
Tak to "vyberu", ďiv neskončim v příkopě .
Jedu do té samé zatáčky při stejných podmínkách,jako v předchozím případě, ale před zatáčkou akceleruji naplno.Moje rychlost je 120Km/h a vyberu jí bez náznaku smyku, což se o předchozím případě nedá říct!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
PSAL JSEM UŽ VÝŠE, ŽE POKUD V ZATÁČCE AKCELERUJEŠ,PŮSOBÍ NA TEBE DALŠÍ SÍLA!TO JE POTŘEBA SI UVĚDOMIT.
Ahojte
Mirek
Renault 21, 2.0 Txi 12V,100Kw (136 Šemíků),Phase 2
Renault 21, 2.0 Txi 12V,100Kw (136 Šemíků),Phase 2
- Čeněk Urbanec
- Člen RCČR
- Příspěvky: 2126
- Registrován: stř úno 25, 2004 22:55
- Bydliště: Žatec
- Kontaktovat uživatele:
Klouzání na sněhu
to Regis: taky přemýšlím o organizaci klouzání na letišti. Mělo by to být u České Lípy. Budu si to organizovat tak nějak soukromě - pro členy klubu R19 a kdo bude chtít přijet (Renaulti maj samozřejmě přednost). Termín pravděpodobně někde koncem ledna, začátkem února 2006, ale záleží na sněhu, dohodě s majitelem, atd. Chtěli bychom to spojit i s ubytováním, pokud to půjde. Takže pokud bys měl zájem, mohu se na tebe pak obrátit s pozvánkou. Pro ostatní to platí samozřejmě také!
Megane CC 2,0 Privilege Luxe, Espace IV 2,0T Privilege (Ex.: 6xR19,Megane,Laguna,Scenic,R5)
- Mario Horak
- Člen RCČR
- Příspěvky: 1320
- Registrován: úte kvě 24, 2005 07:53
- Bydliště: Bratislava, SK
k té škole smyku na letišti
Neplánuje se třeba zimní sraz pro renolťáky někde na moravě? Do České Lípy je to z Brna celkem štreka. Zkoušet to za provozu je blbost, to je bez debaty! A sám na parkovišti bez odborné rady a pomoci to taky není ono. Tak kdyby se něco pořádalo, tak bych byl moc rád.
------------------------------------------
R21 2.2i GTX, 80kW/120PS, r.v.90 sedan
------------------------------------------
R21 2.2i GTX, 80kW/120PS, r.v.90 sedan
- Ivan Rous
- Šílený Ivan
- Příspěvky: 1115
- Registrován: pon led 26, 2004 09:48
- Bydliště: Liberec
- Kontaktovat uživatele:
Mirek-Vsetín píše:Dám příklad:DDT píše:To, co je v článku napsané platí obecně.
Platí to v létě, na podzim, v zimě, na jaře, prostě pořád.
Je lhostejné, na jakém povrchu se nacházíte. Fyzika nemá dovolenou, prázdniny ani náhradní volno. Vždy se síly sčítají a vždy dokáže pneumatika přenést jen tolik síly, kolik je schopna přenést.
Jestliže na styčnou plochu pneumatika - podklad působí síla větší, než jakou je schopna pneumatika přenést, dojde ke smyku.
Mohou nastat situace, kdy přidání plynu pomůže. To platí ale pouze v případě, že existuje rezerva v síle, kterou je možno přenést. Není li tam rezerva, pak smůla.
Jedu do pravoúhlé zatačky rychlostí 80Km/h, udržuji konstantní rychlost(jen tak lechtám plyn) před zatáčkou, silnice v létě, suchá.
Tak to "vyberu", ďiv neskončim v příkopě .
Jedu do té samé zatáčky při stejných podmínkách,jako v předchozím případě, ale před zatáčkou akceleruji naplno.Moje rychlost je 120Km/h a vyberu jí bez náznaku smyku, což se o předchozím případě nedá říct!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
PSAL JSEM UŽ VÝŠE, ŽE POKUD V ZATÁČCE AKCELERUJEŠ,PŮSOBÍ NA TEBE DALŠÍ SÍLA!TO JE POTŘEBA SI UVĚDOMIT.
Ahojte
Ivan
Re: Klouzání na sněhu
regis@inmail.cz, cim drive dopredu tim lepe. Diky.Ivon píše:to Regis: taky přemýšlím o organizaci klouzání na letišti. Mělo by to být u České Lípy. Budu si to organizovat tak nějak soukromě - pro členy klubu R19 a kdo bude chtít přijet (Renaulti maj samozřejmě přednost). Termín pravděpodobně někde koncem ledna, začátkem února 2006, ale záleží na sněhu, dohodě s majitelem, atd. Chtěli bychom to spojit i s ubytováním, pokud to půjde. Takže pokud bys měl zájem, mohu se na tebe pak obrátit s pozvánkou. Pro ostatní to platí samozřejmě také!
Lesshuhn, Cenek, Ivan: Cemu se divite, to nevite ze formule R21 nema pri malejch rychlostech dost pritlaku a proto nesedi??? Nicmene to co pise Mirek muze fungovat pokud ma napriklad poloprazdny zadni gumy (=> pretacivy auto). Ale radeji uz bych to nerozebiral.
Mario Horak: elipsu
Renault 19 16S Phase 2 (1995) - rozbito a prodano
BMW 5 Touring (e39/2, 2002)
BMW 5 Touring (e39/2, 2002)
- kšanda
- Člen RCČR
- Příspěvky: 2744
- Registrován: úte úno 08, 2005 22:09
- Bydliště: Praha - Zahradní Město -> Orlické Záhoří
- Kontaktovat uživatele:
Re: Klouzání na sněhu
svatá pravda. můžu potvrditRegis píše:
Lesshuhn, Cenek, Ivan: Cemu se divite, to nevite ze formule R21 nema pri malejch rychlostech dost pritlaku a proto nesedi???
Prej jen francouzi dělaj auta pro lidi. Ale co my prasata?
exRENAULT 21 nyní MITSUBISHI PAJERO r.v. 98 2,5 Td
co nejde silou, jde silou eště větší proto 4x4
exRENAULT 21 nyní MITSUBISHI PAJERO r.v. 98 2,5 Td
co nejde silou, jde silou eště větší proto 4x4
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 hostů