Nový Scénic dostal většího brášku!

Renault odtajnil první snímky a informace o novém Scénicu v prodloužené verzi Grand (na snímku je vlevo)

Na letošním ženevském autosalonu budil velkou pozornost premiérově vystavený nový Renault Scénic. A to nejen svým velmi povedeným designem, ale i zásadním posunem svého charakteru. Z klasického rodinného MPV (jejichž prodej neustále klesá) se totiž přeměnil v efektní crossover, jejichž prodejní čísla naopak prudce rostou. Nová generace Scénicu si ovšem nezachovala jen své jméno a velkorysou nabídku prostoru, ale i nabídku dvou velikostí karoserie.

Další crossover

Novinku s předponou „Grand“  ovšem Renault do Ženevy nepřivezl, ale ukázal ji až nyní.  Opět nabídne až sedmimístnou kabinu nebo 5 míst a mimořádně velký zavazadlový prostor, přičemž crossoverový charakter kratší verze zůstal plně zachován. I verze Grand tedy sází na nadprůměrnou světlou výšku (místo dřívějších 13 cm zvětšeno na 16 cm) a použití obrovských dvacetipalcových kol dodávaných coby standardní výbava. Renault ovšem upozorňuje, že vzhledem k použitým pneumatikám rozměru 195/55 R20 s výškou bočnic 10,7 cm (stejně vysoké bočnice měl i předchůdce jezdící na sedmnáctkách) nepřijde zkrátka ani tradičně nadprůměrný jízdní komfort. Renault také uvádí, že pro nový Grand Scénic byly vyvinuty speciální pláště se sníženým valivým odporem, které pozitivně ovlivňují spotřebu paliva. Otázkou ovšem zůstává, kolik takové speciální dvacetipalcové pneumatiky budou stát, resp. na kolik majitele nového Scénicu či Grand Scénicu přijde jeho přezutí na nové pneumatiky…

Ve všech směrech růst

A jak dopadá srovnání vnějších rozměrů nového Grand Scénicu s jeho stejnojmenným předchůdcem? Při délce 463 cm je novinka o 7,5 cm delší, šířka 186 cm znamená mezigenerační nárůst o 2 cm a výška 166 cm se zvětšila o 1,5 cm. Rozvor dlouhý 280 cm se protáhl o 3,5 cm (ve srovnání s novým Scénicem činí přírůstek 7 cm) a zásadního rozšíření se dočkal i rozchod obou náprav. Vpředu je charakterizován hodnotou 159 cm (+5,9 cm), vzadu 158 cm (+4,4 cm). Zajímavé je také mezigenerační srovnání předního převisu karoserie. Ten u novinky činí 93 cm (+4,6 cm), naopak zadní převis měří jen 89,9 cm (-6 cm).

Prodloužený elegán

Design nového Grand Scénicu samozřejmě úzce navazuje na jeho kratší verzi, se kterou je identický až po sloupky B. Naopak zadní prodloužený pár dveří i delší zadní blatníky a okna zavazadlového prostoru jsou odlišné a zcela nově jsou pojaty i koncové svítilny. Ty totiž navazují na snížené zadní okno a jejich vnější části na blatníku nyní míří směrem vzhůru, podél C sloupků. Nový je i zadní nárazník, která má na svých rozích vertikální lomený prolis. Celkově lze říci, že zatímco záď krátké verze sází na klidnou zaoblenou eleganci, zadek verze Grand s mnohem ostřejšími linkami působí energičtěji. Za zmínku jistě stojí i fakt, že již od druhého stupně výbavy nový Grand Scénic dostane střešní ližiny s hliníkovou povrchovou úpravou, což zdůrazní jeho cross-overový charakter a zároveň usnadní instalaci střešních nosičů kol, lyží a dalších sportovních potřeb. Na přání se bude dodávat také neotevíratelné panoramatické střešní okno, které kabinu výrazně prosvětlí.

Jak variabilní?

Výrobce ve své tiskové zprávě zdůrazňuje variabilitu interiéru a jeho snadné přizpůsobení okamžitým přepravním potřebám. Ke sklopení části děleného zadního opěradla směrem dopředu dojde samočinně, stačí jen uvolnit jeho západku páčkou na boku zavazadlového prostoru. Zvětšený zavazadlový prostor se přitom chlubí téměř rovnou podlahou, bez jakéhokoliv rušivého schodu. Je ovšem otázka, zda-li se některým uživatelům současné či minulé generace při přechodu k novince nebude stýskat po třech samostatných sedačkách ve druhé řadě.  Nová generace totiž přešla na běžnou lavici dělenou v poměru 2/3 ku 1/3, byť samozřejmě v podélně posuvném provedení. Jednoznačně vítaná ovšem bude možnost získat vpřed sklopné opěradlo spolujezdce, které umožňuje bezproblémový transport úzkých předmětů dlouhých až 2,85 m.

A co kufr?

Zvětšená délka vozu se samozřejmě odrazila na podstatně štědřejším objemu jeho zavazadlového prostoru. V případě pětimístné konfigurace totiž nabízí 718 l objemu, což ve srovnání s novým „krátkým“ Scénicem činí přírůstek 222 l. A pokud základní objem zavazadelníku nového Grand Scénicu porovnáme s jeho předchůdcem, zjistíme přírůstek 40 l. Jak je u Scénicu již dobrý zvykem, velký důraz kladli konstruktéři také na odkládací prostory v kabině, jejichž celkový objem činí úctyhodných 63 l.

Osvědčené motory + hybridní novinka

O pohon nového Scénicu, resp. Grand Scénicu se budou starat dnes již osvědčené přeplňované čtyřválcové motory – 4 naftové a 2 benzinové.  Jedná se o jednotky s označením dCi 115 (objem 1,5 l), dCi 130 (1,6 l) a dCi 160 (1,6 l s dvojitým přeplňováním). Příznivci benzínu pak budou moci sáhnout po jednotkách TCe 115 a TCe 130 (obě s objemem 1,2 l).  Zajímavou novinkou bude verze dCi 110 Hybrid Assist, která kombinuje turbodiesel 1,5 l s elektromotorem. Tento vůz bude ukládat přebytečnou pohybovou energii při zpomalování do akumulátoru a z něj pak bude při akceleraci čerpat elektřinu elektromotor, který bude pomáhat hlavnímu naftovému motoru. U naftového dCi 110 bude možné volit mezi manuální a samočinnou převodovkou, naopak u špičkového dCi 160 bude automat standardem bez alternativy. Benzinové motory dostanou výhradně šestistupňový manuál.

Důkladná asistence

Stejně jako základní Scénic, i „Grand“ se samozřejmě může pochlubit vyspělými asistenčními systémy usnadňujícími řidiči život. Máme na mysli zejména nouzové samočinné brzdění AEBS s detekcí chodců, které se poprvé v tomto segmentu stává součástí standardní výbavy. Vůz se taky může pochlubit systémem Multi-Sense, který řidiči umožňuje výběr z několika jízdních projevů vozu (citlivost plynového pedálu, tuhost posilovače řízení, hlasitost zvuku motoru a v případě použití samočinné převodovky i odlišný algoritmus její činnosti). Chybět samozřejmě nebude ani multimediální systém R-Link 2 ovládaný prostřednictvím velkého tabletu zabudovaného do středu přístrojové desky a barevný head-up displej. V nabídce bezpečnostních systémů bude k dispozici i asistent pro jízdu v pruzích, adaptivní tempomat či systém sledující míru únavy řidiče.

Nový Scénic i Grand Scénic se dostanou do prodeje na sklonku letošního roku.



(24.5. 2016)


Roman Poláček


Galerie


Nový Renault Scénic se bude opět nabízet i v prodlouženém provedení Grand (na snímku vlevo) Příď verze Grand je společná se základním Výrazně prodloužený rozvor umožnil zvětšit délku zadních dveří. Elegantní vlnka na spodním okraji bočních oken zůstala zachována.
Stejně jako u předchůdce je záď verze Grand zcela nová. Zvětšené zadní okno i krajní segmenty zadních svítilen protažené až ke střeše působí dynamičtěji, než obdobné partie u běžného Scénicu. Verze Grand může být osazena obrovským neotevíratelným střešním oknem. Co ale udělá s tuhostí karoserie a jejím těžíštěm? Zadní sedačky lze sklopit pouhým tahem za páčku po stranách zavazdlového prostoru. Vzniklá plocha je bez jakéhokoliv schodu a téměř rovná.
A zde ještě jeden obrázek demonstrující schopnost převážet i hodně rozměrné předměty Moderní automobilový světlomet musí nejen perfektně svítit, ale i pěkně a výrazně vypadat... Detailní pohled na zcela novou zadní svítilnu. Opět je rozdělená mezi blatník a zadní výklopnou stěnu, jejich tvar se ale ve srovnání se základní verzí zcela změnil
Jeden z pokročilých designových návrhů, zde již v barevném provedení Designéři již od počátku počítali s nezvykle velkými koly Tato černobílá črta již dodbře vystihuje skvěle vyvážené proporce budoucího vozu


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 3. Zajisti místo výstražným trojúhelníkem.