2001 - Renault Talisman

Renault Talisman



31.8.2001 - Renault Design odhalil další z řady zajímavých studií automobilů na veletrhu Frankfurt Motor Show. Jmenuje se Talisman. Tento, zatím poslední, kousek designové kreativity týmu Patricka Le Quémenta, míří do vrcholné třídy kupé s motorem V8, o objemu 4,5 litru (ze stáje Nissan-Infiniti) a zaměřením na precizní design interiéru ve znamení snadného ovládání.

Talisman má vzhůru výklopné dveře o délce 2450 mm, tento rozměr je o pouhých 500mm kratší, než je rozvor - 2950mm. Celková délka vozu je 4805mm, šířka 1950mm, ale když se otevřou dveře, vzroste na 2480mm. Výška je 1380mm, s otevřenými dveřmi pak 2130mm. (případní majitelé si budou muset dobře promyslet velikost své garáže).

Design karoserie je velmi působivou kombinací toho, jak by mohl vypadat moderní Renault Alpine s kombinací skleněných prvků a částí a la Gandini, alespoň co se týče pohledu z boku a ze zadu. Přední částí naopak nezapře dřívější studie Renaultu Vel Satis a Koleos.

Nejlepší pohled na Talisman je ovšem svrchu. Zde nejlépe vyniknou tenké linie, ostré úhly v kombinaci s netradičními tvary.

Celý vůz je pak postaven na 21 hliníkových ráfcích, obutých do pneumatik PAX Michelin, které umožňují jízdu i po prázdné pneumatice.

Velice zajímavý je také interiér. Dobrý přístup zajišťují již zmiňované elektrohydraulicky výklopné dveře. Po jejich otevření zjistíme, že tu nepřekáží obligátní B sloupek, aby ztěžoval přístup do kabiny.

Dvě řady sedadel, vzájemně si velice podobných, nedělají rozdíl mezi potřebami řidiče a spolucestujících. Svým vzhledem by klidně mohly být součástí velice moderní kanceláře.

V interiéru vládne maximální jednoduchost. Patrick Le Quément ji vysvětluje jako nutnost procesu přiblížení složité technologie k jejímu jednoduchému využití. Ale jak říkáme my v Česku, v jednoduchosti je síla. Zaujme tedy především čistota kompozice. Podívejte se například na tvar řadící páky, potažené jemnou kůží a představte si, jak by vám padla do ruky. Nebo se podívejte na přístrojovou desku ve tvaru proudnicového křídla, zavěšenou na dvou kovových konzolách, a vybavenou přístroji firmy Tag-Heuer. Pouze dotyk postačuje k ovládání spínačů. Volant je tvarován podle dlaní a prstů řidiče.

Podle nám dostupných údajů byla studie vyrobena v italském G Studiu v Turíně.


Viktor Kazda


Galerie


Renault Talisman Renault Talisman Renault Talisman
Renault Talisman - designová studie interiéru Renault Talisman - středový panel Renault Talisman
Renault Talisman - pohled zeshora s otevřenými dveřmi Renault Talisman - pohled zeshora Renault Talisman - boční pohled
Renault Talisman - pohled do otevřeného interiéru


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 8. Je-li nutné změnit pozici havarovaných vozidel, obkresli jejich původní postavení.


Link to old english version.