Nové Twingo od A do Z (I. díl)
Dvě desetiletí a rok po představení Twinga I. generace Renault přichází s jeho třetím vydáním. Od září si ho mohou zakoupit i zákazníci v České republice. O tomto technicky nesmírně zajímavém miniautomobilu jsme stručně psali již letos v únoru, teprve nyní jsou ale o tomto vozu k dispozici všechny informace
Výrazné a hravé
Nové Twingo pokračuje v současné designové strategii značky Renault, ve které reprezentuje lístek „Play“, představuje tedy renaultovský design v hravém vydání. Byl navržen v návaznosti na studie vozů Twin´Z a Twin´Run, představené v polovině loňského roku. Vzhled vozu se inspiruje původním Twingem I. generace (roztomilý výraz přídě), ale i slavnou R5 (sklon zádě, tvar zadních svítilen), resp. R5 Turbo (tvar zadních blatníků při pohledu zezadu). Stejně jako u Twinga I. generace v jeho designu hrají významnou roli také veselé, výrazné barvy, a to jak v exteriéru, tak i v interiéru. Základní paletu vnějších laků tvoří odstíny série Pop: modrá Dragée, červená Flamme, žlutá Eclair a bílá Cristal. Tuto škálu doplňuje modrá Pacifique, černá Etoile a hnědá Cappuccino.
Stejně jako Twingo I, také Twingo III okamžitě zaujme sympatickou tváří, která trochu připomíná lidský obličej. Mezi výraznýma, ale dobrosrdečnýma „očima“ (v jejich horní části se nachází blikače, které připomínají „víčka“) se jako „nos“ nachází výrazné logo značky, propojené se světlomety černými pruhy. Ve spodní části nárazníku je vytvořen nízký vstup chladicího vzduchu. Na boku karoserie překvapují nejen její minimální převisy, ale také výrazná dvojitá boční linka v úrovni pasu. Může být podtržena některým z řady nabízených polepů. Nejen první, ale i dobíhající druhá generace Twinga byla výhradně třídveřová, což se stávalo stále palčivější konkurenční nevýhodou. Nové Twingo proto logicky přešlo na dva páry bočních dveří. Díky nim je tedy dobře přístupné i zadní sedadlo, což představuje zásadní zlepšení užitné hodnoty. Kliky zadního páru dveří jsou ale rafinovaně skryté do rámu jejich oken, takže na první pohled nové Twingo vypadá jako třídveřový vůz (stejný „fígl“ Renault použil také u nejnovější generace Clia, resp. Clia Grandtour. Novinka to ale není, již mnohem dříve toto řešení používala Alfa Romeo u modelu 147 a 156). Rozměrný spoiler nad zadním oknem Twinga III omezuje jeho špinění a zlepšuje obtékání zádě vzduchem.
Tak, jak to žádá dnešní doba, byl velký důraz kladen také na možnosti personalizace karoserie – kryty vnějších zpětných zrcátek, lišty v čelní masce a lišty na plastových obkladech dveří mohou být modré, červené nebo bílé. K dispozici je dále 6 druhů polepů karoserie, 3 druhy patnáctipalcových krytů plechových kol a čtyři druhy kol z lehkých slitin (velikost 15 nebo 16 palců). Na přání je možné zvolit také elektricky ovládaný plátěný díl střechy, otevírající otvor dlouhý 71 a široký 68 cm.
Veselé i uvnitř
Pracoviště řidiče se designéři snažili koncipovat tak, aby působilo hravě, a přitom dynamicky. Všechny přístroje jsou sdruženy do kompaktního štítu lemovaného okrasným barevným pruhem. Přední sedadla mají opěrky hlavy integrované do opěradel. Již od druhé úrovně výbavy si zákazník volí některý ze tří barev čalounění – modré, šedé nebo červené, vnitřní kliky jsou vyvedeny v chromu. Pack „Sport“ zahrnuje vzhled s převládajícím černým odstínem oživeným červenými prvky, čalounění sedadel kombinující látku a kůži, sportovní hlavici řadicí páky a pedály s hliníkovými nášlapy. Pruh na palubní desce, výdechy vzduchu a dekorační prvky jsou k dispozici ve třech odstínech – černém, červeném a modrém. Barevné jsou i výplně úložných prostorů.
Nové Twingo nabízí dvojí možnost připojení k multimediálnímu systému. První je nový systém R&Go využívající řidičův chytrý mobilní telefon, který si uživatel upne do univerzálního držáku na přístrojové desce a propojí s palubním počítačem vozu. Přístupné tak jsou čtyři oblasti aplikací – navigace, telefon, multimédia a vozidlo. Jistě není bez zajímavosti, že poslední z nich obsahuje nejen údaje palubního počítače, ale i digitálně zobrazovanou stupnici otáčkoměru, který na klasickém přístrojovém štítu chybí. Další možností je aplikace eco2 podporující úspornou jízdu. Aplikace R&Go je k dispozici pro operační systémy Android a iOS a je tedy kompatibilní s většinou chytrých telefonů používaných v Evropě. USB port umožňuje telefon dobíjet za jízdy. Druhou, nákladnější možností konektivity nového Twinga je volba systému R-Link, který je známý již z nového Clia a také z Capturu. Jedná se vlastně o moderní tablet, pevně integrovaný do středových partií přístrojové desky. Jeho nová verze má nový a ještě výkonnější software a také sedmipalcový displej a dále rozšířenou nabídku aplikací.
Nové Twingo nabízí cestujícím vyšší pozici sezení, což usnadňuje nástup a výstup a zlepšuje jejich výhled. To je pochopitelně důležité hlavně pro řidiče, kterému v tomto pomáhá i krátká přední kapota a velké čelní sklo. Délku kabiny (měřenou od přístrojové desky po zadní výklopnou stěnu) se díky nové koncepci pohonné soustavy podařilo mezigeneračně zvětšit o neuvěřitelných 33 cm! Nové Twingo tak ve své kategorii nabízí nejlepší poměr mezi vnějšími a vnitřními rozměry. Díky tomu se v něm mohou vyšší cestující celkem pohodlně usadit i na zadním sedadle, což je v kategorii segmentu A (miniautomobily) výjimečný jev. Jak je u současných miniautomobilů zvykem, také nové Tango má okna v zadních bočních dveřích nikoliv stahovací, ale pouze výklopná.
Nová koncepce pohonné soustavy i podvozku
Již od 70. let v segmentu malých vozů kraluje koncepce „vše vpředu“, tedy motor uložený vpředu napříč a pohon předních kol. Nové Twingo je ale naprosto jiné - používá novou architekturu s motorem vzadu a pohonem zadních kol, která městskému vozu přináší řadu důležitých výhod. Karoserie je dlouhá jen 3,59 m, je tedy o 10 cm kratší, než u předchozí generace s motorem vpředu. Díky krátké přídi a kolům posunutým až do rohů karoserie ovšem rozvor narostl na velkorysých 2,49 m, takže je o 12 cm delší, než u předchozí generace a dokonce překonává i některé o třídu větší vozy. Volný prostor mezi předními koly a fakt, že nejsou poháněna, dovolil výrazně zvětšit jejich rejd. Twingo III se tak může chlubit rekordně malým průměrem otáčení 8,6 m. Díky úhlu natočení předních kol až 45 stupňů (průměr v segmentu je lehce přes 30 stupňů) nové Twingo pro tento manévr vyžaduje o metr méně prostoru, než většina jeho konkurentů. Novému minirenaultu to propůjčuje mimořádnou obratnost a mrštnost, což je v městském provozu velká výhoda.
Zatímco přední náprava používá závěsy typu McPherson, zadní poháněná náprava je typu DeDion. Nové Twingo má téměř ideální rozložení hmotnosti – u prázdného vozu nesou přední kola 45 % váhy auta, zadní 55 % (u koncepce „vše vpředu“ kolem 2/3 hmotnosti připadá na přední kola). Konstruktéři se soustředili na to, aby se nové Twingo při jízdě chovalo podobně bezpečně jako vozy s pohonem předních kol, aby však jízda s ním byla zábavnější. K tomu mu napomáhají již zmiňované krátké převisy, ležatý motor ležící napříč mezi zadními koly a dlouhý rozvor. Díky tomu vůz mu nehrozí žádný z neduhů staré generace vozů s motorem vzadu podélně za zadní kyvadlovou nápravou (např. R8/10, Fiat 600/850, VW Brouk, Škoda 1000 MB apod.), jako je náhlá přetáčivost či citlivost na boční vítr. Nové Twingo se navíc při kritických jízdních situacích samozřejmě může spolehnout i na standardně montovaný stabilizační systém ESC. Vysoké míry jízdní stability přitom podle slov výrobce nebylo dosaženo na úkor komfortu odpružení. Hřebenové řízení je vybaveno elektrickým posilovačem. Řízení verze poháněné turbomotorem je vybaveno variabilním převodem a posilovačem, jehož účinnost klesá se vzrůstající rychlostí. Při přímé poloze je pevné, ale nikoliv zbrklé, při natočení je naopak strmější. Díky tomu vykoná volant silnější verze mezi krajními rejdy o půl otáčky méně než u vozu se základní motorizací.
Dva tříválcové motory
Pro vozy, které většinu svého života stráví v městském provozu, je určena základní motorizace s označením SCe 70 – atmosféricky plněný benzinový tříválec o objemu 999 cm3 a výkonu 70 k (51 kW) při 6000 ot./min. Točivý moment vrcholí 91 N.m, přičemž téměř 90 % této hodnoty je řidiči k dispozici již od 1000 ot./min, což omezuje potřebu řazení. Na český trh se tento motor dodává bez systému stop/start. Kombinovaná spotřeba paliva přesto činí pouze 4,5 l/100 km a emise CO2 105 g/km. Pro náročnější uživatele, kteří se svým Twingem budou častěji vyrážet i mimo městské aglomerace, výrobce připravil turbodmychadlem přeplňovaný benzinový tříválec TCE 90 o objemu 898 cm3. Jak asi tušíte, je odvozen z motoru, který je již dobře známý z nejnovější generace Clia a odvozeného crossoveru Captur. Kvůli jeho změněné zástavbě a výraznému sklonu v novém Twingu bylo ale třeba 50 % jeho dílů přepracovat. Tento motor rychle reaguje na plyn a díky výkonu 90 k (66 kW) a točivému momentu 135 N.m. nejmenšímu Renaultu dodává sportovní jiskru. Také díky přítomnosti systému Stop|/Start vykazuje kombinovanou spotřebu jen 4,3 l/100 km a emise CO2 99 g/km. Samozřejmostí je plnění přísné emisní normy Euro 6. Oba nabízené motory jsou prozatím spojeny výhradně s pětistupňovými mechanickými převodovkami, od září 2015 ale bude k mání i šestistupňový automat. Motor je uložen napříč mezi zadními poháněnými koly a kvůli dosažení maximální hloubky zavazadlového prostoru je skloněný o 49o dozadu. Ventilový rozvod má na starosti bezúdržbový řetěz a interval výměny oleje je 1 rok nebo 20 000 km. Motor je od kabiny a zavazadel důkladně tepelně i zvukově izolován silnou pěnovou vrstvou. Přístupný je po odklopení víka v podlaze, které lze odejmout po odstranění 6 speciálních šroubů, které nevyžadují nářadí. Tímto způsobem je přístupné i hrdlo k případnému dolévaní oleje. Při rozsáhlejší opravě mohou mechanici využít důmyslný systém, díky kterému lze celou pohonnou jednotku o 150 mm „sklopit“, aniž by se musela odpojovat od podvozku. Chladič, akumulátor a nádržky chladicí, brzdové a ostřikovací kapaliny jsou umístěny pod přední kapotou, kde se již nenachází žádný přídavný zavazadlový prostor. Lehká plastová kapota není opatřena žádnými panty, po odjištění se proto neotevírá, ale pouze posunuje mírně vpřed. Tato konstrukce i použitý materiál minimalizuje ohrožení sraženého chodce a zároveň také snižuje výrobní náklady. Palivová nádrž o objemu 35 l se nachází na tradičním dobře chráněném místě před zadní nápravou.
Druhé, závěrečné pokračování podrobného představení nového Renaultu Twingo chystáme na konec října. Budeme se v něm věnovat zavazadlovému prostoru, bezpečnosti a pohledu do ceníku vč. přehledu výbav. Nebudou chybět ani informace o výrobním závodě a podrobné technické údaje. V zájmu aktuálnosti ale již nyní uvádíme alespoň rozsah českých cen – začínají částkou 214 900 Kč za motorizaci 1.0 SCe 12V/52 kW se základní výbavou Life. Naopak prozatímním vrcholem nabídky je verze 0.9 TCe/66 kW s výbavou Intens, která stojí 284 900 Kč.
(19.9. 2014)
Roman Poláček