Pohádka o mé "eRjedenáctce"

R 11 GTL (foto: Jakub Hadraba)

Tak tohle je moje drahé autíčko, Renault 11.

 Datum jeho narození sahá až do roku 1986, v témže roce bylo také zakoupeno v brněnském Tuzexu. A od té chvíle pohodlně, spolehlivě, bezstarostně a bezpečně vozilo celou naši rodinu až do července roku 1999, kdy jsem se stal jeho výhradním majitelem já, Jirka. V té chvíli mělo už najeto hezkou řádku kilometrů - celých 172 tisíc. Ale bylo krásně zachovalé, což bylo způsobeno mimo jiné tím, že se s ním do té doby prostě vůbec nejezdilo po městě.
 
       Na druhou stranu to znamenalo, že některé věci - kvůli kterým se auto běžně raději prodává - čekají na mě. A tak jsem vyměnil většinu dílů, které se jednoduše běžným provozem opotřebují, jako např. tlumiče, brzdové kotouče, čepy, brzdové a spojkové obložení, některá ložiska, silentbloky stabilizátoru, také bylo potřeba trochu vyčistit karburátor atd. atd. , neboť do té doby autu stačilo jen měnit olej, svíčky, filtry, brzdové destičky, kapaliny, pneumatiky, sem tam nějaký výfuk či baterie, občas něco seřídit a samozřejmě občas umýt, vyluxovat, navoskovat...:-)

 A za celou tu dlouhou dobu se milé autíčko zastavilo jen jednou. A to když "odešla" cívka v zapalování. To bylo v roce 1994 po 138 tisících kilometrech...


        Od toho července roku devatenáctistého devadesátého devátého, kdy jsem se stal šťastným majitelem našeho bývalého rodinného auta, proběhlo již mnoho kilometrů počitadlem jeho tachometru. Dodnes se zastavilo během jízdy ještě dvakrát: poprvé to bylo vinou nejmenovaného pražského servisu, který "pošteloval" karburátor, podruhé ve sněhové vánici vinou vlhkosti pod víčkem rozdělovače, kteréžto bylo ještě stále původní včetně palce. To se psal prosinec roku 2001. Stav tachometru...201 700 km.

 Mimo tyto dvě události dál jezdilo (a dodnes stále jezdí) mé autíčko pohodlně, spolehlivě, bezstarostně a bezpečně.
Však také, chtě - nechtě, spolykalo ještě spoustu dílů, kterými bylo postupně potřeba nahradit ty původní. Tak jen pro úplnost uvádím ty díly, které se prostě běžně vyměňují stářím: chladič, výměník topení, palivové čerpadlo, přední blatníky, blinkry, levá páčka pod volantem, silentbloky motoru a stabilizátoru, brzdové a palivové vedení, zadní brzdové válečky, víčko rozdělovače + palec, kabely ke svíčkám, těsnění olejové vany a těsnění hlavy válců (poprvé od výroby viděl někdo v roce 2005 vnitřek bloku motoru a shledal ho bez vady), dále obě poloosy, jejich manžety; bylo zapotřebí repasovat alternátor a startér a provést něco s vrzajícími torzními tyčemi zadní nápravy. Také byla vyměněna převodovka z důvodu průsaku oleje do spojky (výměna převodovky za starší s cca 130 tisíci najetými kilometry přišla na stejné peníze jako repase původní) a nádrž (původní prorezla) a.....to je vše. Ještě bych zapoměl, že jsem ošetřil celý spodek novým nátěrem a vystříkal dutiny.
       Pozorný čtenář si jistě všiml toho, že spousta dílů je stále ještě původních a spolehlivě sloužících. Z těch hlavních rozhodně stojí za zmínku: hlavní brzdový válec + posilovač + přední válečky, rozdělovač, vodní a olejové čerpadlo, kompletní rozvody včetně řetězu, součásti řízení, zadní náprava a vůbec celý vnitřek motoru - pojem "generálka motoru" je pro tento vůz pojmem zcela neznámým.

 Veškerá vnitřní výbava dodnes bez problémů funguje a autíčko má na svém tachometru již poctivých 295 tisíc kilometrů...         (březen 2008)
        Sice se potýká s drobnou korozí (levý práh a pravý nosník pod kufrem), karburátor má už nějaké vůle vlivem "vyběhaného" přetáhlování, na autě se najde i pár drobných, téměř neviditelných důlků (parkuje venku a v srpnu 2007 se po něm lehce prošel podnapilý polský občan) a mlhovek ho - bohužel - zbavil nenechavý zloděj, ale přesto všechno pořád dokáže upalovat přes 160 km/h a spotřebovat průměrně jen kolem 7 litrů benzínu na 100 km a 0,2 litru oleje na 1000 km.

A tak doufám, že mě mé autíčko bude ještě dlouho  pohodlně, spolehlivě, bezstarostně a bezpečně vozit, protože s tímhle miláčkem se budu loučit hodně, hodně těžko.

                                                                                          Jirka  (na fóru RCČR - R11)

                                                                                          jirkaklika@volny.cz

A na úplný konec ještě něco z technického rodného listu:

Renault 11 GTL
         typ B 373 (5 dveří i rychlostí)
         r. v. 1986
        1397 ccm (typ motoru C2J B768, karburátor Weber 32 DRT)
        49 kW (při 5250 ot/min)
        max. rychlost 164 km/h



Galerie


R11 GTL (foto: Jakub Hadraba) R11 GTL (foto: Jakub Hadraba) R11 GTL (foto: Jakub Hadraba)
R11 GTL (foto: Jakub Hadraba) R11 GTL (foto: Jakub Hadraba) R11 GTL
C2J B768 R11 GTL R11 GTL
330 W (foto: Jakub Hadraba) oslava 250000 km (foto: Jakub Hadraba) oslava 250000 km (foto: Jakub Hadraba)
model R11 (Matchbox) model R11 (Matchbox) Nová palubka
Litá kola 30.11.2008 - 300000 km


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Při nehodě na dálnici: Teprve v okamžiku, kdy je provoz zcela zastaven, běž k havarovaným vozům.


Link to old english version.