Dacia na frankfurtském autosalonu předvedla novinky modelového roku 2016

Nejdůležitější novinkou značky Dacia pro modelový rok 2016 je samočinná robotizovaná převodovka Easy-R



Zatímco největší frankfurtské novinky Renaultu, Talisman a Mégane IV jsme vám již představili, u značky Dacia jsme prozatím v tomto směru měli určitý dluh, který nyní splácíme. Na jaké novinky v produkci tohoto populárního rumunského výrobce se tedy můžeme těšit?

Nová robotizovaná převodovka Easy-R

V první řadě musíme jmenovat novou robotizovanou převodovku s obchodním názvem Easy-R, která poprvé v historii značky Dacia zájemcům o tyto vozy umožní se oprostit od manuálně prováděné změny rychlostních stupňů. Použili jsme pro ni poměrně často používané označení robotizovaná, ale samotná tisková zpráva hovoří o „automatickém manuálním převodovém ústrojí“. Co si pod tímto poněkud krkolomným označením vlastně máme představit? Jedná se o převodovku, která nepoužívá nákladný hydrodynamický měnič ani dnes tak populární (a rovněž hodně drahou) dvouspojkovou skříň. Tato řešení by u nízkonákladové značky, jakou je Dacia, nebyla cenově dostupná. Konstruktéři proto zvolili klasický pětistupňový manuál, u kterého ale změnu rychlostních stupňů i ovládání spojky provádějí elektromotory.  Převodovka Easy-R bude nabízena výhradně k přeplňovanému tříválci TCe 90 s objemem 0,9 l (výkon 66 kW, točivý moment 140 N.m)  v modelech Logan, Logan MCV, Sandero a Sandero Stepway. Výrobce u tohoto řadicího ústrojí slibuje rychlé reakce i v nízkých otáčkách motoru a to jak v městském, tak i mimoměstském provozu. Udávaná normovaná kombinovaná spotřeba 4,9 l/100 km a emise CO2 109 g/km jsou přitom stejné, jako u modelů s klasickou ručně řazenou převodovkou, protože převodovka Easy-R nijak nezhoršuje energetickou efektivnost jím vybavené pohonné jednotky. Dacia uvádí, že při vývoji této převodovky byla mimořádná pozornost věnována její dlouhé životnosti, která byla ověřena testy na brzdě trvajícími 130 000 hodin. Každá převodovka také na konci své výrobní linky projde kontrolním testováním.

Lze očekávat, že převodovku Easy-R zvolí například méně zkušení řidiči (a hlavně řidičky) a také starší řidiči, prostě ti, které manuální změna převodových stupňů stresuje nebo obtěžuje a kteří si nelibují v ostřejším stylu jízdy. V automatickém režimu změnu převodů a zároveň i odpojování a následné spínání spojky pomocí elektromotorů plně ovládá počítačová řídicí jednotka, která při jízdě nepřetržitě vyhodnocuje řadu veličin (rychlost vozu, otáčky motoru, velikost jízdních odporů, které motor musí aktuálně překonávat a také jízdní styl řidiče). Při plném sešlápnutí pedálu plynu je kvůli dosažení maximální možné akcelerace převodovka schopna podřadit i o 2 rychlostní stupně.  Pokud řidič sejme nohu z brzdového pedálu, vůz se zařazenou rychlostí (dochází k tomu impulzním přesunutím páky do polohy „+“) se začne samočinně pomalu rozjíždět, jako je tomu u vozů s klasickou samočinnou převodovkou. To je velmi vítané při popojíždění v dopravních zácpách. Pokud řidič chce toto „plížení“ svého vozu deaktivovat, stačí, když řadicí pákou „ťukne“ směrem do neutrální polohy. V manuálním režimu zůstává v činnosti samočinné ovládání spojky (vůz není vybaven spojkovým pedálem), řidič ale může využít tzv. sekvenční řazení (řadicí páka se pohybem ruky krátce přesune rovně vpřed či vzad a následně se z polohy „+“ a „-“samočinně vrátí do výchozí neutrální polohy – tzv. impulsní řazení). Termín zahájení prodeje těchto vozů se samočinným řazením se bude lišit podle jednotlivých trhů a mělo by být dokončeno do konce letošního roku.

Změny na motorech u vozů modelového roku 2016

V souvislosti s příchodem platnosti emisní normy Euro 6 byly provedeny na motorech pro vozy Dacia řada vylepšení. Všechny motory Dacia dostaly systém Stop-Start a rekuperaci brzdné energie (při brzdění motorem je v maximální možné míře dobíjen akumulátor, takže mimo decelerační režim není třeba tak výrazné námahy alternátoru, který motoru odebírá energii). Všechny dieselové motory byly vybaveny bezúdržbovým katalyzátorem snižujícím emise dusíku (vůz tedy nepotřebuje nákladné dolévání močoviny) . Výše uvedené změny vedle ke snížení spotřeby paliva a tedy i emisí CO2 (všechny uvedené hodnoty byly naměřeny v kombinovaném provozu). U modelu Sandero, Logan a Logan MCV s motory TCe 90 se jedná o 0,1 l/100 km, čemuž odpovídá 7 g CO2/km. U turbodieselu dCi 90 činí úspora 0,3 l/100 km (9 g CO2). V případě Sandera Stepway TCe 90 se spotřeba snižuje o 0,3 l/100 km (9 CO2/km), u Sandera dCi 90 spotřeba poklesla o 0,2 l/100 km (7 g CO2). U Dusteru s novým základním benzinovým motorem (označení Sce 115) spotřeba paliva klesla na 6,4 l/100 km (145 g/km). Duster s přeplňovaným benzinovým motorem TCe 125 je úspornější o 0,2 l/100 km (7 g CO2), turbodiesel Duster dCi 90 o 0,3 l/100 km (8g C02/km) a Duster dCi 110 (verze 4x4 i 4x2) o 0,5 l/100 km (-12 g CO2).

Další změny na Dacii Duster modelového roku 2016

Další změny na Dacii Duster modelového roku 2016 nezahrnují klasický facelift (ten totiž proběhl teprve před 2 lety a design této Dacie je stále hodnocen mimořádně pozitivně), nějaká menší vzhledová vylepšení ale přece jen proběhla. V první řadě je třeba zmínit velmi pěkná šestnáctipalcová litá kola, která kombinují stříbřitý a černý povrch. Změna nastala i v nabídce barev karoserie, kde byl olivově šedý odstín nahrazen odstínem zelená Altai a v nabídce interiérových ozdobných prvků. Ty nyní mohou být vyvedeny ve dvou nových odstínech - silikonově černá a černošedá Federer. Odstín šedá Kosmos byl nahrazen platinově šedým odstínem. Tyto odstíny se týkají lakování vnitřních panelů dveří, jejich madel a obložení středového panelu přístrojové desky. Podstatně důležitější interiérovou novinkou Dusteru modelového roku 2016 ale pro uživatele bude instalace novější generace navigačního systému Media-Nav Evolution a také možnosti získat v rámci příplatkové výbavy couvací kameru, jejíž obraz se zobrazuje na displej navigace (s úhlopříčkou 18 cm) po zařazení zpětného chodu. Tento prvek výbavy se u značky Dacia objevuje poprvé.


Roman Poláček


Galerie


Nová samočinná robotizovaná převodovka Easy-R se montuje do modelů Logan, Sandero, Logan MCV a Sandero Stepway (na snímku vozy stojí v tomto pořadí směrem z prava doleva) Průhledová kresba zobrazující konstrukci nové samočinné robotizované převodovky Easy-R Duster modelového roku 2016 v novém odstínu laku zelená Altaj
Design Dusteru se zákazníkům stále velice líbí... Nové šestnáctipalcové lité kolo používá módní kombinaci střbřitého a černého odstínu Celkový pohled do interiéru Dacie Duster modelového roku 2016
Couvací kamera se v nabídce výbavy vozů Dacia objevuje vůbec poprvé. Její obraz se promítá na displej navigace. V kabině Dusteru se objevují nové odstíny okrasných části výplní dveří a přístrojové desky Novinkou je rovněž navigační systém Media-Nav s vylepšenou grafikou. Nabízí dopravní informace a varování, a také konektivitu se širokým spektrem chytrých mobilních telefonů
Nové jsou rovněž potahy sedadel Duster se cítí jako doma nejen ve městě... ... ale i v těžším terénu (druhá možnost samozřejmě platí jen pro verzi 4x4)


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 2. Zjisti, jak je na tom posádka havarovaného vozu.