2011- Renault Frendzy - městský univerzál

Renault Frendzy - městský univerzál

Renault Frendzy – městský univerzál

Renault se na zářijovém frankfurtském autosalonu pochlubí atraktivní studií užitkového víceúčelového vozu Frendzy. Jak se na správný koncept sluší a patří, jeho vzhled je nepřehlédnutelný. Příď představuje další příklad nového stylistického jazyku značky, který vytvořil šéfdesignér Laurens van den Acker. V blízké budoucnosti se s ním setkáme také u sériových modelů – jako první přijde již příští rok na řadu nová generace Clia. Zároveň tvář konceptu Frendzy navazuje na styl, který jsme mohli obdivovat na starších studiích DeZir, Captur a R-Space. Čechy vzhled Renaultu Frendzy zaujme také z jiného důvodu – rovné přední sloupky karoserie, dlouhý rozvor s minimálním zadním převisem a  výrazně rozdílná plocha bočních oken hodně připomínají Škodu Roomster.

Renault svůj Frendzy představuje jako ideální automobilový univerzál, který stejně dobře poslouží jako pojízdná kancelář i jako rodinné vozidlo pro víkendové vyjíždky. Vnější rozměry charakterizují hodnoty 4091 x 1872 x 1743 mm. Zatímco délka jen mírně překračuje současnou generaci clia, konstruktéři se pořádně rozmáchli zejména na šířku (1872 mm) i na výšku (1743 mm). Minimální převisy umožnily vytvořit štědrý rozvor 2691 mm, také rozchod vpředu i vzadu 1640 mm je vysoce nadprůměrný.

Velmi netradičně je vyřešen přístup do kabiny – karoserie totiž zcela postrádá střední sloupky (tzv. sloupky B) a její boky jsou řešeny odlišně. Na straně spolujezdce konstruktéři sáhli po posuvných zadních bočních dveřích. Ty vůbec nemají okno, jeho místo zaujal digitální displej o úhlopříčce 37 palců. Majitel vozu na něm může zobrazovat různé vzkazy, nebo třeba i reklamní sdělení. Na straně řidiče padla volba na protisměrně se otevírající zadní dveře, tedy na řešení použité například u Opelu Meriva.

Čtyřmístný interiér je řešen s maximálním důrazem na praktičnost a variabilitu. Netradičně pojatá přístrojová deska zabírá jen minimální prostor, digitální rychloměr se nachází až pod hranou čelního okna. Podsvícení přístrojové desky lze měnit mezi „pracovním“ zeleným a „rodinným“ oranžovým odstínem. V držáku na středové konzole je umístěn výkonný počítačový tablet Black Berry Play Book, který mimo jiné zajišťuje neustálé napojení na internet. Sedadlo spolujezdce je v případě potřeby sklopné dopředu a podobně lze pochopitelně naložit i se zadní lavicí, která v takovém případě přesně navazuje na dno zavazadlového prostoru.

Jak už to v posledních letech u konceptů chodí, také Renault Frendzy má elektrický pohon. Elektromotor disponuje výkonem 44 kW a točivým momentem 226 N.m. Největší rychlost 1420 kg těžkého vozu je přitom omezena na 130 km/h, aby lithium-ionové baterie vydržely na slušnou vzdálenost. Přesný dojezd ovšem Renault prozatím neuvádí. Značná pozornost byla věnována akustice – Renault si u firmy IRCAM nechal vyvinout vyspělý generátor umělého zvuku, který se mění podle stylu jízdy podobně jako u vozu se spalovacím motorem. Například při plné akceleraci je zvuk plnější a intenzivnější než při jízdě ustálenou rychlostí a jiný zvukový projev je slyšet při deceleraci (zpomalování). Umělý zvuk je důležitý zejména při jízdách po městě, kdy jsou jinak téměř neslyšitelné elektromobily velkou hrozbou pro chodce. Zároveň zvukový generátor zpříjemňuje jízdu, a to zejména řidiči, který se tak může podvědomě orientovat i podle sluchu.

Renault Frendzy je jistě velmi zajímavým nahlédnutím do budoucnosti užitkových modelů této značky. Řada použitých řešení nám dnes může připadat poněkud divoce, ale za pár let se s nimi možná setkáme - třeba u další generace Kangoo…

(24.7.2011)




Roman Poláček


Galerie


Při navrhování mohutné zaoblené příďě se prý designéři nechali inspirovat mohutnými letadly jako jsou Airbus Beluga či Antonov 224 Designéři obětovali zadní okno, na jehož místě se nachází nepřehlédnutelné logo značky. Za pozornost jistě stojí také efektní tvar zadních svítilen. Karoserie je řešena jako asymetrická – boční části jsou řešeny zcela odlišně. Na obou stranách se přitom konstruktéři obešli bez středních sloupků, což zásadně zlepšuje přístupnost kabiny. Otázkou ovšem zůstává tuhost takto řešeného skeletu a jeho odolnost při bočním nárazu…
Kreativita tvůrcům opravdu nechyběla – všimněte si řešení zadní výklopné stěny či informačního displeje na pravých zadních bočních dveřích Na straně řidiče působí design poměrně klidně… …naopak na straně spolujezdce výrazný „schod“ v bočním zasklení evokuje Škodu Roomster
Pracoviště řidiče vypadá velmi futuristicky Ve sklopeném stavu zadní lavice splývá s podlahou Zelené osvětlení přístrojové desky má vytvářet ideální pracovní prostředí…
Sedadla mají extrémně subtilní konstrukci. Pomáhají tak uvolnit co největší vnitřní prostor pro posádku či náklad. Podlaha obložená leštěným dřevem by asi brzy doznala úhony… Sedadla mají extrémně subtilní konstrukci. Pomáhají tak uvolnit co největší vnitřní prostor pro posádku či náklad. Podlaha obložená leštěným dřevem by asi brzy doznala úhony… Variabilní interiér


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Máte nějaký zajímavý návrh, dotaz nebo prostě jen chcete pokecat? Registrujte se na Renault Club forum.