Dárek k výročí Alpine A110

Renault Alpine A310-50 je atraktivní studie supersportovního automobilu

Renault nadělil všem fanouškům slavné značky z Dieppe skvělý dárek – k padesátinám legendárního kupé Alpine A110 (Berlinette) postavil studii vysokovýkonného sportovního vozu s příznačným označením A110-50.

Nízká, široká a… krásná!

Pod uhrančivým designem nové Alpine jsou podepsáni designér Yann Jarsalle a Axel Breun. Tvůrci využili nejcharakterističtější vzhledové prvky historického originálu převedené do moderního designového jazyka značky Renault. Ten definoval šéfdesignér Laurens van den Acker poprvé na studii Dezir. Příď přitom využívá nejnovější renaultovský styl s velkým firemním emblémem zasazeným do úzkého černého pruhu (u běžných sériových vozů poslouží jako maska chladiče). Lehká karbonová karoserie prototypu je nalakována do stejného modrého odstínu, který býval pro vozy Alpine tak typický. A jaké že prvky designu nové A110-50 připomínají historický originál? Na přídi se objevují naznačené kruhové přídavné světlomety (částečně prosvítají na přídi skrz otvory v karoserii). Používají vysoce vyspělou diodovou techniku. Přehlédnout nelze ani klenuté zadní okno a střechu, tedy opět řešení známé z originálu. Zadní sklo ovšem tentokrát kryje nikoliv kabinu, ale motorový prostor. Nejnápadnějším vzhledovým retro prvkem jsou vstupy chladicího vzduchu na bocích. Pravý přivádí vzduch k převodovce, levý do motorového prostoru. Velmi efektní je také pohled na kompletně otevřenou karoserii – dveře se otevírají směrem vzhůru, přední a zadní část karoserie se zvedají v opačném směru.

Vypiplaná aerodynamika, závodní kokpit

Mimořádná pozornost byla při návrhu karoserie věnována aerodynamice. Samozřejmě se přitom dbalo nejen na snížení odporu vzduchu, ale hlavně na dosažení patřičného přítlaku ve vysokých rychlostech, který je zásadní pro ovladatelnost a jízdní vlastnosti.  Přítlak je generován tvarováním přídě a difuzorem pod zadní částí karoserie (zhruba jedna třetina), zbytek pak nastavitelným přítlačným křídlem na zádi. Aerodynamika byla řešena stejnou metodou, kterou sportovní oddělení Renaultu používá při vývoji vozů Formule 1 a která se uplatnila i při ladění proudění vzduchu kolem karoserie Renaultu Méganu Trophy.

Když se řidič spustí do dvoumístné nizoučké kabiny, spočine ve velmi účelovém prostředí typickém pro závodní automobily -  dominuje zde černý odstín a karbon. Potřebné informace pilot nesleduje na klasické přístrojové desce, ale na barevném displeji, který je součástí volantu. Jedná se tedy o podobné řešení, jaké se používá u současného monopostu Renault Formule 1. Bezpečnostní pásy dodala firma Sabelt, přilbu jezdce připravila firma Ruby. Samozřejmě nesmí chybět ani důkladný ochranný oblouk nad hlavami posádky.

Sportovec každým coulem

Jak se na správný závoďák sluší a patří, poháněná jsou zadní kola, ovšem umístění agregátu se oproti originálu zásadně změnilo. Zatímco historická Alpinka měla motor uložený až za zadní nápravou (tedy podobně jako například Porsche 911), studie používá umístění před nápravou, které vozu zaručuje lepší vyvážení. Rozdělení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu je tak pro závodní automobil naprosto ideální – charakterizuje jej poměr 47,8 % (přední kola), resp. 52,2 % (zadní kola).



Základem Alpine A110-50 je prostorový trubkový rám Méganu Trophy. Vzhledem k tomu, že karoserie Alpiny je více přikrčená, byl snížen ochranný oblouk kabiny a nižší je i partie nad motorem. Rám byl také na několika místech zesílen za účelem dosažení ještě větší tuhosti. Pro snadné a rychlé provádění servisních úkonů je podvozek vybaven integrovanými pneumatickými zvedáky. Umožňuje to extrémně rychlou výměnu kol.

Mocné srdce

Ne nebojte se, tentokrát nebudeme hovořit o žádném silném elektromotoru nebo malé downsizingové jednotce dopované několika turbodmychadly! A 110-50 totiž pohání v pravém slova smyslu pořádná strojovna – vidlicový šestiválec o objemu 3,5 l, který má 24 ventilů a který se obejde bez dnes tak módního přeplňování. Odborníci z oddělení Renault Sport pro Alpinu navrhli zcela specifické vnitřní pohyblivé díly – písty, ventilové rozvody, vačkové hřídele, ventily a také celou výfukovou soustavu. Jako sací potrubí posloužil karbonový díl převzatý z Méganu Trophy V6. Toto potrubí je plněno vzduchem lapaným střešním vstupním otvorem, což zvyšuje výkon motoru v celém otáčkovém spektru. S podélně uloženým motorem je spojena sekvenční šestistupňová převodovka. Keramicko-kovovou spojku lze ovládat samočinně pomocí řadicích pádel pod volantem, nebo i klasickým spojkovým pedálem. Při podřazování ovšem spojka pracuje automaticky.

Na převodovku navazuje samosvorný diferenciál zadní nápravy s nastavitelnou mírou svornosti. Řízení celého pohonného ústrojí má na starost jednotka Marvell 6R, kterou dodala firma Magneti-Marelli. Tento výkonný elektronický mozek řídí jak chod motoru, tak i funkci řadicího ústrojí. Všechna sebraná data jsou zpracovávána pomocí softwaru Wintax, který pracuje s více než 50 parametry zahrnujícími například otáčky motoru, údaj o právě zařazeném rychlostním stupni, úhel natočení volantu, okamžitou rychlost vozu, pozici plynového pedálu, tlak v brzdové soustavě apod. Tyto informace pomáhají inženýrům k optimálnímu nastavení vozu pro různé závodní trati, řidiči v pilování jízdního stylu a také k rychlému odhalení příčin případné závady.

Vyspělý podvozek

Rozvor 2625 mm odpovídá Méganu Trophy, zatímco rozchod kol (1680 vpředu a 1690 mm vzadu) je mírně rozšířen. Kola o rozměru 21 palců byla vyvinuta speciálně pro Alpine A110-50. Jsou opatřena centrální maticí a pneumatikami Michelin homologovanými i pro běžný silniční provoz. Tlumiče Sachs mají plně nastavitelnou charakteristiku a jsou ukotvena přímo na příčných trojúhelníkových ramenech. U náprav je možné snadno upravovat jejich nastavení – měnit se může geometrie stejně jako účinnost stabilizátorů. Kvůli maximální zpětné vazbě mezi vozem a řidičem se nepoužívají žádné asistenční systémy jako ABS, ASR apod. Brzdová soustava Renaultu Alpine A110-50 odpovídá úctyhodnému výkonu motoru. Přední kola jsou brzděna ocelovými kotouči o průměru 356 mm se šestipístkovými třmeny, zatímco zadní kola obsluhují kotouče o průměru 330 mm, opatřené čtyřpístkovými třmeny.

Co bude dál?

Těžko říci, Renault se k budoucnosti prototypu nové Alpiny zatím nijak nevyjádřil. Novinka měla světovou premiéru na nedávné Velké ceně F1 v Monaku, kde ji po závodním okruhu v městských ulicích vodil výkonný šéf Renaultu Carlos Tavares.  Zda se tento krásný silniční bolid někdy objeví v malosériové výrobě je ale zatím ve hvězdách, stejně jako jeho účast na závodních tratích. O automobilové soutěže jako u historické A110 určitě nepůjde, ale třeba na trati slavného francouzského závodu 24 hodin v LeMans by to A110-50 určitě náramně slušelo a vzhledem ke svým parametrům by nebyla bez šance na dobré umístění… Takže vyčkejme a uvidíme!

Renault Alpine A110-50 – základní technické údaje

Podvozková platforma: trubkové ocelové šasi 25CD4S s částečně nosnou funkcí motoru a převodovky
Karoserie: karbonová, aerodynamické prvky – přední spoiler, difusor, zadní přítlačné křídlo
Motor: umístěný podélně před zadní nápravou. Typ Renault V4Y – 6 válců, 24 ventilů, zdvihový objem 3498 cm3. Vrtání a zdvih 95,5 mm x 81,4 mm. Vstřikování a zapalování Magneti-Marelli Marvell 6R. Největší výkon 294 k (400 k) při 7200 ot./min. Největší točivý moment 422 N.m při 6200 ot./min. Nejvyšší dovolené otáčky 7500/min.
Převodová soustava: pohon zadních kol. Šestistupňová převodovka se sekvenčním řazením prováděným pádly pod volantem, alternativně s použitím spojkového pedálu. Diferenciál s omezenou svorností. Keramicko-kovová dvoukotoučová spojka o průměru 184 mm.
Zavěšení kol a brzdová soustava: Dvojitá příčná trojúhelníková ramena, odpružení pružinami a nastavitelnými dvoučinnými tlumiči Sachs. Vpředu stabilizátor. Na přední nápravě ventilované ocelové brzdové kotouče o průměru 356 a tloušťce 32 mm se šestipístkovými třmeny AP Racing, na zadní nápravě plné ocelové kotouče AP Racing o průměru 330 mm a tloušťce 32 mm.
Kola a pneumatiky: hliníková kola, přední o rozměru 8x21 palců, zadní 9,5 x 21 palců. Pneumatiky Michelin 245/35 (vpředu), resp. 265/35 (vzadu).
Rozměry a objemy: Vnější rozměry (délka x šířka x výška) 4330 x 1961 x 1230 mm. Rozvor 2625 mm, rozchod vpředu/vzadu 1680/1690 mm. Objem palivové nádrže 30 l. Pohotovostní hmotnost 880 kg.
Největší rychlost, zrychlení ani spotřebu paliva výrobce neudává.

(30. 5. 2012)


Roman Poláček


Galerie


Designéři Renaultu vytvořili k padesátému výroči Alpiny A100 zvláštní plaketu Designový návrh každého automobilu začíná spoustou náčtrtků, které zachycují prvotní nápady designéra. Ani Alpina A110-50 nebyla výjimkou. Tužka a papír ani v dobách počítačových grafických programů neztratila svou prvotní funkci...
Úmorná práce na zmenšeném modelu zarhnuje vytvoření i těch nejmenších detailů Nefunkční maketa Alpiny A110-50 v celé své kráse Vůz je samozřejmě lakován v typické alpinské modři, která krásně kontrastuje s efektním oranžovým pruhem na bocích
Design přídě je ztvárněn plně v souladu s nejnovějším stylem značky Renault. Historický vzor připomínají naznačené přídavné kulaté světlomety, nyní ovšem tvořené moderními diodami. Nová A110-50 (v popředí) pózuje se svou prababičkou A110 (v pozadí). Kromě některých designových detailů a značky tyto vozy vlastně nemají nic společného. Dveře kabiny se otevírají vzhůru
Když je všude otevřeno... Vidlicový šestiválec je uložen podélně před zadní nápravou Nosným základem vozuj je prostorový trubkový rám
Pojízdný prototyp dostal černá kola, což mu trochu ubírá na vzhledové atraktivitě Alpina A110-50 je velmi nízký vůz.. Nejlépe se A110-50 cítí na závodní trati
Potřebný přítlak zadní poháněné nápravy zajišťuje mohutné křídlo O osvětlení zádě se staŕá pás červených diod Alpina A 110-50 se oficiálně představila veřejnosti na Velké ceně Monaka


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 6. Pohyblivé pasažéry a přihlížející odveď do bezpečné vzdálenosti za svodidla.


Link to old english version.