Laguna a Latitude odjíždí do důchodu, představuje se Talisman!

Nový Renault Talisman patří mezi nejvýznamnější novinky letošního roku. Jeho výstavní premiéru lze očekávat na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu.

Ve střední třídě Renault již od roku 1993 reprezentoval model Laguna a zejména jeho první generace dosáhla značných prodejních úspěchů.  Pak už to ale bylo horší – druhá generace sice přišla s líbivým designem, špičkovou bezpečností a celkově vysokou technickou úrovní, ale její pověst zle pošramotila značná poruchovost, hlavně elektronických komponentů. Nyní dobíhající třetí generace Laguny je na trhu již od roku 2007, takže byl nejvyšší čas přijít s nástupcem. Tato generace sice přinesla zásadní zvýšení spolehlivosti a celkové kvality, byla ovšem často kritizována za kontroverzní design a nedostatečnou nabídku vnitřního prostoru (zejména pro zadní pasažéry).  A větší sedan Latitude se v Evropě také nedočkal nijak vřelého přijetí, protože u něj byl výrazně znát jeho korejský původ (šlo totiž jen o mírně modifikovaný Samsung SM5).

Všechna tato fakta jasně hovořila pro urychlený vývoj zcela nového Renaultu střední třídy, ovšem na druhé straně bylo třeba vzít v úvahu i negativní trendy, které v Evropě v tomto segmentu již roky panují. Čím dál větší část kupujících totiž dává ve střední třídě přednost poloterénním modelům (kategorie SUV, resp. crossovery).  Na tento trend ovšem Renault již zareagoval příchodem modelu Kadjar a také novým Espacem. Další pro Renault nepříznivý vývoj ovšem spočívá v tom, že stále větší díl ze zmenšujícího se koláče prodejů sedanů, liftbacků a kombi střední třídy ukusují prémiové značky (zejména německé trio Audi, BMW, Mercedes a také poloprémiový VW Passat), zatímco prodeje mainstreamových výrobců (či chcete-li neprémiových značek) zde rok od roku slábnou.  Situace došla již tak daleko, že některé značky své další angažmá v tomto segmentu úplně vzdaly (Fiat, Nissan, Honda), nebo o budoucí kapitulaci vážně uvažují (Toyota, Citroën). Na druhé straně je ale sedan a kombi střední třídy pro každou značku angažovanou v Evropě jakási prestižní výkladní skříň a také důkaz toho, že se automobilce ekonomicky daří.  Je proto třeba Renault vysoce ocenit, že svoji přítomnost v tomto segmentu nevzdal. A právě díky tomu se nyní můžeme pokochat zbrusu novým modelem Talisman! Že se vám toto jméno zdá nějaké povědomé? Ano, máte pravdu, jméno Talisman již Renault jednou použil, a to pro svoji studii sportovně-luxusního hatchbacku se vzhůru výklopnými dveřmi z roku 2001. Tento postup ale v případě Renaultu není nijak výjimečný, vždyť podobně tomu bylo i u jeho dalších sériových modelů (Laguna, Koleos, Mégane…)

Čtyřdveřový švihák

Již od dob slavné „Er-šestnáctky“ jsme byli zvyklí, že Renaulty střední i vyšší střední třídy bývaly pětidveřové liftbacky (výjimku představovala pouze základní verze R21 a již zmiňovaný Latitude).  Nový Renault Talisman je ale klasický čtyřdveřový sedan s pevným zadním sklem a víkem zavazadlového prostoru, o něco později nabídku tradičně rozšíří také praktičtější kombi (zřejmě opět s tradičním pojmenováním Grandtour). A jelikož Talisman dostal za úkol nahradit nejen Lagunu, ale i Latitude, nepřekvapí ani jeho velkorysé rozměry – délka 4,85 a šířka 1,87 m, které pěkně vynikají i díky vhodně zvolené výšce 1,46 m. O jeho vnější design se postaral designér Technocentra Renault Alexis Martot a zdá se, že odvedl velmi dobrou práci. Tvary nového sedanu totiž lze charakterizovat výrazy jako „asertivní, svalnaté, elegantní“. I Talisman totiž využívá nový designový jazyk značky, který se již výborně osvědčil na modelech Clio, Captur, Espace a Kadjar. Za základ úspěchu autor designu považuje dobře rozvržený poměr mezi pontonem karoserie a její zasklenou plochou a také přiměřeně objemnou záď. Ta na první pohled signalizuje velkorysý zavazadlový prostor, zároveň ale proporce karoserie nezatěžuje dojmem těžkopádnosti.

Kola o velikosti od 16 až do 19 palců jsou dostatečně široce rozkročená v efektně tvarovaných blatnících. Také poměr velkorysého rozvoru 2,81 m vůči převisům karoserie je dokonale vyvážený.  Při pohledu z boku ještě zaujme trojúhelníkové okénko vetknuté do zadního sloupku a prolisy na dveřích. Autor designu uvedl, že jeho cílem byla docílit velmi elegantní linie zadní části střechy, aniž by tím ale významně utrpěl prostor pro hlavy zadních pasažérů. Jak se na správný velký sedan sluší a patří, přídi dominuje nepřehlédnutelná maska chladiče tvořená kombinací obrovského firemního loga ve tvaru diamantu a několika horizontálních lišt. Na masku pak navazují elegantní nízké světlomety (mohou být v plně diodovém provedení), z jejichž okrajů vyrůstají jakési „kly“, které jsou tvořeny pásem diod denního osvětlení. Za trochu rušivé lze možná považovat ostře zahnuté napojení okraje kapoty na světlomety, to je ovšem věc osobního názoru... Velmi efektně působí také zadní sdružené svítilny. Jsou rozdělené mezi blatníky a víko zavazadlového prostoru a jejich zúžené vnitřní okraje zabíhají až k firemnímu logu. Renault Talisman tak po setmění zaujme originálním předním i zadním „světelným podpisem“.  Velkou pozornost věnovanou aerodynamice nového velkého Renaultu potvrzuje jeho výborný součinitel odporu vzduch Cx=0,27. Zájemci o Talisman si budou vybírat mezi 9 metalickými laky a jedním nemetalickým odstínem (bílá).

Pro náročné

Co se týče interiéru, Renault prozatím uvolnil jen několik málo fotografií. Nechybí na nich ale to nejdůležitější – přední část kabiny spolu s pracovištěm řidiče. Mohutný tříramenný volant má zploštělou spodní partii věnce a na jeho vodorovných ramenech je v souladu se současnými trendy umístěna řada ovládacích prvků. Na středu mohutné přístrojové desky se nachází obrovský dotykový displej, přístrojový štít za volantem obsahuje středový digitální displej zahrnující číselný rychloměr a stupnicový otáčkoměr. Teploměr chladicí kapaliny a palivoměr jsou umístěny po jeho stranách. Na středové konzole je dobře patrný kruhový ovladač multimediálního systému a za ním tlačítko elektrické parkovací brzdy. Definitivní ortel samozřejmě můžeme vyřknout až po osobním seznámení, ale již na fotografiích z kabiny Talismanu přímo vyzařuje precizní zpracování a použití kvalitních materiálů. Jak uvedl šéfdesignér interiéru Talismanu Nicolas Dortindegvey, jeho cílem bylo docílit nadprůměrné útulnosti a nadčasové elegance. Podle našeho názoru se mu to podařilo velmi dobře. Vždyť v kabině vládnou velmi příjemné, uklidňující linie a vkusné barevné ladění. Např. při otevření dveří řidiče se jeho sedadlo (samozřejmě pokud bude vybaveno elektrickým ovládáním) samočinně posune o 50 mm dozadu, aby bylo jeho usednutí co nejsnazší. Jakmile tak učiní, sedadlo se samočinně opět vrátí do přednastavené polohy. Zejména po setmění cestující ocení tzv. uvítací difuzní osvětlení. Přední, velice bohatě dimenzované sedačky mohou být vybaveny nejen vyhříváním, ale i ventilací, která nedovolí pocení zad ani v těch největších vedrech.V  nabídce je i masážní funkce. Řidičovo sedadlo lze nastavovat až 10 ovládacími prvky – např. opěrky hlavy je možné nastavit nejen výškově, ale i v podélném směru. Jak je u moderních sedanů obvyklé, zadní pohodlná sedačka má sklopné opěradlo, dělené v poměru 60:40.

Renault také slibuje, že kabina Talismanu nabídne nadprůměrně štědrý prostor – např. vpředu je vzdálenost mezi sedákem a stropem až 902 mm, nad zadními místy pak 855 mm. Zvláště hrdý je Renault na prostor pro kolena zadních pasažérů, který je vysoce nadprůměrných 262 mm.  Tradičně bohatá je nabídka odkládacích prostor, jejichž celkový objem činí 25 l. Zavazadlový prostor se chlubí nadprůměrným objemem 0,608 m3 (měřeno přísnou německou normou VDA, tedy normovanými krychličkami), který příjde vhod jak rodinám při cestě na dovolenou, tak i třeba hráčům golfu (ti do kufru Talismanu mohou bez problémů naložit až 4 vaky s golfovými potřebami). Jak je u současného vozu vyšší třídy samozřejmě očekáváno, také Talisman přichází z vysokou úrovní konektivity a špičkovou audiovýbavou. Již základní výbava zahrnuje palubní displej s úhlopříčkou 4,2 palce (11 cm) a CD přehrávač s vysokou kvalitou reprodukce zvuku. Vyšší úroveň pak představuje zabudovaný multimediální tablet R-Link2 s úhlopříčkou displeje 8,7 palce (22 cm) a s reprodukcí zvuku na úrovni Bose Surround Sound (13 reproduktorů). Do bohaté nabídky funkcí samozřejmě patří také špičkový navigační systém s realistickým obrazem, funkcemi hlasového ovládání a systémem Bluetooth. Řidiči jistě ocení, že v paměti vozu budou moci nalézt své vlastní, předvolené nastavení řady funkcí (komunikační jazyk, nastavení sedačky, zrcátek, head-up displeje, oblíbených radiostanic, cílů navigačního systému, klimatizace, nastavení interiérového ambientního osvětlení atd.). Výbava Talismanu se dělí do 5 úrovní – základní Life, dále Zen, Business, Intens a vrcholnou Initiale Paris s mimořádně kvalitním koženým čalouněním kůží Nappa. V předlouhém výčtu výbavy této verze nás nejvíce zaujal rozšířený výběr speciálních barevných odstínů karoserie, specifický design kol a také dvojité zasklení dveří. To dále snižuje úroveň hluku v již tak velmi tichém interíéru.  Uživatelé této špičkové verze se mohou těšit také na nadstandardní úroveň prodeje a servisu.

Podvozek a pohonné jednotky

Renault slibuje, že Talisman nezklame ani co se týče uspokojení řidiče z jízdy. K tomu má přispět jak jeho optimální poloha za volantem, tak i nízko umístěné těžiště vozu (výrazně nižší, než například u modelu Espace).  Přesnou konstrukci zavěšení kol Renault prozatím neuvádí, lze ale očekávat, že bude totožná, jako u výše uvedeného nového luxusního crossoveru. Vpředu tedy očekávejme klasickou konstrukci se vzpěrami McPherson a spodními příčnými rameny, vzadu pak budou použita pravděpodobně jen jednoduchá vlečená ramena spojená torzní příčkou, stejně jako tomu je v případě odcházející Laguny a nového Espacu. Víceprvkové zadní závěsy by samozřejmě byly lepším řešením... O ovladatelnost ani komfort odpružení bychom se ale dle slov výrobce obávat neměli, protože Talisman tuto zadní nápravu na přání vylepší také elektrickým přiřizováním zadních kol (systém 4C) a k dispozici budou i elektronicky řízené tlumiče s měnitelnou charakteristikou. Řidič si ovšem podle svého uvážení bude moci zvolit a uložit do paměti vozu nejen charakteristiku tlumení podvozku (od mimořádně komfortní až po sportovní), ale také charakteristiku odezvy motoru na sešlápnutí pedálu plynu, algoritmus řazení (u vozů se samočinnou převodovkou), odezvu řízení (různé charakteristiky práce jeho posilovače) a dokonce druh zvukového projevu motoru (utlumený nebo sportovně výraznější). Nastavovat výše uvedené bude možné jak prostřednictvím dotykového displeje, tak i multifunkčním kruhovým ovladačem na středové konzole.  Samozřejmě nesmí chybět ani řada funkcí usnadňující řidiči každodenní život – systém samočinného parkování, systém signalizující nechtěné vyjetí z jízdního pruhu, přítomnost přibližujícího se vozu v mrtvém úhlu zrcátek, samočinné přepínání mezi tlumenými a dálkovými světlomety, samočinné nouzové brzdění atd.

A jak je to s nabídkou pohonných jednotek? Pokud bychom jí měli stručně shrnout, řekli bychom, že se do ní až příliš výrazně promítá současný obrovský tlak EU na snižování normovaných emisí CO2, který automobilky nutí do až brutálního down-sizingu. Ne, nebojte se, s tříválci se u Talismanu (zatím) nepočítá, ale na druhé straně se musíme smířit s tím, že žádný z nabízených motorů nemá větší (ani menší) zdvihový objem než 1,6 l... To není zrovna potěšující zpráva, zvláště když třeba Volkswagen Passat i Škoda Superb nabízí motory s až dvoulitrovým objemem... Zájemci o nový Renault Talisman si tedy budou vybírat ze dvou benzinových a tří naftových motorů. Čtyřválce Energy TCe 150 s jednoduchým a TCe 200 s dvojitým přeplňováním budou nabízený výhradně se samočinnou dvouspojkovou převodovkou EDC. Jediná motorizace dodávaná výhradně s manuální převodovkou bude základní turbodiesel Energy dCi 110. Silnější verze tohoto agregátu dCi 130 se bude nabízet jak s manuální, tak i samočinnou rychlostní skříní. Špičkový, dvakrát přeplňovaný naftový motor dCi 160 se bude nabízet výhradně se samočinným řazením.

Prémiová kvalita a velká očekávání…

Renault u Talismanu očekává podobně kladnou odezvu zákazníků, jaké se dostalo novému Espacu – od konce července již totiž na něj přijal přes 13 000 objednávek, přičemž vrcholná (a tedy i nejdražší) výbava Initiale Paris si z tohoto počtu ukrajuje 45 %! Naše obsáhlé představení nového Talismanu zakončíme zmínkou o tom, že jeho výrobu (stejně jako v případě nového Espacu) dostal na starosti francouzský závod Douai, který byl na splnění tohoto náročného úkolu výrazně modernizován (náklady dosáhly 420 milionu Euro) a jeho pracovníci prošli důkladným zaškolením (celkem 200 000 hodin) . Nároky na kvalitu nového Talismanu jsou přitom tak vysoké, že kromě mimořádně důkladného testování prototypů kvalitu zpracování náběhové série auditovali dokonce odborníci z firmy Daimler-Benz, se kterou Renault již několik let úspěšně spolupracuje.  Renault prostě u Talismanu neponechal nic náhodě a hodlá u něj nabídnout nekompromisní prémiovou kvalitu.

(12.7. 2015)




Roman Poláček


Galerie


Nový sedan Renault střední třídy nese i nové jméno Talisman Nedostatek šarmu tomuto vozu asi nikdo nemůže vyčítat Typickými prvky designu Talismanu jsou svalnatě tvarované blatníky, které patří k typickým designérským rysům všech Renaultů nové generace
Trojúhelníkové okénko v zadních sloupcích trochu evokuje značku Audi, za povšimnutí stojí velmi elegantní přechod střechy do víka zavazadlového prostoru a dokonale vyvážené proporce Design Talismanu měl být elegantní, globálně líbivý a také nadčasový. Povedlo se, co myslíte? Nízké světlomety zajímavě kontrastují s mohutnou maskou chladiče
Zadní svítilny protažené až k firemnímu logu působí mimořádně atraktivně V prostorném interiéru prý vládnou velmi kvalitní materiály a špičkové dílenské zpracování... Podobně jako u SUV Kadjar, také Talisman dostal digitální centrální ukazatel, po stranách doplněný o teploměr chladicí kapaliny a palivoměr
Na středové konzole je umístěn otočný ovladač multimediálního systému a tlačítko elektrické parkovací brzdy Denní diodové svítilny sahají hluboko do předního nárazníku Také zadní světelný podpis Talismanu je nezaměnitelný
Jedna z ranných designových skic. Již na ní je jasně patrné, že Talisman bude velký fešák Na této finální skice jsou již velmi dobře patrné všechny rafinové linie a velmi přitažlivé proporce Pohled do designérského oddělení Renaultu, kde právě probíhají práce na modelu Talismanu v měřítku 1:1
Nesmí se zanedbat ani ten nejmenší detail... Litá kola Talismanu mohou mít velikost až 19 palců Mezinárodního představení Talismanu, které se konalo 6. června ve Francii, se zúčastnil i generální ředitel Renaultu Carlos Ghosn


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 8. Je-li nutné změnit pozici havarovaných vozidel, obkresli jejich původní postavení.