Dacia Duster - terénní test

Dacia Duster - test

Létající Dacia Duster 4x4




Už nějaký ten pátek jsme se těšili na ochutnávku Dacie Duster, nového SUV z Rumunska. Vzhledově se nám moc líbila už od svého představení. Vzhled je ovšem otázka vkusu. Mnohem důležitější je, jak auto funguje tam, kde potřebujete aby fungovalo.
Výrobce Dusteru se dušuje, že jeho výrobek představuje alternativu pro ty řidiče, kteří se často pohybují v terénu, že to auto je prostě pracant.
Po zkušenostech s mnoha jinými SUVéčky jsme si nedělali moc velké naděje, pamětlivi toho, že SUV je dobré tak na silnici a polňačky. Jiskérka naděje nám svitla, když jsme se dozvěděli, že narozdíl od mnoha jiných má Dacia trvale zapojitelný pohon 4x4 a ne pouze automaticky připojitelný. To znělo dobře, stejně jako světlá výška 210 mm a poměrně strmé nájezdové úhly vpředu a vzadu.

V tomto krátkém seznámení Vás nebudu trápit technickými daty, k těm se vrátíme v samostatném testu, ale pokusím se Vám přiblížit své pocity z jízdy v terénu. A to v terénu ne ledajakém.
Auto jsme totiž vyzkoušeli na motokrosové trati. A dali jsme mu pořádně zabrat - viz fotografie.
Počasí bylo na tento krátký test naprosto ideální. Několik dní lilo a trat byla samé bahno, místy hluboké přes dvacet centimetrů.
Nečekejte od tohoto vozu vlastnosti ryzího teréňáku s odpojitelnými stabilizátory náprav, skvělou zkřižitelností náprav, s rámovým podvozkem atd. Tohle má jezdit také na silnici. Pohodlně. Nicméně to, co Duster předvedl v terénu mne skutečně fascinuje.
Zkoušeli jsme benzínovou stodesetikoňovou šestnáctistovku. Výkonu nemá nazbyt a točivého momentu už vůbec ne. Dacia se s tím vyrovnala po svém. Autu implantovala šestistupňovou převodovku s extrémně krátkou jedničkou (5,8 km/h při 1.000 ot/min), která nahrazuje redukci. Takže když potřebujete, ten krouťák tam prostě máte.
Za celý test se nám nestalo, že bychom si kdekoliv škrábli podvozkem, že bychom nevyjeli jakékoliv stoupání po předchozím zastavení. S nerovnostmi se auto umí vyrovnat, aniž by s Vámi mlátilo mezi stropem a sedačkou, a  to jsme Dacii dali zabrat tak, jak ji v praxi moc řidičů zabrat nedá. Ostatně - podívejte se na fotografie, řeknou Vám víc než slova.

Myslím, že už letošní zimu Dacii Duster budeme hojně potkávat v našich horských střediscích. Bude totiž pro ostatní představovat více než zdatného konkurenta!
   
Diskuse k článku
                                                                                            20. 5. 2010



Viktor Kazda


Galerie


Dacia Duster 4x4 Dacia Duster 4x4 Dacia Duster 4x4 v terénu
Dacia Duster 4x4 v terénu Dacia Duster 4x4 v terénu Dacia Duster 4x4 v terénu
Dacia Duster 4x4 v terénu Dacia Duster 4x4 v terénu Dacia Duster 4x4 v terénu
Dacia Duster 4x4 v terénu Dacia Duster 4x4 v terénu Dacia Duster 4x4 v terénu
Dacia Duster 4x4 v terénu Dacia Duster 4x4 v terénu Dacia Duster 4x4 v terénu
Dacia Duster 4x4 v terénu Dacia Duster 4x4 v terénu Dacia Duster 4x4 v terénu
Redaktor viditelně spokojený Dacia Duster 4x4 v terénu Dacia Duster 4x4 v terénu
Dacia Duster 4x4 v terénu Dacia Duster 4x4 v terénu


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Při nehodě na dálnici: Teprve v okamžiku, kdy je provoz zcela zastaven, běž k havarovaným vozům.


Link to old english version.