Nové Twingo od A do Z (II. díl)

Nový Renault Twingo má ambice pořádně rozčeřit hladinu třídy minivozů

Plníme slib a přinášíme druhou část podrobného popisu nového Renaultu Twingo:

Zavazadlový prostor nad motorem

Zavazadlový prostor se nachází nad plochým motorem. Kufr má rovnou podlahu (podle prvních testů se ale i přes přítomnou tepelnou izolaci od motoru mírně ohřívá), která leží přesně v úrovni nákladové hrany a nenarušují ji podběhy zadních kol. Základní objem 219 l je skromný i v kategorii minivozů a je důsledkem jeho nevelké hloubky. Lze jej snadno zvětšit sklopením zadního sedadla (u vyšších stupňů výbavy je souměrně dělené na dvě části). Vznikne přitom vzorně rovná plocha o délce 1,35 m. Pokud na délku v horních partiích kufru schází jen pár centimetrů, lze zadní opěradlo aretovat ve vzpřímenější poloze. Je tak zachována čtyřmístná obsaditelnost, byť za cenu citelného snížení komfortu zadních pasažérů… Objem kufru při sklopení obou polovin zadního opěradla a využití prostoru až po strop výrobce bohužel neuvádí. Velkou výhodou nového Twinga je opěradlo spolujezdce sklopné vpřed. Pak totiž vznikne prostor pro přepravu předmětů dlouhých až 2,31 m, což je vzhledem k celkové délce vozu 3,59 m opravdu úctyhodný výkon… Rezervní kolo nové Twingo nepoužívá, a to i proto, že pneumatiky na předních a zadních kolech mají odlišný rozměr (zadní jsou o 2 cm širší). Vůz je vybaven lepicí sadou a kompaktním kompresorem. Obojí se skrývá ve schránce ukryté v podlaze pod přístrojovou deskou na straně spolujezdce. Jak už to u francouzských vozů bývá, také kabina nového Twinga nabízí spoustu různých důmyslných odkládacích prostor. Jejich uspořádání je přitom částečně možné přizpůsobit požadavkům zákazníka. Například schránka před koleny spolujezdce může mít 3 podoby – otevřené poličky, klasické uzavíratelné schránky nebo vyjímatelné tašky s ramenním popruhem. Celkový objem odkládacích schránek činí rekordních 52 litrů, z toho 29 litrů připadá na prostor pod zadním sedákem.

Bezpečnost na úrovni

Jak je u Renaultu dobrým zvykem, pasivní bezpečnosti nového Twinga byla věnována maximální pozornost. Cílem bylo dosažení maximálního, pětihvězdičkového hodnocení i v podstatně zpřísněném režimu nezávislých nárazových zkoušek Euro NCAP. Konstruktéři se přitom museli vyrovnat nejen s velmi krátkými převisy karoserie (a z toho plynoucími krátkými deformačními zónami), ale také s faktem, že při těžkém čelním střetu musela podvozková platforma bezpečně vydržet i kinetickou energii přicházející zezadu od pohonné jednotky. Na nosníky podlahové části, boční výztuhy dveří a sloupky karoserie je proto použita ultrapevná ocel. Zvláštní pozornost byla věnována ochraně zadních cestujících při těžkém nárazu do zádě vozidla. Přepážka, oddělující motorový prostor od prostoru pro cestující, je proto vyztužena speciálními příčníky. Přední blatníky i kapota je vyrobena ze speciálního plastu, což minimalizuje zranění chodce při kontaktu s karoserií a zároveň to přispívá k její nízké hmotnosti. Ochranu dospělých cestujících zajišťuje čtveřice standardně montovaných airbagů. Boční jsou dvoukomorového typu, takže chrání jak hrudník, tak i hlavu (nikoliv však hlavu zadních pasažérů, jak je tomu u střešního vaku záclonového tvaru).  Přední bezpečnostní pásy s přepínači jsou vybaveny obzvlášť účinnými omezovači tahu a tyto omezovače mají i zadní pásy. Aktivní přední opěrky hlavy poskytují zvýšenou ochranu krční páteře. Senzory bočních airbagů mají extrémně rychle pracující čidla nárazu nové generace. Samozřejmě se nezapomnělo ani na děti – montáž autosedačky zády ke směru jízdy je možná na třech místech ve voze. Na zadním sedadle nechybí dva tříbodové úchyty ISOFIX a na zadní straně zadního opěradla se nacházejí úchyty typu Top tether. Součástí standardní výbavy každého Twinga III je také armáda asistenčních systémů – ABS s asistentem nouzového brzdění (AFU), stabilizační systém ESC, upozornění na nezapnuté bezpečnostní pásy pro všechny cestující, nastavitelný omezovač rychlosti, systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) a asistent při rozjezdu do kopce (po dobu 2 s brání couvnutí vozu po povolení pedálu brzdy). Zadní parkovací senzory mohou být doplněny také parkovací kamerou, jejíž obraz se přenáší na displej navigace. Na přání může být nové Twingo vybaveno systémem, který světelným a zvukovým znamením upozorňuje řidiče, jakmile vůz bez zapnutého ukazatele směru začne opouštět svůj jízdní pruh.

Opět ze Slovinska

Nový Renault Twingo se (stejně jako jeho předchůdce) vyrábí ve slovinském závodu Novo Město. Na jedné lince zde vzniká spolu se svým sourozencem, novou generací Smartu ForFour. Ten používá stejnou podvozkovou platformu i pohonné jednotky, ale odlišný vnější i vnitřní design. Kvůli dosažení špičkové kvality produktu a požadované zvýšené výrobní kapacity byl tento závod zrekonstruován a zmodernizován nákladem 450 milionů eur (modernizace lisovny, montážní linky i lakovny). K výraznému zvýšení tzv. vnímané kvality se přijala řada opatření již při vývoji a konstrukci (např. zmenšení spár karoserie, redukce montážních vůlí, začištění všech viditelných svarů apod). Na rozdíl od řady konkurentů v tomto segmentu (např. Škody Citigo) se v kabině ani v zavazadlovém prostoru nového Twinga nesetkáte s téměř žádným nekrytým plechem.



Vývoj nového Twinga začal v roce 2008, až v dubnu 2010 ale Renault uzavřel smlouvu s německou automobilkou Daimler o společném vývoji malého pětidveřového vozu s motorem vzadu.  To oběma partnerům umožnilo dosáhnout potřebné rentability celého nákladného projektu, zejména pak vývoje zcela nové podvozkové platformy s motorem vzadu a pohonem zadních kol.

Které koupit a za kolik?

Při pohledu do českého ceníku nového Twinga je okamžitě jasná jedna věc – české zastoupení očekává, že drtivou většinu prodejů potáhne základní motorizace 1.0 SCe/52 kW, zatímco silnější 0.9 TCe/66 kW je zde spíš jako exkluzivní doplněk. S tímto odhadem souhlasíme a navíc podle prvních testů je prý slabší motor do města mnohem příjemnější, protože nabízí plynulejší nárůst točivého momentu. Tomu, kdo se ale s novým Twingem chystá častěji i mimo městské aglomerace, bychom přesto doporučili spíše silnější devítistovku (překvapí, že podle údajů výrobce má ve městě dokonce nižší spotřebu paliva). Největší rychlost základní verze 151 km/h by u mětského vozíku nemusela vadit, ovšem uváděné zrychlení z 0 na 100 km/h za sáhodlouhých 16 s moc nepotěší… To verze 0.9 TCe se na stovku dostane o výrazné 4 s rychleji a rozjede se až na 165 km/h.
Buď jak buď, Twingo 1.0 SCe se základním stupněm výbavy Life stojí 214 900 Kč. Za tuto cenu dostanete pětidveřový minivůz jezdící na ocelových patnáctkách vybavený 4 airbagy (boční by měli chránit i hlavu předních pasažérů), systémy ABS a ESC, posilovačem řízení, palubním počítačem, centrálním zamykáním s dálkovým ovládáním, výškově nastavitelným volantem a dopředu sklopným opěradlem spolujezdce.  Musíte se ale obejít třeba bez výškové regulace sedadla řidiče a spokojit se s neděleným zadním opěradlem a mechanickým stahováním oken. Cenový protipól, tedy prozatím vrcholnou verzi, tvoří Twingo 1.0 SCe Intens. Kromě výše uvedených položek s u něj můžete těšit i na patnáctipalcová kola v litém provedení, propracovanější úložné prostory, tempomat, systém varování před opuštěním jízdního pruhu, posilovač řízení s variabilním účinkem, výškovou regulaci sedadla řidiče, elektricky ovládaná přední okna, rádio s MP3 přehrávačem, dělené zadní opěradlo a hlavně manuálně ovládanou klimatizaci. Také můžete vybírat ze spousty příplatkové výbavy (např. automatickou klimatizaci, světelný a dešťový senzor, multimediální a navigační systém R-Link).
Vyčerpávající údaje o cenách a výbavě nového Twinga naleznete na adrese www.renault.cz

Renault Twingo 1.0 SCe 70 (0.9 TCe 90) – přehled technických údajů

Pětidveřový čtyřmístný miniautomobil s motorem vzadu a pohonem zadních kol.
Motor: zážehový řadový tříválec uložený napříč nad zadní nápravou a skloněný o 49 stupňů vzad. Atmosférické plnění (přeplňování turbodmychadlem, mezichladič stlačeného vzduchu). Zdvihový objem 999 cm3 (898 cm3). Největší výkon 52 kW při 6000 ot./min (66 kW při 5500 ot./min). Největší točivý moment 91 N.m při 2850 ot./min (135 N.m při 2500 ot./min). (Systém Stop&Start ). Chladič s elektrickým větrákem a nádržky provozních kapalin uložen v přídi.
Převodné ústrojí: Pětistupňová přímo řazená převodovka v bloku s motorem, řadicí páka na podlaze. Pohon zadních kol.
Podvozek: Přední kola zavěšena na spodních příčných ramenech a vzpěrách McPherson, příčný zkrutný stabilizátor. Zadní kola zavěšena na nápravě typu De Dinon. Odpružení vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči. Hřebenové řízení s elektrickým posilovačem (s variabilním převodem). Dvouokruhová brzdová soustava. Vpředu kotoučové brzdy, vzadu bubny. Podtlakový posilovač, ABS, stabilizační systém ESC. Přední pneu 165/65 R15 nebo 185/50 R16, zadní pneu 185/60 R16 nebo 205/45 R16. Na přání kola a pneumatiky 17 palců. Objem palivové nádrže 35 l.
Karoserie: Pětidveřový hatchback. Základní objem zavazadlového prostoru (zadní opěradla ve standardní poloze, měřeno pod kryt) 0,188 m3. Objem po sklopení zadního sedadla výrobce neudává.
Rozměry a hmotnosti: Vnější rozměry 3595 x 1646 x 1554 mm. Rozvor náprav 2494 mm, rozchod kol vpředu/vzadu výrobce neudává. Pohotovostní hmotnost 864 kg (823 kg). Užitečné zatížení 495 kg (439 kg).
Jízdní výkony: Největší rychlost 151 km/h (165 km/h). Zrychlení z 0 na 100 km/h za 16 s (12 s). 1000 m s pevným startem za 37,1 s (33 s). Spotřeba paliva (městský provoz, mimoměstský provoz, kombinovaný provoz) 5,6, 3,9, 4,5 l/100 km (4,9, 3,9, 4,3 l na 100 km). Emise CO2 při kombinovaném cyklu (g na km) 105 g (99 g).

(30.9. 2014)


Roman Poláček


Galerie


Základní trojice barevných odstínů novému renaultovskému prckovi sluší, co říkáte? Čelí i boční airbagy patří do standardní výbavy. Boční vaky by měli chránit hrudník i hlavu, ale stropní záclonové bagy považujeme za lepší řešení. Pro minivůz bohužel příliš drahé... Díky standardně sklopnému opěradlu spolujezdce může Twingo převážet i velmi dlouhé předměty
Na přístrojvé desce může být držák, do kterého lze snadno uchytit chytrý mobilní telefon Druhou a nákladnější možností je osvědčený pevně zabudovaný systém R-Link Nové Twingo vzniká (spolu se sesterským Smartem forfour) v důkladně zmodernizovaném závodu Renaultu ve slovinském Novom Meste
Nejvíc financí spolykala zbrusu nová lakovna, plnící nejvyšší kvalitativní i ekologické nároky Pohled na montážní linku Ve srovnání s předchůdcem se zúžily spáry a zpřísnily výrobní tolerance
Takovýto reklamní snímek byl velmi známý již u Twinga I. generace Místo dvojice zápasníků Sumo Renault pro demonstraci prostornosti kabiny tentokrát zvolil profesionálního basketbalistu Jedna z pozdních designových črt se již od skutečnosti téměř nelišila...


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Při nehodě na dálnici: Odejdi mimo vozovku, na svah nebo za svodidla.