Nový Renault Mégane - další informace, osobní dojmy a snímky

Nový Mégane hatchback přivítáme na českém trhu na jaře 2016



Nový Renault Mégane se coby jeden z nejprodávanějších modelů evropské nižší střední třídy stal napjatě očekávanou novinkou letošního roku. První zprávu o tomto vozu jsme již přinesli v září, nyní doplňujeme další důležité informace a obrázky.

Delší a nižší

Nejdříve tedy k plánované nabídce této řady – jako první dorazí k zákazníkům základní pětidveřový hatchback. Vůz je dlouhý 4359 mm (oproti předchozí generaci +94 mm) a jeho rozvor narostl na 2669 mm. Naopak výška karoserie činí jen 1447 mm (-25 mm). Při návštěvě frankfurtského autosalonu jsme si  vůz pořádně prohlédli. A jaké jsou naše první dojmy? Auto nás opravdu dostalo svým designem – nejen na fotografiích, ale i ve skutečnosti je skutečně krásné. Díky snížené výšce, zkráceným převisům a širokému postoji působí tento hatchback velmi sportovně, zejména pak na největších nabízených kolech o velikosti 18 palců.

Součástí základní výbavy jsou diodové svítilny pro denní svícení, vyšší verze budou moci za příplatek získat i plně diodové světlomety. Výbavu bude možno obohatit také celou armádou asistenčních systémů, takže auto může řidiče upozorňovat na auta či motocykly nacházejících se v mrtvém úhlu jeho zrcátek, samo nouzově dobrzdit v městských kolonách, signalizovat řidiči vybočení z jeho jízdního pruhu, zobrazovat právě míjené dopravní značky na přístrojové desce a samo zaparkovat (přesněji bez ovládání volantu).

Kvalitní, ale vzadu poněkud těsný

Z interiéru na nás dýchla prvotřídní kvalita dílenského zpracování a také velmi hodnotné materiály – třeba vršek přístrojové desky je měkčený a kabina může být dokonce tlumeně osvětlena svítícími linkami na středovém panelu a výplních dveří.  Vystavované vyšší verze výbavy měly na středovém panelu velký displej navigace systému R-Link. Rychloměr je i nadále digitální, zatím co otáčkoměr je řešen ve formě elektronicky zobrazované analogové stupnice klenoucí se nad ním. Potěší zachování teploměru chladicí kapaliny, který již u některých konkurenčních modelů padl na oltář úspor. Rádi bychom se mýlili, ale odhadujeme, že tentokrát již elektrická parkovací brzda bude jedinou možnou volbou, což ne všechny řidiče potěší...

Tvarování sedaček i posaz za volantem nás plně uspokojily. U sportovně laděné verze GT mají přední sedadla integrované (a tedy neseřiditelné) opěrky hlavy a zvýrazněné boční vedení těla. Trochu zklamáním se ukázal být prostor na zadních místech. Zde (navzdory mírně prodlouženému rozvoru) stále panuje určitá stísněnost – vyšší postavy zde nenaleznou dost místa ani pro kolena, ani pro hlavu a velmi malá okna v zadních dveřích by u někoho mohla vyvolávat i mírně klaustrofobické pocity.  S místem pro kolena zadních pasažérů to v novém Méganu sice není tak zlé jako v nejnovějším Peugeotu 308, ale třeba Volkswagen Golf nebo nový Opel Astra je na tom v tomto parametru lépe. Jsme si ale téměř jisti, že nový Mégane v připravované verzi kombi opět dostane výrazně prodloužený rozvor, takže by (spolu s podstatně zvětšeným zavazadlovým prostorem) opět mohl uspokojit i prostorové potřeby českých rodin a obchodních cestujících. Však také provedení Grandtour u odcházející III. generace na českém trhu tvoří naprostou většinu prodejů této modelové řady.

U nového hatchbacku výrobce udává základní objem kufru 384 litrů, nevíme ale, jestli je v tomto údaji započítán i prostor pro rezervní kolo či nikoli. Subjektivně se nám jeho objem zdál spíše průměrný (v měřítcích hatchbacků této třídy). Zadní výklopná stěna se otevírá do slušného úhlu, takže v ohrožení nebudou ani hlavy vyšších uživatelů. Budeme se ale muset smířit s poměrně vysokou nákladovou hranou. Jelikož se ale jedná o verzi hatchback a nikoliv kombi, příliš bychom jí nekritizovali, protože zásadním způsobem zvyšuje tuhost karoserie, resp. její odolnost vůči kroucení. Kapota motoru byla opatřena praktickými plynokapalinovými vzpěrami, takže ji není třeba pracně zvedat a zasunovat rozpěrnou tyč do kapoty.

A co technika?

Co se týče podvozku, nový Mégane používá stejnou unifikovanou podvozkovou platformu, jako sesterský Nissan Pulsar (Nissan je jak známo alianční partner Renaultu). Přední nápravu tedy tvoří klasická konstrukce tvořená vzpěrami McPherson a spodními příčnými rameny, zadní kola spočívají na vlečených ramenech spojených zkrutnou příčkou. Sportovní varianta GT navíc dostane také elektrické aktivní přiřizování zadních kol (stejným budou disponovat i některé verze nového modelu Talisman). Nabídku motorů zatím bude tvořit trojice zážehových a stejný počet vznětových motorů.  Jednotky s obchodním označením TCe 100 a TCe 130 jsou standardně spojeny s manuálně řazenou převodovkou. Přesný objem těchto motorů ještě neznáme, první z nich ale pravděpodobně bude nově naladěný tříválec 0.9 TCe známý z Clia ve spojení s manuálním pětikvaltem. Verzi TCe 130 určitě pohání známý přeplňovaný čtyřválec 1,2 l a kromě šestistupňového manuálu bude k mání i se samočinnou dvouspojkovou převodovkou se šesti rychlostními stupni. Prozatím vrcholný model GT dostane turbodiesel Energy dCi 165 a to výhradně se šestistupňovým automatem. Jen pro vybrané trhy (včetně ČR!) bude k mání také klasická nepřeplňovaná benzinová šestnáctistovka, která uspokojí konzervativní zájemce a zároveň nabídne cenově nejpříznivější motorizaci. Zahraniční novináři spekulují také o nasazení přeplňované benzinové šestnáctistovky, kterou by nový Mégane mohl převzít od sesterského Nissanu Pulsar, Renault ale tuto možnost zatím nepotvrdil.

Kdy u nás + další informace o novinkách Renaultu a Dacie

A nyní to nejdůležitější – nový Renault Mégane s pětidveřovou karoserií hatchback dorazí do českých showroomů v březnu 2016. Kombi, které si na našem trhu pravděpodobně zachová označení Grandtour, do ČR příjde koncem roku 2016. S třídveřovou karoserií ani s karoserií typu coupé cabrio se již v nové generaci nepočítá, protože vzhledem k jejich nízkým prodejům by se nevyplatily. Do budoucna se prý ale můžeme těšit na ostré provedení pětidveřového hatchbacku RS vyvinuté sportovní divizí Renault Sport, možná ale projde podobnou proměnou charakteru, jako u nejnovější generace Clia... Oblíbený a cenově výhodný sedan Fluence, odvozený od výběhového Méganu III. generace, se na českém trhu bude prodávat ještě i příští rok. Dodejme také informace o dalších novinkách – prodej nového sedanu střední třídy Talisman v ČR odstartuje již na sklonku letošního roku, verze Grandtour (kombi) dorazí až o rok později. V tuto dobu bychom se také konečně měli dočkat Clia a Capturu s motorem 1.2 TCe ve spojení s manuální převodovkou. Se sportovním provedením R. S. se naopak vůbec nepočítá v případě nového Twinga  - důvodem je zřejmě koncepce pohonu s motorem vzadu a příliš vysoká karoserie. Skvělou zprávou je ovšem to, že Renault pracuje na vývoji nové generace větších benzinových i vznětových motorů, takže v budoucnu se pod kapotou Talismanu i Espace dočkáme i větších motorů než pouhých šestnáctistovek!

Dozvěděli jsme se také zajímavé informace o novinkách značky Dacia. Sandero a Logan s automatickou převodovkou se v ČR objeví v prodeji již koncem letošního roku a do budoucna se její nasazení zvažuje i v Dusteru. Špatné zprávy bohužel přinášíme pro obdivovatele pick-upu Oroch (odvozeného od Dusteru) i příznivcům sportovního Renaultu (Dacie) Sandero R.S. Oba tyto modely jsou určeny jen pro jihoamerické trhy a do Evropy se nepodívají. Nepotvrdily se také dřívější zvěsti o příchodu nové městské minidacie na bázi Twinga minulé generace.

(15.10. 2015)


Roman Poláček


Galerie


Nový Mégane bezesporu patří mezi nejpůvabnější vozy nižší střední třídy Stejně jako v případě současného Clia, také nový Mégane sází na redukovanou celkovou výšku a poměrně nízká boční okna Z tohoto úhlu vynikají svalnaté zadní blatníky, které již tají známe z Clia IV, z Capturu a nově i z Talismanu
Navzdory prodlouženému rozvoru je nabídka místa pro nohy zadních cestujících stále podprůměrná, ale připravovaná verze kombi tento nedostatek jistě eliminuje Není to ještě zcela jisté, ale vypadá to, že u nové generace se již elektrická parkovací brzda stane standardem... Pohled na verzi se samočinnou převodovkou. Kvitujeme, že sekvenční řazení probíhá logickým způsobem, takže nahoru se řadí směrem k sobě a dolu od sebe
Diodové denní svítilny ve tvaru klů jsou standardem všech verzí Zatím na všech uvolněných snímcích je nový Mégane zobrazen na největších nabízených kolech o velikosti 18 palců Zadní svítilny protažené až k firemnímu logu má nový Mégane podobné, jako o třídu větší Talisman
Špičkové osmnáctipalcové disky vypadají úžasně, pro nepříliš kvalitní české silnice a dálnice se ale moc nehodí Takto budeme nový Mégane vídávat v protisměru po setmění... ...a takto, když jej dojedeme. Pěkné, že?


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 7. Dohodni případné svědky.